Do's-and-don'ts in Bulgarije
Bij het zakendoen in Bulgarije moet u rekening houden met de lokale cultuur en gebruiken. Verdiep u in deze do's-and-don'ts, tips en tricks. De ambassade in Sofia draagt bij aan deze pagina.
Wilt u meer weten over de cultuur en omgangsvormen bij het zakendoen in Bulgarije? Samen met de Nederlandse ambassade in Bulgarije helpen we u verder.
Tips voor de zakencultuur in Bulgarije
Communiceer direct en feitelijk

Hoewel Bulgaren formeel zijn tijdens het zakendoen, waarderen ze directe communicatie. Ze houden niet van te veel 'praatjes'. Communiceer daarom niet overenthousiast. Houd presentaties feitelijk en ondersteun ze met statistieken.
Neem de tijd

Zakendoen in Bulgarije kost tijd. Vergaderingen kunnen uitlopen als belangrijke punten worden behandeld. Houd hier rekening mee. Ook formaliteiten en bureaucratie kunnen veel tijd in beslag nemen. Bulgaren houden deadlines niet altijd strak aan. Geduld is daarom belangrijk.
Bouw een relatie op

Relaties zijn heel belangrijk voor Bulgaren. Investeer daarom tijd in het opbouwen van vertrouwen en wederzijds begrip. Leer een zakenpartner eerst kennen, voordat het echte zakendoen begint. Als een Bulgaar u een gunst verleent, verwacht hij deze misschien terug in de toekomst.
Start met een partner

Een bedrijf starten in Bulgarije is relatief simpel, snel en goedkoop. Zoek wel een betrouwbare lokale partner die de eerste formaliteiten regelt voor het operationele werk. Of huur een plaatselijk advocatenkantoor in om het nodige papierwerk te regelen.
Wees niet te informeel

De Bulgaarse zakencultuur is nog vaak hiërarchisch en formeel, en waardeert informeel gedrag daarom niet altijd. Draag dus formele kleding. Behandel oudere en hogergeplaatste werknemers met respect; groet hen bijvoorbeeld als eerste. Spreek zakenpartners aan met hun officiële titel.
Overtuig niet alleen met kwaliteit

De Bulgaarse markt is erg prijsgevoelig. Alleen de kwaliteit benadrukken is daarom meestal niet de beste optie. Bulgaren onderhandelen vaak, op zoek naar een goede deal. Overtuig hen door te laten zien hoe een product of dienst hen hogere winst of lagere kosten oplevert.
Vergeet niet te vragen welke taal men spreekt

Veel Bulgaren kennen goed Engels, vooral de jongere generatie. Maar zij spreken soms ook Duits, Frans of Bulgaars bij het zakendoen. Vraag daarom na in welke taal iemand wil communiceren. Een tolk kan handig zijn. Ook goed om te weten: in Bulgarije betekent het hoofd schudden juist 'ja', en knikken juist 'nee'.
Investeer niet alleen in traditionele marketing

Zakenpartners, klanten en collega's zijn belangrijke informatiebronnen in de Bulgaarse zakencultuur. Betrek daarom influencers en opinieleiders uit het lokale netwerk bij een marketingstrategie. Dit kan erg effectief zijn.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken