Veelgestelde vragen DKTI-transport - Subsidiabele kosten
Dit zijn de veelgestelde vragen van DKTI-transport in de categorie Subsidiabele kosten.
Ja, dat is mogelijk op voorwaarde dat de openbare infrastructuur op open en niet-discriminerende wijze ter beschikking wordt gesteld en zo het lokale ondernemers- en consumentenklimaat versterkt.
Let wel op:
- Niet in aanmerking komt specifieke infrastructuur, oftewel infrastructuur die is aangelegd voor en toegesneden op de behoeften van vooraf identificeerbare ondernemingen.
- Exploitatie door derden mag niet onderhands worden vergund.
De precieze omschrijving van deze bepalingen staat in artikel 56 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV). Wij toetsen de aanvragen hierop.
Nee, tractoren zijn niet subsidiabel, omdat zij niet zijn opgenomen in de voertuigcategorieën die onder de regeling vallen.
Ja, voertuigen moeten besteld worden na de startdatum van het project. Bovendien moet de startdatum van het project liggen na de indieningsdatum van de aanvraag. Verplichtingen die zijn aangegaan voor de startdatum zijn niet subsidiabel.
Ja dat is mogelijk onder enkele randvoorwaarden.
Het doel van projecten Learning by using is het opdoen en delen van ervaring met grootschalige aanschaf en gebruik van zero-emissie voertuigen in het goederenvervoer. Hierdoor verhoogt de kennis over een effectieve en efficiënte inzetbaarheid van deze voertuigen. In een project Learning by using schaffen minstens twee deelnemers in het samenwerkingsverband een minimum aantal voertuigen aan. Het is niet mogelijk om kosten op te voeren voor zowel de aanschaf als de operationele lease van dezelfde voertuigen.
Zet u – naast de aangeschafte voertuigen – nog extra voertuigen in met operationele lease? Dan kunnen die operationele leasekosten eventueel wel vallen onder de kosten voor experimentele ontwikkeling voor de duur van het project.
Let op
de kosten voor experimentele ontwikkeling zijn bedoeld om het onderzoek mee te verrichten. U kunt hiervoor een maximaal subsidiebedrag krijgen van 45.000 euro maal het aantal deelnemers in het samenwerkingsverband voor de gehele projectduur. Bovendien is de subsidie voor experimentele ontwikkeling maximaal 15% van de totaal verleende subsidie.
Nee. Een project Learning by using kent geen subsidie voor opleggers. In een project Proeftuin kan een oplegger in aanmerking komen voor subsidie mits deze milieuvriendelijker is dan een gangbare oplegger.
Nee, kosten van onderhoud en reparaties zijn niet subsidiabel.