Asia Business Dialogue: kansen, cultuurverschillen en lokale aanwezigheid

Laatst gecontroleerd op:
9 december 2025

Azië is de grootste regio ter wereld - met 48 landen, 4.8 miljard mensen en meer dan 2.000 talen. Dat maakt uitbreiding naar en in Azië interessant maar ook uitdagend. Tijdens Asia Business Dialogue op 2 december in Utrecht wisselden experts en zo’n 120 ondernemers kennis en ervaringen hierover uit.

Azië biedt meer mogelijkheden dan ooit voor Nederlandse ondernemers. Landen als Zuid-Korea, Indonesië en Vietnam groeien hard, wat het economisch landschap steeds diverser maakt. “Lange tijd was China de productiehub van de wereld”, zei keynotespreker Mathijs de Boer, International Desk Manager Asia bij Rabobank. 

“Nu verschuift de focus naar nieuwe markten, zoals India en Zuidoost-Azië.” Geopolitieke spanningen tussen de VS en China en de opkomst van nieuwe technologieën zoals AI en quantum computing veranderen de verhoudingen razendsnel. 

Mathijs de Boer, International Desk Manager Asia bij Rabobank.

Elk Aziatisch land heeft eigen focussectoren

Wil je zakendoen in Azië, verdiep je dan dus goed in wat een land – of regio binnen een land - kan bieden. Elk land heeft zijn eigen focussectoren, van technologie in China tot digitale innovatie in India en van textiel in Vietnam tot automotive in Japan.

“En win altijd advies in”, zegt Rogier van Tooren, hoofd van International Financing and Emerging Markets bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. “Want succesvol zakendoen in Azië begint met de juiste vragen stellen. Aan jezelf én experts. Je hoeft het niet alleen te doen. Maak gebruik van het netwerk van ambassades en consulaten."

Een ander veelgehoord advies deze dag: zet niet in op één land voor productie of distributie. Ook Ada Cheang, Programmamanager Economische Weerbaarheid bij RVO, benadrukte het belang van de diversificatie. Met Stan Janssen (Invest International) en Anne Loes Nillesen (Defacto Urbanism) besprak ze het thema economische weerbaarheid. 

Ada Cheang: “Vermijd afhankelijkheid van één land en spreid je risico’s door in meer landen te opereren. Apple bijvoorbeeld heeft niet alleen fabrieken in China, maar tegenwoordig ook in India en Thailand, waardoor het bedrijf minder kwetsbaar is voor onvoorziene omstandigheden en geopolitieke spanningen.” 

Een panelgesprek met Ada Cheang, Stan Janssen en Anne Loes Nillesen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Weerbaar ondernemen is een hot topic. Maar vergeet duurzaam ondernemen niet! Eva Smulders van RVO: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds meer de norm in Azië. Dit betekent niet alleen dat je voldoet aan wet- en regelgeving, maar ook dat je als bedrijf actief bijdraagt aan sociale en milieuvriendelijke initiatieven.” 

Heeft u vragen? Klop dan aan bij het MVO-steunpunt, dat ook regelmatig webinars organiseert over due diligence.

Hoe betreed je de Aziatische markt?

Michiel Vos (CoCoPallet), Tuna Sener (Radac) en Mathijs de Boer (Rabobank) deelden vervolgens hun ervaringen met het betreden van de Aziatische markten. 

Hun belangrijkste lessen? Voor succes in Azië begrijp je de culturele verschillen, kies je zorgvuldig je lokale partners en spreid je de risico’s. Netwerken, zowel met lokale partners als met bijvoorbeeld ambassades, is een goede manier om de juiste beslissingen te nemen. 

Voorbereiding is alles, vindt Mathijs de Boer. “Wat in Vietnam werkt, hoeft niet in China te werken. Verdiep je in de marktomstandigheden en weet ook hoe het juridisch werkt in een land.”

Michiel Vos van CoCoPallet vertelt hoe hij de Aziatische markt betrad.

"Ook interessant voor ervaren ondernemers"

Marc Rijsdijk van Siebtechnik Tema zat in de zaal en kijkt terug op een interessante dag. Zijn bedrijf levert industriële ontwateringsoplossingen voor de procesindustrie, zoals centrifuges en drogers. De afgelopen 18 jaren woonde hij in Taiwan.“Mijn ervaring is dus niet helemaal nul in Azië. Maar ook voor de meer ervaren ondernemer is de Asia Business Dialogue heel relevant.” 

Rijsdijk was vooral geboeid door de keynote over de geopolitieke situatie rond China en wat dit betekent voor andere landen in de regio. “De China+1-strategie vond ik een goed inzicht. Onze orders zijn voor sommige industrietakken helemaal weggevaagd. Met die geopolitieke onzekerheden moeten we om leren gaan. Dat doen we door ons ook te richten op andere opkomende landen. Twee jaar geleden hadden we 2 machines in Indonesië staan, nu zijn dat er 50.”

Ook Ye Zhang van Avantium Chemicals – wereldwijd actief in biochemie - wilde meer weten over nieuwe kansrijke markten. “China is een van onze grootste markten. We zijn ook actief in Japan en Korea, maar op kleinere schaal. Ik ben op deze dag om te horen wat er speelt op de Aziatische markt. Er is veel gesproken over de China+1-strategie. Is het raadzaam om activiteiten te verplaatsen naar omliggende landen, zoals Vietnam? De kennis die specialisten hier delen is ontzettend waardevol. Er is na dit event genoeg om over na te denken.”

Deelnemers in het publiek stellen vragen aan Azië-experts.

Netwerken en visitekaartjes

Dat de Asia Business Dialogue een fysiek evenement is, kunnen Rijsdijk en Zhang erg waarderen. Rijsdijk: “Een event op locatie brengt ondernemers en experts letterlijk samen. Ik heb zo’n 10 visitekaartjes uitgewisseld en nu ga ik vervolggesprekken inplannen. Met een online webinar bereik je dat niet.” 

Ook voor Zhang is het netwerkaspect ontzettend belangrijk. “Tegelijk is het voor mij een hernieuwde kennismaking met RVO. Ik ken RVO uit vorige functies en dit was een mooie gelegenheid om de banden weer aan te halen. Wat is er ook alweer mogelijk qua ondersteuning? Die kennis heb ik weer opgefrist.”

De Asia Business Dialogue: waar ondernemers elkaar ontmoeten.

Ook evenementen bezoeken?

Heeft u de Asia Business Dialogue gemist maar wilt u graag andere evenementen en business days bezoeken, of zelfs mee met handelsmissies in uw vakgebied?

RVO organiseert regelmatig evenementen over zakelijke kansen over de grens. Houd onze evenementen in de gaten via:

Wij zien u graag bij een van onze events!

Vragen over internationaal ondernemen in Azië?

Wij denken graag met u mee!

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?