Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM)
Investeert u in waterstoftankstations en waterstofvoertuigen? En werkt u in een samenwerkingsverband? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM).
Hoogte subsidie en budget
Let op: door een aanpassing in de Omgevingswet is de regeling gewijzigd op 23 augustus 2024. De voorwaarde voor het aanleveren van een bewijs van terinzagelegging is vervallen. Ook de score voor de status van de Omgevingsvergunning is aangepast. Er zijn geen punten meer te krijgen voor de terinzagelegging van het conceptbesluit op de vergunning, omdat dit in de meeste vergunningprocedures niet meer voorkomt. Het begrotingsformat is hierop aangepast. Heeft u al het eerdere format gebruikt? Dan passen wij de score aan zodat deze klopt met de gewijzigde regeling.
Voor wie?
De subsidieregeling Waterstof in mobiliteit is voor bedrijven die in een samenwerkingsverband investeren in waterstof. Het samenwerkingsverband - een consortium - moet in ieder geval bestaan uit:
- één exploitant van een waterstoftankstation;
- en minstens één bedrijf dat actief is als vervoerder.
De doelgroepen zijn:
- transport- en distributiesector (ook mkb)
- exploitanten van waterstoftankstations
- verladers (producenten die hun goederen vervoeren)
- personenvervoer (bussen en rolstoelvervoer met minimaal 5 zitplaatsen)
Hoeveel subsidie krijgt u?
- U krijgt in totaal maximaal € 6 miljoen.
- Investeert u in de bouw of uitbreiding en/of upgrade van een waterstoftankstation voor zwaar wegvervoer? Dan krijgt u maximaal 40% van de kosten die in aanmerking komen voor subsidie. Het maximum is hierbij € 2 miljoen per aanvraag.
- Schaft u één of meerdere waterstofvoertuigen aan of kiest u voor retrofitting. Dan komt 80% van uw kosten in aanmerking voor subsidie. Het maximum is hierbij € 4 miljoen per aanvraag. Bij nieuwe voertuigen krijgt u subsidie over het verschil tussen aanschaf van een fossiel voertuig en H2 voertuig. En bij retrofit krijgt u subsidie voor de ombouwkosten.
Met retrofitting laat u vervoermiddelen aanpassen tot emissievrij vervoer op waterstof.
Tabel subsidiebedragen per voertuig
Voertuig | Subsidiebedrag |
---|---|
licht voertuig van categorie N1 |
€ 60.000 |
zwaar voertuig van categorie N2 met brandstofcel |
€ 150.000 |
zwaar voertuig van categorie N2 met waterstofverbrandingsmotor |
€ 50.000 |
zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat minder weegt dan 30.000 kg |
€ 220.000 |
zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat tenminste 30.000 kg weegt |
€ 300.000 |
zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat minder weegt dan 30.000 kg |
€ 70.000 |
zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat tenminste 30.000 kg weegt |
€ 100.000 |
licht voertuig van categorie M1 |
€ 100.000 |
licht voertuig van categorie M2 |
€ 150.000 |
zwaar voertuig van categorie M3 met brandstofcel |
€ 300.000 |
zwaar voertuig van categorie M3 met waterstofverbrandingsmotor |
€ 100.000 |
Voorwaarden
- Uw aanvraag bestaat in ieder geval uit één nieuw te bouwen waterstoftankstation, één op te waarderen waterstoftankstation of een bestaand waterstoftankstation.
- De voertuigen in uw aanvraag kunnen tenminste 30% dekken van de totale capaciteit van het waterstof tankstation. 50% van de voertuigen moet bestaan uit zwaar wegvervoer, zoals vrachtwagens en touringcars.
Hieronder leest u de rest van de voorwaarden voor een waterstoftankstation en emissievrije voertuigen.
- Openbaar toegankelijk
- Geschikt voor zwaar wegvervoer
- Dagcapaciteit is minstens 500 kg waterstof
- Vanuit 2 rijrichtingen toegankelijk voor zwaar wegverkeer
- Bevat minimaal 2 onafhankelijk van elkaar werkende tankpunten, waarvan één met 350 bar en één met 700 bar
- Elektronisch betalen met betaalpas moet mogelijk zijn. Het is ook toegestaan om contactloos betalen aan te bieden.
- Prijsinformatie voor en tijdens een tankbeurt is goed zichtbaar en transparant
Voor nieuw te bouwen tankstations geldt ook
- U heeft de omgevingsvergunning aangevraagd.
- De grond is in eigendom van de exploitant of u heeft een akkoord van de eigenaar dat een waterstoftankstation wordt gebouwd op zijn grond.
- U levert uiterlijk in 2036 uitsluitend hernieuwbare waterstof.
- Voor 2036 levert het waterstoftankstation:
- blauwe waterstof, te weten waterstof geproduceerd uit fossiele brandstoffen, waarbij gebruikt wordt gemaakt van CO2-afvang en opslag;
- waterstof als bijproduct uit chlor-alkali-proces op basis van gecertificeerde hernieuwbare elektriciteit;
- waterstof verkregen uit steam methane reforming op basis van gecertificeerd groen gas; of
- hernieuwbare waterstof.
- Ze zijn of worden voorzien van een brandstofcel
- Vrachtwagens (N2 of N3) en zware bussen (M3) mogen ook voorzien zijn of worden van een waterstofverbrandingsmotor
- Bij retrofitting moeten de voertuigen achteraf te kwalificeren zijn als emissievrije waterstofvoertuigen
Welke voertuigen komen in aanmerking
Categorie | Voertuig |
---|---|
M1 | emissievrij waterstofvoertuig met maximaal 8 zitplaatsen, voor rolstoelen toegankelijk en met daarnaast minimaal 5 zitplaatsen voor passagiers. |
M2 | emissievrije waterstofbus met meer dan 8 zitplaatsen voor passagiers en een maximummassa tot 5 ton |
M3 | emissievrije waterstofbus met meer dan 8 zitplaatsen voor passagiers en een maximummassa van meer dan 5 ton |
N1 | emissievrij waterstofvoertuig voer van goederen met een maximummassa van 3.500 kg. Bijvoorbeeld bestelbusjes |
N2 | emissievrij waterstofvoertuig voor vervoer van goederen met een maximummassa van meer dan 3.500 kg maar niet meer dan 12 ton |
N3 | emissievrij waterstofvoertuig voor vervoer van goederen met een maximummassa van meer dan 12 ton |
Wij handelen de subsidieaanvragen af volgens regels van een tender. Bij tenders beoordelen wij uw aanvraag na de sluitingsdatum aan de hand van de rangschikkingscriteria. Aanvragen krijgen subsidie in volgorde van de rangschikking totdat het beschikbare subsidiebudget op is.
Uw aanvraag scoort hoger als u minder subsidie aanvraagt dan het maximale subsidiepercentage voor het betreffende voertuig.
Voor een tankstation gelden de volgende rangschikkingscriteria:
- de effectievere en efficiëntere inzet van de subsidie
- de vergunningaanvraag is bijna of helemaal onherroepelijk
- de dagcapaciteit van het tankstation is verder opschaalbaar
- er zijn meer onafhankelijk van elkaar werkende tankpunten
- het tankstation biedt alleen hernieuwbare waterstof
- ook geldt dat aanvragen voor een waterstoftankstation voorrang krijgen, wanneer het waterstoftankstation binnen 10 rijkilometers van een stedelijk knooppunt komt te liggen. En hier nog geen ander waterstoftankstation is uit de lijst tankstations in onderstaande tabel. Deze voorrang geldt alleen voor de hoogst scorende aanvraag voor een tankstation binnen dat knooppunt.
Hieronder vindt u een overzicht van de stedelijke knooppunten. Plaatsen met een kruisje hebben in 2024 al een werkend waterstoftankstation.
Stedelijk knooppunt | Waterstoftankstations | Stedelijk knooppunt | Waterstoftankstations |
---|---|---|---|
Alkmaar | X | Haarlem | |
Almere | Leeuwarden | ||
Amersfoort | X | Leiden | |
Amsterdam | X | Maastricht | |
Apeldoorn | Middelburg | ||
Arnhem | X | Nijmegen | |
Breda | X | Rotterdam | X |
Den Bosch | Tilburg | ||
Den Haag | Utrecht | X | |
Dordrecht | Venlo | ||
Eindhoven | X | Zoetermeer | |
Emmen | X | Zwolle | |
Enschede | |||
Groningen | X |
- Plaatsen met een kruisje hebben al een waterstoftankstation dat voldoet en hebben geen voordeel in de rangschikking.
- De bestaande waterstoftankstation werken en voldoen aan de gestelde eisen.
Criterium | Invulling | Score |
---|---|---|
inzet financiële middelen | A/B(=x*y): A. gevraagd subsidiebedrag gedeeld door B. (=x. dagcapaciteit als bedoeld in artikel 2.1.10, derde lid onder b, * y. aantal tankpunten) | De uitkomst van de invulling delen door 20. Dit getal wordt als percentage in mindering gebracht op de maximale score van 70 punten |
fase vergunningaanvraag | vergunning is aangevraagd | 1 punt |
vergunning is verleend | 5 punten | |
vergunning is onherroepelijk | 10 punten | |
dagcapaciteit en opschaalbaarheid | Dagcapaciteit van 1.000 kg, of vergunning daarvoor aanwezig | 6 punten |
Dagcapaciteit van 1.500 kg, of vergunning daarvoor aanwezig | 8 punten | |
Dagcapaciteit van 2.000 kg of meer, of vergunning daarvoor aanwezig | 10 punten | |
aantal onafhankelijk van elkaar werkende tankpunten | Twee onafhankelijk van elkaar werkende tankpunten | 5 punten |
Drie of meer onafhankelijke van elkaar werkende tankpunten | 10 punten |
Na uw aanvraag
U ontvangt zo snel mogelijk een beslissing, maar uiterlijk binnen 13 weken nadat wij uw volledige aanvraag ontvangen hebben. Deze regeling is een tender. De verdeling vindt plaats op volgorde van rangschikking van de aanvragen. Hoe hoger een project wordt gerangschikt, hoe groter de kans is dat het voor subsidie in aanmerking komt. Alleen projecten die na de rangschikking binnen het subsidiebudget passen, ontvangen subsidie.
Voorschot
Heeft u een positieve subsidiebeschikking? Dan verlenen we een voorschot van 50%. U ontvangt dit bedrag nadat u de beschikking heeft ontvangen. De penvoerder betaalt het voorschot door aan de andere deelnemers op basis van de verdeling van de kosten die in de subsidieverleningsbeschikking staat. Dit geldt voor zowel de vaststelling en voorschot.
Uw aanvraag beheren
Voortgangrapportage
Jaarlijks moet u een voortgangsrapportage indienen. Ons systeem herinnert u hieraan.
Vaststelling aanvragen
Zo snel mogelijk na de afronding van uw project, maar uiterlijk 13 weken na de einddatum van uw project, dient u een verzoek in tot vaststelling. Bij de vaststelling wordt het subsidiebedrag definitief. Wij bekijken of de investeringen zijn gedaan, zoals opgenomen in uw subsidieaanvraag. Daarna volgt een betaling van de rest van de subsidie.
Bij uw aanvraag om vaststelling sluit u uw eindrapportage bij. De deelnemers moeten ook een controleverklaring aanleveren die door een accountant is afgegeven. Dit is nodig als het subsidiebedrag per individuele deelnemer per project € 125.000 of hoger is.
Investeren in waterstof voor zwaar wegvervoer
Met de subsidie Waterstof in mobiliteit wil de overheid CO2 en luchtverontreinigende stoffen verminderen. Als er meer waterstoftankstations komen, maken ondernemers de stap naar waterstofvoertuigen sneller. En andersom zal het bouwen van tankstations interessanter zijn als er meer waterstofvoertuigen op de weg rijden.
Achtergrond
De waterstofregeling draagt bij aan de ambitie van de overheid om 50 waterstoftankstations in 2025 te hebben. Op dit moment zijn er 14 openbare waterstoftankstations actief. Hiervan zijn enkele geschikt voor zwaar wegvervoer.
Europese landen zijn vanaf 13 april 2024 verplicht de infrastructuur en vervoer voor alternatieve brandstoffen te stimuleren.
Deze subsidieregeling maakt onderdeel uit van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat