Tijdelijk gesloten voor aanvragen

Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM)

Laatst gecontroleerd op:
8 oktober 2024
Gepubliceerd op:
15 juli 2024

Investeert u in waterstoftankstations en waterstofvoertuigen? En werkt u in een samenwerkingsverband? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM). 

Hoogte subsidie en budget

Startdatum:
maandag 15 juli 2024
09:00
Einddatum:
vrijdag 6 september 2024
12:00
Totaal budget:
€ 22.000.000
In behandeling:
€ 39.216.253
Nog beschikbaar op 6 september 2024:
0 % (€ 0)
Aanvullende informatie:
Het budget voor deze regeling is overtekend. Dit betekent dat er meer aanvragen zijn dan er geld beschikbaar is.

Let op: door een aanpassing in de Omgevingswet is de regeling gewijzigd op 23 augustus 2024. De voorwaarde voor het aanleveren van een bewijs van terinzagelegging is vervallen. Ook de score voor de status van de Omgevingsvergunning is aangepast. Er zijn geen punten meer te krijgen voor de terinzagelegging van het conceptbesluit op de vergunning, omdat dit in de meeste vergunningprocedures niet meer voorkomt. Het begrotingsformat is hierop aangepast. Heeft u al het eerdere format gebruikt? Dan passen wij de score aan zodat deze klopt met de gewijzigde regeling.
 

Voor wie?

De subsidieregeling Waterstof in mobiliteit is voor bedrijven die in een samenwerkingsverband investeren in waterstof. Het samenwerkingsverband - een consortium - moet in ieder geval bestaan uit:

  • één exploitant van een waterstoftankstation;
  • en minstens één bedrijf dat actief is als vervoerder.

De doelgroepen zijn:

  • transport- en distributiesector (ook mkb)
  • exploitanten van waterstoftankstations
  • verladers (producenten die hun goederen vervoeren)
  • personenvervoer (bussen en rolstoelvervoer met minimaal 5 zitplaatsen)

Hoeveel subsidie krijgt u?

  • U krijgt in totaal maximaal € 6 miljoen.
  • Investeert u in de bouw of uitbreiding en/of upgrade van een waterstoftankstation voor zwaar wegvervoer? Dan krijgt u maximaal 40% van de kosten die in aanmerking komen voor subsidie. Het maximum is hierbij € 2 miljoen per aanvraag.
  • Schaft u één of meerdere waterstofvoertuigen aan of kiest u voor retrofitting. Dan komt 80% van uw kosten in aanmerking voor subsidie. Het maximum is hierbij € 4 miljoen per aanvraag. Bij nieuwe voertuigen krijgt u subsidie over het verschil tussen aanschaf van een fossiel voertuig en H2 voertuig. En bij retrofit krijgt u subsidie voor de ombouwkosten.

Met retrofitting laat u vervoermiddelen aanpassen tot emissievrij vervoer op waterstof.

Tabel subsidiebedragen per voertuig

Voertuig Subsidiebedrag
licht voertuig van categorie N1

€ 60.000

zwaar voertuig van categorie N2 met brandstofcel

€ 150.000

zwaar voertuig van categorie N2 met waterstofverbrandingsmotor

€ 50.000

zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat minder weegt dan 30.000 kg

€ 220.000

zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat tenminste 30.000 kg weegt

€ 300.000

zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat minder weegt dan 30.000 kg

€ 70.000

zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat tenminste 30.000 kg weegt   

€ 100.000

licht voertuig van categorie M1

€ 100.000

licht voertuig van categorie M2

€ 150.000

zwaar voertuig van categorie M3 met brandstofcel

€ 300.000

zwaar voertuig van categorie M3 met waterstofverbrandingsmotor

€ 100.000

Voorwaarden

  • Uw aanvraag bestaat in ieder geval uit één nieuw te bouwen waterstoftankstation, één op te waarderen waterstoftankstation of een bestaand waterstoftankstation. 
  • De voertuigen in uw aanvraag kunnen tenminste 30% dekken van de totale capaciteit van het waterstof tankstation. 50% van de voertuigen moet bestaan uit zwaar wegvervoer, zoals vrachtwagens en touringcars.   

Hieronder leest u de rest van de voorwaarden voor een waterstoftankstation en emissievrije voertuigen.

Na uw aanvraag

U ontvangt zo snel mogelijk een beslissing, maar uiterlijk binnen 13 weken nadat wij uw volledige aanvraag ontvangen hebben. Deze regeling is een tender. De verdeling vindt plaats op volgorde van rangschikking van de aanvragen. Hoe hoger een project wordt gerangschikt, hoe groter de kans is dat het voor subsidie in aanmerking komt. Alleen projecten die na de rangschikking binnen het subsidiebudget passen, ontvangen subsidie.

Voorschot

Heeft u een positieve subsidiebeschikking? Dan verlenen we een voorschot van 50%. U ontvangt dit bedrag nadat u de beschikking heeft ontvangen. De penvoerder betaalt het voorschot door aan de andere deelnemers op basis van de verdeling van de kosten die in de subsidieverleningsbeschikking staat. Dit geldt voor zowel de vaststelling en voorschot.

Uw aanvraag beheren

Voortgangrapportage

Jaarlijks moet u een voortgangsrapportage indienen. Ons systeem herinnert u hieraan.

Vaststelling aanvragen

Zo snel mogelijk na de afronding van uw project, maar uiterlijk 13 weken na de einddatum van uw project, dient u een verzoek in tot vaststelling. Bij de vaststelling wordt het subsidiebedrag definitief. Wij bekijken of de investeringen zijn gedaan, zoals opgenomen in uw subsidieaanvraag. Daarna volgt een betaling van de rest van de subsidie. 

Bij uw aanvraag om vaststelling sluit u uw eindrapportage bij. De deelnemers moeten ook een controleverklaring aanleveren die door een accountant is afgegeven. Dit is nodig als het subsidiebedrag per individuele deelnemer per project € 125.000 of hoger is. 

Investeren in waterstof voor zwaar wegvervoer

Met de subsidie Waterstof in mobiliteit wil de overheid CO2 en luchtverontreinigende stoffen verminderen. Als er meer waterstoftankstations komen, maken ondernemers de stap naar waterstofvoertuigen sneller. En andersom zal het bouwen van tankstations interessanter zijn als er meer waterstofvoertuigen op de weg rijden.

Achtergrond

De waterstofregeling draagt bij aan de ambitie van de overheid om 50 waterstoftankstations in 2025 te hebben. Op dit moment zijn er 14 openbare waterstoftankstations actief. Hiervan zijn enkele geschikt voor zwaar wegvervoer. 

Europese landen zijn vanaf 13 april 2024 verplicht de infrastructuur en vervoer voor alternatieve brandstoffen te stimuleren. 

Deze subsidieregeling maakt onderdeel uit van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit.

In opdracht van:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Bent u tevreden over deze pagina?