Gesloten voor aanvragen

Onderwerpen Clean Sky 2

Gepubliceerd op:
19 januari 2011
Laatst gecontroleerd op:
10 juni 2021

Clean Sky 2 bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Innovative Aircraft Demonstrator Platforms (IADP’s) voor de vliegtuigsegmenten  Large Passenger, Regional en Fast Rotorcraft
  • Integrated Technology Demonstrators (ITD’s) voor Airframe, Engines en Systems

Daarnaast zullen 2 verbindende activiteiten de ITD’s en IADP’s aanvullen:

  • Eco-design borduurt voort op de Eco-design ITD in Clean Sky. De ITD’s en IADP’s zullen de Eco-design coördineren.
  • SAT (Small Air Transport) zal het onderzoek coördineren bij kleine vliegtuigen.

Tenslotte zal de Technology Evaluator (TE) de voortgang monitoren van Clean Sky 2 ten opzichte van de doelstellingen.

Nederlandse deelname

Kleine en (middel)grote Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen werken samen in diverse Nederlandse luchtvaartconsortia. Zij zijn van plan zich te kwalificeren als core partner in het programma. Deze consortia kunnen vervolgens deelnemen in een van de technologiedemonstratieprojecten. Dit betekent dat zij voor de volledige duur van Clean Sky 2 betrokken zijn bij het programma.

Door de Nederlandse deelname kunnen de consortia direct invloed hebben op het vaststellen van de onderzoeksagenda voor de verschillende technologiedemonstratieprojecten. Deze activiteiten zijn direct belangrijk voor de markt.

Ook door een directe relatie met de hoofdaannemers van Clean Sky raken de Nederlandse deelnemers steviger ingebed in de Europese industriële toeleveringsketen. De hoofdaannemers zijn onder andere:

  • Airbus
  • Saab
  • Augusta
  • Eurocopter
  • Thales
  • Liebherr
  • Dassault

Vragen over JTI Clean Sky 2?

Neem contact met ons op

Bent u tevreden over deze pagina?