Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-transport)
Heeft uw organisatie een transportoplossing met een lage of geen CO2-uitstoot? Wilt u samen met andere organisaties kennis opdoen met de inzet van zero-emissie (ZE) vrachtwagens, transportmiddelen of mobiele werktuigen? Lees op deze pagina of u met uw partners in aanmerking komt voor de subsidie Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-transport).
Deze regeling is momenteel gesloten. Aanvragen is op dit moment dus niet mogelijk. Een mogelijke volgende openstellingsronde zal niet eerder zijn dan in het voorjaar van 2023.
DKTI-transport ondersteunt een breed scala aan projecten voor duurzaam vervoer, waarvan de innovatie nog niet of nog maar pas op de markt is. De regeling richt zich op logistiek en transport met een lage of geen CO2-uitstoot. En op thema's als elektrisch rijden en varen, rijden op waterstof en biobrandstoffen in transport, mobiele machines, zwaar wegverkeer en luchtvaart. De regeling richt zich niet op projecten met personenvoertuigen (voertuigcategorie M).
Budget
Het totale budget voor DKTI-transport 2021 was € 36,62 miljoen.
Voortgang en afronding
Ontving u subsidie voor een project voor DKTI-transport? Dan zijn daar enkele verplichtingen aan verbonden. Wat uw verplichtingen zijn en wat u na uw aanvraag nog meer kunt verwachten, leest u op de pagina Voortgang en afronding van DKTI-projecten.
DKTI-projecten eerdere rondes
Meer informatie over de projecten uit 2017, 2019 en 2021 vindt u op DKTI Transport 2017, 2019 en 2021.
Achtergrond
De DKTI-transport richt zich op het versnellen van de productontwikkeling zonder uitstoot (zero-emissie) in de mobiele werktuig- en transportsector. Daarmee geeft de regeling invulling aan afspraken uit het Klimaatakkoord en de Duurzame Brandstofvisie. Het Klimaatakkoord voorziet in een vermindering van de CO2-uitstoot van 49% in 2030 ten opzichte van 1990 en beschrijft ook de klimaatdoelstellingen voor de lange termijn voor de sector verkeer en vervoer. De vervoerssector is goed voor 30% van de huidige CO2-uitstoot in de EU.
Verhalen uit de praktijk
- "Er is nog veel nodig voor een grote stap naar uitstootvrij transport in 2025"
- "Hoe en wanneer een truck kon laden, was elke keer een puzzel"
- "Uitstootvrij zwaar transport in de stad belangrijke drijfveer voor verduurzaming"
- "DKTI is een mooi instrument om elektrische voertuigen op de weg te krijgen en te testen"
Meer weten?
- Subsidiespelregels van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
- Brandstofvisie - duurzame energiedragers in mobiliteit
- Publicatie Staatscourant, 5 februari 2021, wijziging in verband aanvraagperiode 2021
- Publicatie Staatscourant Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport, geldend van 6 februari 2021 t/m 29 september 2021
- Kaderbesluit subsidies Ministerie van Infrastructuur en Milieu