H2Benelux: Waterstoftankstation Amsterdam Westpoort (2017-2022)
De realisatie van een waterstofvulpunt bij station Westpoort is onderdeel van het project Waterstofregio 2.0 (verder “WR 2.0”) van Waterstofregio Vlaanderen-Nederland.
Doel
Aanleiding
Het Nederlandse Klimaatakkoord ziet voor waterstof een ‘cruciale rol’ weggelegd in de Nederlandse energietransitie. Shell wil de kansen pakken die de energietransitie biedt in Nederland, ook op het gebied van waterstof. Daarom bouwt Shell waterstofstations door heel Nederland. Shell heeft de kennis, de technologie en de ambitie om een actieve rol te spelen in de veranderende vraag naar energie. De urgentie is voor iedereen duidelijk. De industrie werkt al tientallen jaren met waterstof, ook onze raffinaderij in Pernis. Dit is het moment om groter in te zetten, omdat het zo goed past in een mozaïek van oplossingen: zon, wind, fossiel, elektrisch. Waterstof speelt een sleutelrol bij het slagen van de Nederlandse energietransitie. En dan bij voorkeur groene waterstof, gemaakt met stroom uit wind of zon en zonder uitstoot van CO₂. Bij Shell-station ‘Amsterdam Westpoort’ op bedrijventerrein Sloterdijk begon Shell met de bouw van haar tweede openbaar toegankelijke waterstoftankstation in Nederland.
Doel van het project
Het doel van het bouwen van een waterstofvulpunt bij station Westpoort helpt mee tot het bouwen van een Benelux waterstofnetwerk. Dit doet Shell samen met partners in het H2Benelux project, een initiatief van WaterstofNet die tevens fungeert als penvoerder en coördinator
Locatie
Shell Station Westpoort, Galwin 6, 1043 XX Amsterdam
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Shell Nederland Verkoopmaatschappij B.V. | Groot bedrijf | Penvoerder (deelnemer in EU-project) |
Resultaten en doelstellingen
Het waterstofvulpunt is in oktober 2021 gerealiseerd.
Shell heeft een goedwerkend waterstofvulpunt kunnen openen in oktober 2021. Het is het tweede waterstofvulpunt van Shell in Nederland voor lichtvervoer. Hiermee heeft Shell een belangrijke stap gezet in de introductie van waterstof als brandstof van de Energietransitie in Nederland.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt € 1.000.000.
DKTI Transport
De subsidieregeling DKTI Transport heeft een drietal openstellingen gehad in 2017, 2019 en 2021, waarbij projecten zijn ondersteund die bijdragen aan de transitie naar duurzaam transport en duurzame bouw. Meer informatie over DKTI Transport.