Overtuig uw klant met een haalbaarheidsstudie
Uw klant overtuigen om in uw product of dienst te investeren, het kan soms lastig zijn. Een haalbaarheidsstudie helpt uw investeerder over de streep te trekken. Het innovatieve maritieme bedrijf Flying Fish ging u voor. Gerben Schonebaum, medeoprichter van Flying Fish: "Het gaf ons de kans om met een geïnteresseerde lokale partij te ontdekken of een watertaxi in Hamburg net zo goed zou werken als in Rotterdam."
Watertaxisysteem in Hamburg
Flying Fish ontwikkelde onder andere de software die Watertaxi Rotterdam gebruikt om zo efficiënt en duurzaam mogelijk ritten in te plannen en uit te voeren. Toen het Duitse bedrijf HLM op het idee kwam om ook in Hamburg een watertaxisysteem op te zetten, kwamen ze al gauw uit in Rotterdam en op die manier bij Flying Fish. "Sindsdien zijn we met ze in contact om te kijken of we watertaxi's daar ook aan de man kunnen brengen", vertelt Schonebaum.
Ervaring met haalbaarheidsstudies hadden ze bij Flying Fish al wel, ervaring met ondernemen in Duitsland nog niet. "We hebben dankzij de haalbaarheidsstudie veel beter inzicht gekregen in waar onze klant tegenaan loopt. Duitsland heeft bijvoorbeeld veel strengere regels, zo krijg je niet zomaar ontheffing om snel te varen."
Wat is een haalbaarheidsstudie?
Met een haalbaarheidsstudie onderzoekt u de technische en/of commerciële haalbaarheid van een investering door een mogelijke buitenlandse afnemer. Een haalbaarheidsstudie geeft inzicht in hoe haalbaar een project is, helpt risico's in kaart te brengen en maakt het makkelijker om investeerders te overtuigen. Het onderzoek levert een business- of projectplan op. Hiermee kan de mogelijke afnemer een investeringsbesluit nemen.
De app van Flying Fish waarmee mensen hun watertaxirit boeken.
Je begint dus niet van de ene op de andere dag een watertaxibedrijf, benadrukt Schonebaum. In 2026 wil HLM echte operatie gaan draaien. "Omdat we met een stukje subsidie een flinke stap extra hebben kunnen zetten, is het voor hun heel duidelijk dat ze de goede partij hebben." HLM profiteert ervan dat de digitale oplossing grotendeels al klaarligt en dat Flying Fish ervaring heeft in Rotterdam, zegt hij. "Ze hebben nu het comfort dat ze weten wat ze kunnen verwachten en wat het kost."
Schaalbaarheid product inzichtelijk
Als er één ding is wat de haalbaarheidsstudie Flying Fish wel heeft geleerd, is hoe schaalbaar hun product is. Dit gaat hen helpen bij toekomstige projecten. Schonebaum: "We weten nu wat schaalbaar is en waar we nog aan moeten werken. Door hier in Hamburg mee aan de slag gegaan te zijn zien we dat nog beter dan daarvoor."
Benieuwd of u ook de DHI-subsidieregeling kunt gebruiken?
Onze adviseurs bekijken graag met u wat er mogelijk is.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken