Tijdelijk gesloten voor aanvragen

Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)

Laatst gecontroleerd op:
10 februari 2025
Gepubliceerd op:
25 april 2022

De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) is voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe, volledig emissieloze (uitstootvrije) vrachtauto willen kopen of financial-leasen. 
 

Budget en aanvraagperiode

Startdatum:
dinsdag 28 januari 2025
09:00
Einddatum:
vrijdag 7 februari 2025
12:00
Het subsidiebedrag is afhankelijk van voertuigcategorie en type onderneming en is maximaal € 115.200
Totaal budget:
€ 35.300.000
In behandeling:
€ 37.590.761
Nog beschikbaar op 3 februari 2025:
0 % (€ 0)
Aanvullende informatie:
We behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst per datum. Het tijdstip van indienen maakt niet uit. Op 30 september 2025 opent AanZET weer voor aanvragen met een budget van € 30 miljoen.

Meer aanvragen dan budget

Het budget voor deze regeling is op donderdag 30 januari met € 0,9 miljoen overtekend. Dit betekent dat er meer aanvragen zijn dan er geld beschikbaar is. Er komt een loting voor aanvragers van donderdag 30 januari. Als wij aanvragen van 28 en 29 januari (gedeeltelijk) afwijzen, of als aanvragen van die dagen worden ingetrokken, kan er weer budget vrijkomen. Als er meer dan € 0,9 miljoen aan budget vrijkomt, loten we ook tussen de aanvragers van vrijdag 31 januari. De uitslag van de loting maken we per e-mail op een later moment bekend. Deze datum volgt later, we verwachten dat dit in april is.

Begroting nog niet goedgekeurd

De Eerste Kamer heeft de begroting voor 2025 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) nog niet behandeld. Dat geldt ook voor de begroting van AanZET. Hoewel de regeling open was voor aanvragen, is de begroting dus nog niet goedgekeurd. De afhandeling van de begroting door de Eerste Kamer vindt als hamerstuk plaats op 18 februari 2025. 

Wijzigingen AanZET 2025

Belangrijke wijzigingen voor AanZET 2025 vergeleken met AanZET 2024:

  • Het begrip emissieloze (uitstootvrije) vrachtauto is aangepast. Hierdoor komen voertuigen met een waterstofverbrandingsmotor (H2ICE) ook voor subsidie in aanmerking. Dit geldt ook voor de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit  (SWIM). Hoewel er nog zeer kleine hoeveelheden stikstofoxiden en roetdeeltjes vrijkomen bij deze vrachtauto’s, kwalificeert de EU deze volgens de nieuwe CO2-emissienormen wel als emissieloos.
  • Vrachtauto’s van 4.250 tot 10.000 kilogram komen niet meer in aanmerking voor subsidie. Emissieloze vrachtauto’s in deze gewichtsklasse zijn in prijs al vergelijkbaar met dieselvrachtauto’s in deze gewichtsklasse. Subsidie op basis van meerkosten is daarom niet meer mogelijk. 
  • De maximale bedragen voor N2 voertuigen (vanaf 10.000 kg tot 12.000 kg) zijn verhoogd.
  • De subsidiepercentages en maximale bedragen voor N3 voertuigen tot en met 18.000 kg zijn op dezelfde hoogte gebracht als de overige N3 voertuigen.
  • Het voorschotpercentage is 70% (dit was 90%)
  • De termijn om het vaststellingsverzoek in te dienen is  12 maanden (dit was 15 maanden). Daarbij geldt nog een mogelijkheid om 12 maanden uitstel te krijgen voor het indienen van het vaststellingsverzoek.
  • AanZET combineren met SSEB of SWIM is niet mogelijk. 

Subsidiebedragen 2025

In de tabel hieronder leest u het maximum subsidiebedrag en de percentages per categorie. Het genoemde gewicht is de technische maximum massa van het voertuig. In het RDW-kentekenregister staat dit geregistreerd onder de code F1.

Om te weten of uw organisatie groot, middelgroot of klein is, kunt u de mkb-toets gebruiken.

Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs. Dat is de prijs van het emissieloze vrachtautochassis. Inclusief af-fabrieksopties zoals die op de overeenkomst staat, exclusief opbouw en exclusief btw.

Maximaal subsidiebedrag en percentage per voertuigcategorie en type onderneming in 2025
      Grote onderneming
 
   Middelgrote onderneming
 
  Kleine onderneming
+ non-profitinstelling
 
 
Voertuigcategorie Subsidiepercentage Maximaal subsidiebedrag Subsidiepercentage Maximaal subsidiebedrag Subsidiepercentage Maximaal subsidiebedrag
N2 bakwagenchassis vanaf 10.000 kg 6,1% € 15.200 12% € 29.900 14,8% € 36.900
N3 bakwagenchassis 11,1% € 43.900 21% € 83.200 29% € 115.200
N3 trekker 11,1% € 43.900 21% € 83.200 29% € 115.200

Voorwaarden

Wilt u subsidie ontvangen? Dan moet u voldoen aan alle voorwaarden van de AanZET.  Alleen een nieuwe, volledig emissieloze (emissievrije) vrachtauto - in voertuigcategorie N3 of N2 vanaf 10.000 kg - komt in aanmerking voor subsidie. Een onderneming kan per werkdag één aanvraag indienen voor de aanschaf van één emissieloze vrachtauto. Dient een onderneming of groep van ondernemingen op één dag meerdere aanvragen in? Dan behandelen we alleen de eerst ingediende aanvraag.

Wanneer is een vrachtauto nieuw?

Er is sprake van een nieuwe vrachtauto, wanneer - volgens de vermelding in het kentekenregister van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) - onderstaande gegevens gelijk zijn:

  • de datum eerste inschrijving in Nederland;
  • de datum eerste toelating;
  • de datum tenaamstelling* op naam van de aanvrager van subsidie.

*Bij operational lease is het de datum van registratie van het verstrekkingsvoorbehoud.

Publicatie steunbedragen

Voor organisaties die onder de rijksoverheid vallen en staatssteun verlenen, zoals Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), geldt een transparantieverplichting. De regeling AanZET is een steunmaatregel en valt onder deze verplichting. Steunbedragen komen daarom verplicht in de Transparency Award Module (TAM) van de Europese Commissie. Informatie over bedrijven met staatssteun vindt u op de website van de Europese Commissie (EC). De informatie is voor iedereen toegankelijk. 

We zorgen ervoor dat de gegevens over AanZET in de TAM terechtkomen. De bevoegdheid valt onder de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). 
De TAM-verplichting voor publicatie geldt vanaf bepaalde (drempel)bedragen. U vindt deze drempelbedragen op de website Kenniscentrum Europa Decentraal

Na uw aanvraag

Belangrijk om te weten:

  • Nadat u online subsidie hebt aangevraagd, krijgt u een e-mail als ontvangstbevestiging. Daarin staat het zaaknummer met de code AANZET2025-xxxxxxx.
  • Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst per datum.
  • Ontvangen we op de dag dat de subsidiepot leegraakt meerdere volledige aanvragen? Dan bepalen we de onderlinge rangschikking van de volledige aanvragen via loting met een notaris. We verloten op basis van het zaaknummer. 
  • Kort na de loting maken we de uitslag van de lotingslijst per e-mail bekend. Pas daarna beoordelen we de aanvragen inhoudelijk.
  • Wijzen we een ingelote aanvraag (gedeeltelijk) af? Dan komt het vrijgevallen budget vrij voor de eerstvolgende in de lotingslijst.

U ontvangt zo snel mogelijk een beslissing. Wij doen ons uiterste best u hierover te informeren binnen de wettelijke termijn van 13 weken. Wij streven ernaar binnen 8 weken minstens 90% van het budget te verlenen.

Hebben wij subsidie aan u verleend? Dan krijgt u per brief een verleningsbeschikking. Deze brief bevestigt dat aan u subsidie is verleend en ook voor welk bedrag. Na deze brief betalen wij u meestal na 2 werkdagen (uiterlijk binnen 2 weken) een voorschot van 70% van het subsidiebedrag uit.

Subsidievaststelling aanvragen

U vraagt tot uiterlijk 12 maanden na verlening van deze subsidie een subsidievaststelling aan. Dit regelt u met onderstaande button. Voor toekenningen die we deden in 2024 is deze periode 15 maanden. Via onderstaande button komt u op Mijn RVO. Daar kiest u voor 'Aanvraag beheren'. Bij de subsidievaststelling geeft u het kenteken door, nadat de vrachtauto op kenteken is gezet. Als bijlage moet u de gespecificeerde betalingsfactuur meesturen.

Bestelde vrachtauto niet leverbaar

Is uw bestelde vrachtauto niet leverbaar, doordat de producent failliet is gegaan? Heeft uw leverancier grote leveringsproblemen, waardoor u als koper in de knel komt? Of lukt het niet door leveringsproblemen om een kenteken binnen 2 jaar door te geven? Mail dan uw situatie of verzoek naar aanzet@rvo.nl met daarbij uw AanZET-nummer. Beschrijf waarom u wilt wisselen van leverancier of licht uw vertraging toe. We beoordelen uw verzoek zo snel mogelijk. 

Uitstel aanvragen

Is de vrachtauto niet leverbaar binnen de vaststellingstermijn na de verleningsdatum? Dien dan een verzoek tot uitstel bij ons in. U moet de vertraging kunnen aantonen met een schriftelijke onderbouwing van de producent. Op dit schrijven moet te zien zijn dat u de bestelling op tijd hebt gedaan. Via onderstaande button komt u op Mijn RVO. Klik daar op 'Aanvraag beheren' en daarna opent u het zaaknummer in het overzichtscherm in het aanvraagportaal. Bij mogelijke acties ziet u 'Uitstel aanvragen – nu regelen'.

Controle bij vaststelling

Wij controleren bij de vaststelling nog een keer of uw aanvraag en de geleverde vrachtauto(‘s) voldoen aan de voorwaarden. Als dit zo is, stellen we de subsidie vast en krijgt u het laatste deel betaald. Het bedrag is nooit hoger dan het subsidiebedrag dat in de verleningsbeschikking staat.

Handhaving

De gekochte vrachtauto moet 4 jaar achter elkaar op naam (of met een verstrekkingsvoorbehoud op naam) van de subsidieontvanger blijven staan. Regelmatig controleren wij bij de RDW of u aan deze eis voldoet. Verkoopt u de vrachtauto eerder dan de afgesproken subsidieperiode? Dan moet u dit aan ons melden en (mogelijk) een deel van de subsidie terugbetalen.

Veelgestelde vragen

Bekijk de veelgestelde vragen voor meer informatie.

AanZET en laadpunten

Een nieuwe elektrische vrachtauto vraagt ook om de juiste laadinfrastructuur. Wij helpen u daarmee graag verder op weg.

Meer financieringsmogelijkheden

Koopt u als ondernemer een elektrische vrachtauto? Dan komt u naast de AanZET-regeling mogelijk ook in aanmerking voor een belastingvoordeel. Denk aan de Energie-investeringsaftrek (EIA).

Bekijk de pagina Financiële steun bij aankoop elektrische vrachtwagen voor meer informatie.

In opdracht van:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Bent u tevreden over deze pagina?