WISE BCI Seed business angel fonds
WISE BCI Seed business angel fonds is opgericht vanuit de overtuiging dat ondernemen heel erg leuk is en dat startende ondernemers alle steun verdienen. De oprichters van het fonds zijn rasondernemers die vele pieken en dalen hebben meegemaakt tijdens hun ondernemerscarrière.
Ondernemen is vaak een eenzaam avontuur, de risico’s zijn soms torenhoog en de mogelijke baten vaak ver weg in de toekomst en onzeker. Maar ondernemen is ook een verslavend spel. De wil om te winnen houdt je op de been. En als je wint dan geeft dat een euforisch gevoel. Wij beschouwen het als een eer en plicht om het stokje door te geven aan de volgende generatie ondernemers. Als ze uit het juiste hout gesneden zijn en staan voor hun min of meer realistische plannen, dan staan wij ze op onze beurt graag bij met raad, daad en geld om te versnellen en/of de kans te vergroten dat de doelen ook echt gerealiseerd worden.
Gegevens fonds
- Totale looptijd: 2018 - 2027
- Investeringsperiode: 2018 - 2022
- Investeringsbudget: € 2 miljoen
- EZK-lening: € 1 miljoen
Strategie
We onderhouden intensief contact met de markt van start-ups en jonge bedrijven door continu de media te scannen, actief te zijn bij accelerators, veel netwerkevenementen te bezoeken en een breed netwerk van collega angels en VC-partners te onderhouden. We spreken heel veel start-ups en proberen actief de krenten uit de pap te pikken. Waar nodig helpen we om co-investeerders aan te haken en vervolgens stellen we ons actief en dienstbaar op naar het management. We zijn coaches en supporters, en stemmen onze bijdrage af op de ontwikkelingsfase van de onderneming en het management. Als onze toegevoegde waarde afneemt staan we open voor een exit en verleggen we onze aandacht naar de volgende generatie ondernemers.
Selectiecriteria
We hanteren de volgende selectiecriteria:
Team
- de kerncompetenties noodzakelijk voor ondernemingssucces zijn aanwezig;
- ondernemerschap: veel energie en beperkt ervaring;
- één of meer teamleden zijn de motor van het bedrijf en heeft/hebben het stuur in handen. Wij zijn vraagbaak en stellen onze kennis en ervaring beschikbaar, stellen vragen, geven antwoorden, faciliteren, maar runnen de onderneming niet;
Tractie
Er loopt omzet doorheen
Timing
- ‘this is the moment’
- een traditionele basis die versterkt wordt door toevoeging van technologie.
We voelen ons comfortabel bij:
- Enthousiaste teamleden, leuke mensen.
- Aantoonbaar verantwoordelijkheidsgevoel.
- Markt gebaseerde bewijsvoering.
- Omzet (winst of verlies boeit ons niet); wel moet er een duidelijk verdienmodel zijn.
- Dat er daadwerkelijk wat gebeurt. Activiteit en snelheid.
- Dat de ondernemers zelf betrokken zijn met eigen geld.
- Liever met eigen middelen gefinancierd dan (al eerder) extern gefinancierd.
We houden niet zo van:
- Overhypete ondernemingen en teams.
- Ondernemingen waarvan we weinig snappen van dienstverlening/product/markt.
- Leaseauto’s in de onderneming.
- Ondernemers die een hoog inkomen nodig hebben.
- Ondernemers die een voorschot op de toekomst nemen.
- Ondernemers die niet 100% committed zijn aan hun bedrijf (nu en straks).
- Dikke plannen.
- Onbewezen ideeën.
- (Te) veel betrokken adviseurs/investeerders.
Doelgroep
We richten ons op bedrijven waar ten minste enige mate van product/market fit is aangetoond. Ondernemersteams die bereid zijn met weinig beloning genoegen te nemen en die er alles voor over hebben om een succes van hun bedrijf te maken. We hebben een hekel aan luchtfietserij en romantische dromers. We zoeken altijd naar bewijsvoering en we verwachten dat ondernemers naast een neus voor kansen ook serieus oog hebben voor bedreigingen.
We voelen ons thuis in de volgende domeinen:
- Dienstverlening.
- Marketing communicatie.
- Arbeidsmarkt (communicatie, bemiddeling, matchmaking, nieuwe business modellen).
- Deeleconomie, activiteiten die ‘tijd besparen’, tijdsbesteding leuker/aangenamer maken.
- Maatschappelijke veranderingen (vergrijzing, terugtredende overheid, veranderende rol banken, kopen op afstand).
- Internationalisering.
In al deze domeinen zoeken we naar kansen waarbij toevoeging van technologie tot competitief voordeel leidt. Idealiter is deze toevoeging in potentie disruptief, maar de doelstelling mag ook bescheidener zijn: innovatie waarmee enige voorsprong op het concurrentieveld in een volwassen markt genomen wordt kan ook heel productief en rendabel zijn als de executie excellent is.
We investeren tamelijk vroeg, waarbij enige tractie echt tot aanbeveling strekt. Tickets variëren van € 50.000 tot € 200.000. De gemiddelde investering in een onderneming ligt rond de € 200.000 (meestal verdeeld over meerdere rondes). In een uitzonderingsgeval kan de investering oplopen tot € 400.000 of zelfs € 500.000.
We helpen actief bij het realiseren van vervolgrondes en zetten daarbij ook ons netwerk in.
Beoogde resultaten
Het hoofddoel van het fonds is om levensvatbare ondernemingen te creëren die op eigen voeten kunnen staan en stevig groeien. Tijdens onze betrokkenheid willen we ‘jongehondenteams’ helpen om ‘stevige ondernemende management teams’ te worden. Bij aanvang van een investering mikken we op een multiple on cash van 5 op een termijn van 5 jaar. We zijn tevreden als we per saldo op alle investeringen samen een multiple on cash maken van 3. Als onze toegevoegde waarde afneemt, of de onderneming vindt betere alternatieven, dan zijn we altijd bereid om plaats te maken voor een ander type investeerder. In dat geval hanteren wij als vuistregel dat wij bij een snelle exit een rendement willen maken conform de volgende formule: aantal jaren sinds de investering is gelijk aan de multiple on cash van onze initiële investering.
Fondsmanagement
Het fonds is een 100% dochter van WISE BCI B.V., dat op haar beurt een 50-50 joint venture is van de houdstermaatschappijen Lucky2 B.V. (100% eigendom Kees-Jan Heijdra) en Mark Smakman Beheer B.V. (100% eigendom Mark Smakman).
Kees-Jan is een Rotterdamse bedrijfseconoom met 30 jaar werkervaring, waarvan 20 als ondernemer. Hij is een doorgewinterde ondernemer met veelzijdige ervaring. Hoewel zijn ondernemerspad ook diepe dalen kende, wogen de pieken per saldo zwaarder. Hij is er meerdere keren in geslaagd bedrijven hard te laten groeien en/of succesvol door een transitiefase te leiden.
Mark Smakman studeerde bedrijfseconomie in Amsterdam, maar werd zodanig geabsorbeerd door het succes van het snelgroeiende Streetwise dat hij zijn studie niet afmaakte. Mark bleek groot talent te hebben voor operationeel management en realiseerde als twintiger een zeer steil carrièreverloop. Als jonge dertiger had hij al de eindverantwoordelijkheid over een serieuze bedrijvengroep met vele honderden medewerkers, bijna € 10 miljoen omzet en een gezond bedrijfsresultaat. Nadat Kees-Jan nieuwe markt- of investeringskansen heeft geïdentificeerd, doet Mark doorgaans de ‘reality check’, drukt vervolgens zijn stempel in de executiefase en dwingt af dat de realisatie van gestelde doelen conform plan plaatsvindt.
Contactgegevens
WISE BCI Seed business angel fonds
Prins Hendrikkade 14
1012 TL Amsterdam
www.wisebci.nl
Contactpersoon / contactpersonen:
- Kees-Jan Heijdra, e-mail: Kj@wisebci.nl
- Mark Smakman, e-mail: Mark@wisebci.nl
- Merel Boelen-Vos, e-mail: Merel@wisebci.nl
- Ministerie van Economische Zaken