Internationaal uitbreiden? Lees de 3 tips van CEO Paulien Wesselink
Paulien Wesselink, oprichter en CEO van het duurzame tassenmerk O My Bag, reisde in 2010 naar India om eerlijke producenten te vinden. De ontwikkeling van het merk kostte een jaar, maar in juli 2011 was het dan zover: de lancering van O My Bag! Inmiddels is het merk wereldwijd te koop. Hoe ze dat voor elkaar kreeg? In dit artikel geeft Wesselink 3 tips om internationaal uit te breiden.

Tip 1: Bezoek een internationale beurs
Direct zag Wesselink de wereld als markt. Vrij snel na de lancering ging ze naar een internationale beurs om te netwerken en haar merk te presenteren. Het bezoeken van een internationale beurs is een goede manier om wereldwijd bekendheid te krijgen. Wesselink: "We hebben een aantal keer gebruikgemaakt van de SIB-subsidieregeling van RVO om naar een internationale beurs te gaan. Met hulp van de subsidie zijn we naar beurzen in Parijs, Duitsland en de VS geweest.”
“Ik raad iedereen aan om meteen internationaal te denken. Het is interessant en verbredend om zo verschillende culturen te leren kennen. Het lijkt heel groot, maar maak het behapbaar met kleine stappen.”
Tip 2: Ga mee op handelsmissie
Meegaan op handelsmissie is ook een manier om te netwerken en bekendheid te creëren. In 2024 ging Wesselink mee op een handelsmissie voor vrouwelijke ondernemers naar Los Angeles. Wesselink: “Het was superleuk! We deden al zaken in Amerika en gingen mee om nieuwe contacten te leggen. Deze reis hebben we als heel inspirerend en leuk ervaren.”
Tip 3: Word lid van een ondernemersnetwerk
Wesselink raadt ondernemers aan om lid te worden van een ondernemersnetwerk. Zelf is ze lid van de Entrepreneurs Organization in Nederland, maar nu ook van die in Singapore. Wesselink: “Je verbreedt je netwerk en krijgt de kans om uitdagingen met andere ondernemers te bespreken. Het zijn mensen uit allerlei industrieën, maar de uitdagingen zijn vaak universeel.”
Sinds januari 2025 woont Wesselink, vanwege het werk van haar man, met haar gezin in Singapore. Op afstand haar bedrijf leiden is een uitdaging, maar went steeds meer. Bovendien kan zij nu de markt in Singapore en omringende landen beter verkennen.
Wesselink: “Ik sta hier weer aan het begin. Wat zijn leuke winkels? Hoe kom ik in contact? Stap 1 is nu ontdekken welke retailers passen bij O My Bag. Daarna ga ik naar een beurs. En dan kijken wat ervan komt.”
Community Internationaal Ondernemen
Bent u ook op zoek naar een ondernemersnetwerk? Sluit u aan bij de Ondernemende Vrouwen-groep van de Community Internationaal Ondernemen. Hier komen vrouwelijke ondernemers met een focus op 'internationaal ondernemen met impact' samen om kennis en ervaringen te delen. Meld u nu aan
- Ministerie van Buitenlandse Zaken