Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen
Wilt u als binnenvaartschipper investeren in een nieuwe, schone motor of katalysator? Bekijk dan of de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (SRVB) iets voor u is.
Budget en aanvraagperiode
Extra budget in 2024 en 2025
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt voor deze subsidieregeling extra budget beschikbaar in 2024 en 2025. Voor 2024 is er € 11,1 miljoen extra beschikbaar. Hiermee komen meer aanvragen die op 4 juli 2024 zijn ingediend in aanmerking voor subsidie.
Er zijn meer dan 200 aanvragen binnengekomen. Het totale budget is ongeveer 3 keer overtekend. U kunt formeel nog een aanvraag doen. Houd er wel rekening mee dat de kans klein is dat u nog in aanmerking komt voor subsidie.
Voor 2025 is er € 19 miljoen beschikbaar. Dat is € 6,1 miljoen meer dan eerder beschikbaar was. In 2025 opent de regeling opnieuw in dezelfde vorm als in 2024.
Budget
Het totale budget in 2024 en 2025 is € 43 miljoen. Dit is de verdeling van het budget:
Jaar | Budget |
---|---|
2024 | € 24 miljoen |
2025 | € 19 miljoen |
Hoeveel subsidie krijgt u?
Per 1 juli 2023 is de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) gewijzigd. De AGVV is de overkoepelende Europese wetgeving. Door deze wijziging hebben we de subsidieregeling moeten aanpassen. Voor aanvragen in 2024 en 2025 is de subsidie maximaal 20% van de totale investeringskosten (inclusief installatie) en maximaal € 400.000 per vaartuig.
Bent u een middelgrote onderneming, dan wordt de subsidie met 20%-punt verhoogd. Voor een kleine onderneming geldt een verhoging van 30%-punt. Voor een emissievrij binnenschip geldt een verhoging van 10%-punt.
Voor aanvragen die in 2023 en voorgaande jaren zijn goedgekeurd is de subsidie maximaal 40% van de totale investeringskosten en ten hoogste €400.000 per vaartuig. Bent u een middelgrote onderneming, dan wordt de subsidie met 10%-punt verhoogd. Voor een kleine onderneming geldt een verhoging van 20%-punt.
Wilt u weten wanneer u een grote, middelgrote of kleine onderneming bent? Doe dan de MKB-toets.
Waarvoor krijgt u subsidie?
Het doel van deze regeling is om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van CO2 en stikstof terug te dringen. Dit door oudere motoren te vervangen door stage-V motoren of door een SCR-katalysator aan te schaffen en te installeren op de bestaande motor.
De volgende typen motoren, zoals beschreven in de NRMM Verordening, komen in aanmerking voor subsidie:
- IWP
- IWA
- NRE
Voor een katalysator komt het type SCR (selectieve katalytische reductie) in aanmerking. Een SCR-systeem zet stikstofoxide (NOx) om in waterdamp en stikstof (zonder oxiden). Sinds 2023 komt ook een katalysator in combinatie met een roetfilter voor subsidie in aanmerking.
Schaft u een elektrische aandrijflijn op de schroefas aan? Dan kunt u hiervoor ook een tegemoetkoming ontvangen voor de aanschaf- en installatiekosten.
Voorwaarden
Dit zijn de voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
- Uw motor werkt nog en is onbeschadigd als u subsidie aanvraagt.
- U vraagt aan voor één vaartuig.
- U vraagt - samen met andere met u in een groep verbonden bedrijven - voor maximaal 3 schepen subsidie aan per kalenderjaar.
- U bent in het bezit van het binnenschipcertificaat van het vaartuig waarvoor u subsidie aanvraagt. Het binnenschipcertificaat komt uit de Europese Unie of Zwitserland.
- U bent in de 12 maanden voordat u de subsidie aanvroeg met dit vaartuig minimaal 60 dagen in bedrijf geweest op het Nederlandse vaarwegennet.
- U blijft met dit vaartuig minimaal 60 dagen per jaar, bedrijfsmatig actief op het Nederlandse vaarwegennet in de 2 kalenderjaren na de aanpassing.
- Bij een aanvraag voor de inbouw van een stage-V motor moet de certificering op het moment van aanvraag beschikbaar zijn. We hanteren hiervoor de CESNI-lijst. Dit is een lijst van bevoegde autoriteiten, erkende bedrijven en goedgekeurde apparatuur en uitrustingen op het gebied van de technische voorschriften voor binnenschepen. Wanneer de betreffende motor nog niet op de lijst staat, kunt u een bewijs van certificering zelf toevoegen bij uw aanvraag.
Uw aanvraag voorbereiden
Voor subsidieaanvragen voor passagiersschepen verklaart u bij uw aanvraag dat uw binnenvaartschip na de aanpassing aan de kwalificatie "schoon schip" voldoet.
Uw schip noemen we binnen de regeling een "schoon schip", als een binnenschip voor passagiersvervoer een hybride of dual-fuel motor heeft die voor zijn normale functioneren ten minste 50% van zijn energie haalt uit brandstof met CO2-vrije directe (uitlaat)emissies of uit plug-in-power.
Bij de vaststelling van de subsidie voeren we steekproeven uit. U moet dan aantonen dat uw schip, als gevolg van de aanschaf en installatie van de nieuwe motor of retrofit, onder de kwalificatie "schoon schip" valt. U toont dit aan met een energieboekhouding over meerdere reizen. In de energieboekhouding houdt u het volgende bij:
- aantal reizen plus afgelegde afstand in kilometers
- types gebruikte brandstof en hoeveelheid gebruikte brandstof, in kubieke meter, door bunkerbonnen
- bewijs inbouwen van de gekozen hardware (inbouw verklaring, update van certificaat) vaartijdenboek
- betaalde bijdrage afvalstoffenheffing Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB)
- facturen/bewijzen van afname energie (regulier, walstroom, zero emissie of plug-in power/ batterijcontainer)
Voor subsidieaanvragen voor goederenvervoer moet u de kwalificatie "schoon schip" bij uw subsidieaanvraag aantonen. Dit doet u door gebruik te maken van de Global Logistics Emissions Council 3.0 (GLEC) framework.
Bij de vaststelling van de subsidie voeren we steekproeven uit. U moet dan aantonen dat uw schip onder de kwalificatie "schoon schip" valt. U toont dit aan, door middel van de Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO),
U moet in ieder geval rekening houden met onderstaande punten:
- een binnenschip voor goederenvervoer dat directe CO2-(uitlaat)emissies per ton-kilometer heeft. Dit moet 50% lager liggen dan de gemiddelde referentiewaarde voor CO2-emissies zoals vastgelegd voor zware bedrijfsvoertuigen.
- Als u onder een streekproef valt , moet u onder andere de volgende gegevens aantonen:
-aantal reizen inclusief afgelegde afstanden in kilometers en hoeveelheid lading in tonnen
-types gebruikte brandstof en hoeveelheid gebruikte brandstof, in kubieke meter, met bunkerbonnen.
Download hieronder de GLEC Handleiding voor het bepalen van de kwalificatie "schoon schip".
Aanvragen
U kunt subsidie aanvragen via onderstaande button.
U logt in met minimaal eHerkenning niveau 2+ en machtiging RVO diensten op niveau 2+. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning. eHerkenning aanvragen duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen. Meer informatie vindt u op de pagina Mijn machtigingen.
Na uw aanvraag
U ontvangt zo snel mogelijk een beslissing. De maximale termijn is 13 weken.
Vaststelling
Binnen 13 weken na oplevering van de aanpassing aan uw vaartuig doet u een verzoek tot vaststelling. Bij het verzoek tot vaststelling stuurt u een definitief overzicht van de kosten en het aangepaste binnenschipcertificaat mee. Wanneer het gaat om een katalysator, dan stuurt u ook een meetrapport mee. De kosten van het meetrapport kunt u ook in de subsidieaanvraag meenemen.
Wijzigingen
Wilt u een wijziging doorgeven, bijvoorbeeld u heeft een ander postadres, dan kan dat via het wijzigingsformulier.
Meer weten?
- Publicatie in de Staatscourant Wijzigingsregeling Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (16-9-2024)
- Publicatie in de Staatscourant Wijzigingsregeling Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (18-6-2024)
- Publicatie in de Staatscourant wijziging van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 in verband met het verschuiven van de start van de aanvraagperiode voor subsidie in 2024 (29-04-2024)
- Publicatie in de Staatscourant Wijzigingsregeling Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (5-6-2023)
- Publicatie in de Staatscourant Wijzigingsregeling Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (12-12-2022)
- Publicatie in de Staatscourant: Wijzigingsregeling Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (30-09-2022)
- Publicatie in de Staatscourant: Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 (29-01-2021)
- Publicatie in de Staatscourant: Wijziging Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 (04-10-2021)
- Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat