14. 380 kV hoogspanningsverbinding Vierverlaten - Ens
Om aan de groeiende energiebehoefte te kunnen voldoen is een nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding tussen de hoogspanningsstations Vierverlaten en Ens nodig. Het ministerie van Klimaat en Groene Groei verkent daarom de ruimtelijke inpassing hiervan. De nieuwe verbinding wordt in principe bovengronds aangelegd.

Planning
- 2024: Notitie Reikwijdte en Detailniveau
- 2026: (Ontwerp)Voorkeursbeslissing
- 2028: Ontwerpprojectbesluit
- 2029: Projectbesluit
Verwachte inbedrijfname van het project wordt momenteel onderzocht in het concept investeringsplan van TenneT. Naar verwachting is het definitieve investeringsplan april 2026 gereed.
Stand van zaken
In 2024 is het onderzoeksplan vastgesteld. Op dit moment worden de mogelijke routes van de hoogspanningsverbinding tussen Vierverlaten en Ens onderzocht op milieueffecten, kosten, haalbaarheid en toekomstvastheid. De Verkenningsfase eindigt met de routekeuze (Voorkeursbeslissing), deze staat gepland in 2026. In het eerste kwartaal van 2026 wordt de ontwerp-voorkeursbeslissing ter inzage gelegd en kan iedereen reageren. Het definitieve tracé wordt vastgelegd in een Projectbesluit (verwacht in 2029).
Locatie van het project
Het tracé van de nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding wordt gezocht in corridors van vijf kilometer breed. Deze zone ligt langs bestaande snelwegen (A7 en A6) en de bestaande 220 kV-hoogspanningsverbindingen tussen Vierverlaten en Ens. De keuze voor het tracé wordt gemaakt op basis van onderzoek naar milieu, kosten, techniek, omgeving en toekomstvastheid: de Integrale effectenanalyse.
Eén van de onderzochte corridors heeft een raakvlak met een mogelijk tracé van de spoorverbinding Lelylijn. Daarom wordt een gezamenlijk onderzoek uitgevoerd dat de mogelijkheden weergeeft van bundeling van de Lelylijn, de hoogspanningsverbinding en de Rijksweg. De resultaten worden meegenomen in verdere studies naar de 380 kV- hoogspanningsverbinding.
Knelpunten in het elektriciteitsnet voorkomen
De nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding is nodig om de energietransitie mogelijk te maken en om toekomstige knelpunten in het elektriciteitsnet te voorkomen. Deze knelpunten ontstaan door meer duurzame opwek aan de ene kant en toegenomen elektriciteitsverbruik van huishoudens en bedrijven aan de andere kant. Dit project gaat in het bijzonder bijdragen aan het groeiende elektriciteitstransport vanuit de Eemshaven naar de rest van het land. Het project hangt samen met de geplande 380 kV-hoogspanningsverbinding tussen Diemen, Lelystad en Ens.
Meer informatie
- Ministerie van Klimaat en Groene Groei