Open voor aanvragen

Slingshot Early Growth Fund

Gepubliceerd op:
28 september 2017
Laatst gecontroleerd op:
6 februari 2020

Slingshot Early Growth Fund (SEG) is een venture capital fonds van € 12 miljoen, dat onderdeel is van het € 64 miljoen grote Slingshot Ventures II (Slingshot) fonds. SEG investeert in start-ups - voorbij de proof-of-concept fase - die gebruik maken van een online businessmodel, een innovatieve technologie en actief zijn in 'e-commerce', 'new economy' en 'digital life'.

SEG heeft een groter zusterfonds - Slingshot Growth Fund (SG) - dat zich richt op het ondersteunen van scale-ups. Voor zowel SEG als SG ligt de focus op het (verder) versnellen van de groei en het realiseren van internationale uitbreiding.

Gegevens fonds

  • Totale looptijd: 2017 – 2026
  • Investeringsperiode: 2017 – 2021
  • Investeringsbudget: € 12.000.000
  • EZ-lening: € 6.000.000

Strategie

Ondernemers zijn op zoek naar kapitaal om hun innovatieve ideeën en businessmodellen succesvol internationaal op te kunnen schalen. Slingshot biedt deze ondernemers 'inspirational capital': naast een geldinvestering deelt Slingshot de kennis en het netwerk van ondernemers (de investeerders achter Slingshot) met de ondernemers waarin zij investeert.
Slingshot heeft zowel een fonds dat gericht is op start-ups als een fonds dat gericht is op scale-ups. Dit maakt het mogelijk om al in een vroege fase in kansrijke bedrijven te investeren en te kunnen doorpakken wanneer deze bedrijven op de zogenaamde 'hockeystick' terecht komen. Dit heeft in potentie veel voordelen voor de ondernemer, zoals minder afleiding bij het aantrekken van aanvullend kapitaal.

Selectiecriteria

Slingshot selecteert potentiële participaties (onder andere) op de volgende criteria:

  • Team – een ambitieus en gepassioneerd team met de juiste chemie (aanvullende kwaliteiten), integriteit en talent;
  • Tractie – een duidelijke versnelling in de verkoop van het product of dienst door bewezen vraag van de markt. Bedrijven zonder tractie komen niet door de selectie heen;
  • Schaalbaarheid – lokale en internationale potentie van product of dienst;
  • Disruptief – de potentie om een bestaande markt met technologie en innovatie te veroveren;
  • Lang leven (longevity) – product of dienst met een duidelijk bestaansrecht (geen eendagsvlieg).

Doelgroep

B2C- en B2B2C-bedrijven die de markt willen veroveren door een disruptief businessmodel te gebruiken, vergeleken met de concurrentie in de bestaande markt. Het bedrijf moet minder dan 7 jaar bestaan om in aanmerking te komen voor SEG en aantonen dat ze commerciële tractie hebben.

Beoogde resultaten

SEG heeft een looptijd van 8 jaar en heeft een budget van € 12 miljoen. Het streven is om met dit fonds ongeveer 10 tot 12 investeringen te doen. Het fonds kan vervolgens met SG verder investeren in de participaties die in een mogelijke vervolgronde extra groeikapitaal willen ophalen.

Contactgegevens

Slingshot Ventures
Generaal Vetterstraat 82
1059 BW Amsterdam
Website: www.slingshot.ventures

Vragen over SEED Capital?

Neem contact met ons op

Info in English

 
Bent u tevreden over deze pagina?