5 Tips om uw kansen te grijpen in de Italiaanse e-commercemarkt

Gepubliceerd op:
31 januari 2023
Laatst gecontroleerd op:
24 januari 2024

Als ondernemer denk je bij Italië misschien niet meteen aan e-commerce. Want is Italië niet bij uitstek het land waar je kleine winkeltjes bezoekt en de mooie verhalen van de verkoper gratis erbij krijgt? Toch biedt de e-commercemarkt in Italië momenteel veel kansen, vertelt Edith de Vries van de economische afdeling van het consulaat-generaal in Milaan. Hieronder 5 tips om uw kansen op deze groeimarkt te verzilveren.

1. Wacht niet te lang: de e-commerce in Italië groeit snel

Italië is een enorme groeimarkt voor e-commerce. Steeds meer Italianen ontdekken het gemak van digitaal winkelen. Cijfers onderstrepen dat: de Italiaanse e-commercemarkt groeide in 2020 met maar liefst 31%. Deze groei zette door in 2021 met nog eens 18%.

Opvallend is dat Nederland een hoger percentage online verkochte goederen heeft dan Italië: 28% tegen 10% van alle verkochte goederen. Maar de absolute waarde van de e-commercemarkt in Italië is wel hoger dan in Nederland: € 30,5 miljard tegen (naar schatting) € 25 miljard.

Volgens Edith de Vries heeft de Italiaanse e-commerce zich door de coronacrisis snel ontwikkeld. "Voor de coronapandemie bestond in Zuid-Italië het online boodschappen doen eigenlijk niet. Door lockdowns als gevolg van de pandemie, móest het onlinekanaal wel ontwikkeld worden."

Maar ook stimuleringsmaatregelen van de Italiaanse regering helpen, legt De Vries uit. "Italië investeert bijvoorbeeld een groot deel van het EU-herstelfonds in digitale ontwikkeling. Ook al is e-commerce er maar een klein onderdeel van, de groei van onlineverkoop zal hierdoor wel versnellen."

2. Doe onderzoek naar de kansen

Het consulaat-generaal in Milaan ziet veel kansen voor e-commerce en heeft in eerste instantie ingezoomd op 3 economische sectoren: bloemen en planten, high-end mode en design, en cosmetica en verzorging.

Behalve pure onlineverkoop liggen er ook kansen in ontwikkelingen die met online handel te maken hebben, namelijk:

  • duurzaamheid (bijvoorbeeld verpakkingen);
  • digitale betalingen; en
  • mobiele toepassingen.

Mooi die kansen, maar hoe grijp je ze? Tips en trucs zijn dan wel zo handig. Daar kan het consulaat-generaal wel bij helpen. 

Enkele adviezen wil De Vries wel al geven: "Engels is niet wijdverbreid, dus vertaal je website/webshop naar correct Italiaans en zorg voor een Italiaanstalige klantenservice. Doe marktonderzoek, start simpel en neem de tijd."

Lees in onderstaand rapport meer over zakelijke kansen in de e-commercesector in Italië. Dit rapport is opgesteld in opdracht van het Nederlandse consulaat-generaal.

3. Denk ook aan de digitale verschillen

Met welke digitale cultuurverschillen moet een beginnende e-commerce-ondernemer rekening houden? "Op zich niet zoveel", zegt De Vries. Een verschil is wel dat men in Italië over het algemeen nog wat minder online bankiert dan de Nederlandse consument, vertelt ze. "Betalingen gaan nog regelmatig via creditcard. Digital wallets zoals PayPal en 'buy now pay later' zijn wel steeds meer in opkomst."

Wat opvalt, is dat de Italiaanse onlineconsument vooral via de mobiele telefoon koopt in plaats van met de pc, laptop of tablet. Zelfs bij relatief dure aankopen wordt de telefoon gebruikt. "Voor een onlineaanbieder in Italië is het dus ook belangrijk om de mobiele applicaties en betalingen goed op orde te hebben. Wat dat betreft loopt Italië voorop met mobile first", vertelt De Vries, die sinds 2007 in Italië woont.

4. Houd rekening met de last-mile-levering

Daarnaast zijn consumenten niet altijd zo makkelijk bereikbaar als in Nederland. Italië is een uitgestrekt land. De last-mile-levering, zoals dat heet in webwinkeljargon, zorgt voor uitdagingen in de logistiek.

De Vries: "Een pakket bezorgen in een afgelegen dorp in Puglia duurt wel iets langer… Aan de andere kant is de pakketbezorging in Italië de laatste jaren flink verbeterd. En gelukkig vinden Italianen het acceptabel dat een zending er 2 a 3 dagen over doet."

5. Vraag advies als je in Italië met e-commerce wilt starten

De EU-regels voor e-commerce maken het voor Nederlandse ondernemers betrekkelijk eenvoudig om een e-commercewinkel te beginnen in Italië. Hoe je dat doet, en hoe het werkt met btw afdragen, legt de KVK uit in dit artikel: E-commerce in Italië: pak je kansen nu.

De medewerkers van het Nederlandse consulaat-generaal en de ambassade kunnen advies geven bij de eerste stappen op deze markt. Maar ze helpen ook ondernemers die al wat verder gevorderd zijn en misschien tegen ingewikkelder kwesties aanlopen.

“Wij kunnen bijvoorbeeld doorverwijzen naar fiscalisten, advocaten en experts," vertelt De Vries. “En als Nederlandse ondernemers een geschikte locatie zoeken voor een zakelijke meeting in Milaan, is een vergaderruimte in ons kantoor op het consulaat ook een optie.”

Advies nodig bij uw e-commerce in Italië?

De medewerkers van het consulaat-generaal in Milaan en onze adviseurs helpen u graag verder met uw plannen.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?