Do's-and-don'ts in Bulgarije
Bij het zakendoen in Bulgarije moet u rekening houden met de lokale cultuur en gebruiken. Verdiep u in deze do's-and-don'ts, tips en tricks. De ambassade in Sofia draagt bij aan deze pagina.
Tips voor de zakencultuur in Bulgarije
Communiceer direct en feitelijk
Hoewel Bulgaren formeel zijn tijdens het zakendoen, waarderen ze directe communicatie. Ze houden niet van te veel 'praatjes'. Communiceer daarom op een bescheiden manier. Houd presentaties feitelijk en ondersteun ze met statistieken.
Neem de tijd
Zakendoen in Bulgarije kost tijd. Vergaderingen kunnen uitlopen als belangrijke punten worden behandeld. Houd hier rekening mee. Ook formaliteiten en bureaucratie nemen vaak veel tijd in beslag. Bulgaren houden deadlines niet altijd strak aan. Geduld is daarom belangrijk.
Bouw een relatie op
Persoonlijke relaties zijn heel belangrijk voor Bulgaren. Investeer daarom tijd in vertrouwen opbouwen. Leer een zakenpartner eerst kennen en ga pas daarna over op het echte zakendoen.
Start met een partner
Een bedrijf starten in Bulgarije is relatief simpel, snel en goedkoop. Zoek wel een betrouwbare lokale partner die de eerste formaliteiten regelt voor het operationele werk. Of huur een plaatselijk advocatenkantoor in om het nodige papierwerk te regelen.
Wees niet te informeel
De Bulgaarse zakencultuur is nog vaak hiërarchisch en formeel. Draag dus formele kleding bij vergaderingen en wees niet te informeel. Toon respect, vooral aan oudere en hogergeplaatste werknemers.
Overtuig niet alleen met kwaliteit
De Bulgaarse markt is erg prijsgevoelig. Alleen de kwaliteit benadrukken is daarom meestal niet de beste aanpak. Bulgaren onderhandelen vaak, op zoek naar een betere deal. Overtuig zakenpartners door te laten zien hoe een product of dienst hen hogere winst of lagere kosten oplevert.
Vergeet niet te vragen welke taal men spreekt
Veel Bulgaren kennen erg goed Engels, vooral de jongere generatie. Maar zij spreken soms liever Duits, Frans of Bulgaars bij het zakendoen. Vraag daarom na in welke taal iemand wil communiceren. Gebruik een tolk indien nodig. Ook belangrijk om te weten: in Bulgarije betekent het hoofd schudden juist 'ja', en knikken juist 'nee'.
Investeer niet alleen in traditionele marketing
Zakenpartners, klanten en collega's zijn belangrijke informatiebronnen in de Bulgaarse zakencultuur. Aarzel daarom niet om influencers en opinieleiders uit het lokale netwerk te betrekken bij een marketingstrategie. Dit kan effectiever zijn dan traditionele marketingactiviteiten.
Vragen over zakendoen in Bulgarije?
Wilt u meer weten over de cultuur en omgangsvormen bij het zakendoen in Bulgarije? Samen met de Nederlandse ambassade helpen we u verder.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken