Hardenberg - PAK aan! | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Hardenberg - PAK aan!

Meer artikelen

Beschrijving

Een synopsis van de Hardenbergse aanpak: de opzet, de werkwijze, de partijen en de resultaten.

Kern van de aanpak was 'naar de mensen toe', mensen helpen met hun energiebesparing en zoveel mogelijk de kloof overbruggen tussen de vraag en het aanbod vanuit de markt. Hiervoor werd een consortium gevormd. In Hardenberg waren ook buurtvereningen betrokken en gaan ambassadeurs van huis naar huis, bij ongeveer 5.000 mensen. De verwachting was dat 2.000 mensen geïnteresseerd zijn om maatregelen uit te voeren.

Warmtebeelden

De warmtebeelden van de woningen hielpen om dicht bij de mensen te komen. De beelden zijn in de winter gemaakt en lieten de mensen zien wat er met hun woning gebeurt. De foto helpt om energiebesparing dichterbij te brengen. Een promotieteam heeft daarbij geholpen.

Daarna was gemakkelijker aan te geven welke maatregelen er mogelijk zijn om aan energiebesparing te gaan doen, en om daar een aanbod op af te stemmen.

Leerpunten

"We hebben geleerd dat je op een gegeven moment moet ophouden met praten; je kunt niet alles in detail voorbereiden. Dus: sneller aan de slag, zowel met de woningeigenaren als met de bedrijven. Dan wijst het zich vanzelf. Dus sneller naar de uitvoeringsfase."

Bouwtechnische maatregelen

Het gaat om veel maatregelen voor isolatie, en tegelijkertijd is er een grote belangstelling voor zonnepanelen.

Meer informatie

Deelnemers

Het project Maataanpak grootschalige energiebesparing Dedemsvaart-Balkbrug (PAKaan!) was een initiatief van de gemeente Hardenberg in samenwerking met Fudura/Enexis, Stichting Meer met Minder, 5 plus 1 Marketing en de Kamer van Koophandel. Kenmerkend voor de aanpak was dat deze zich richtte op particuliere woningeigenaren in het landelijk gebied.

Strategie

Het blok voor blok-project liep in Dedemsvaart en Balkbrug, 2 dorpen met samen 4.100 inwoners. Om die te motiveren hun woning energiezuinig te maken, startte Hardenberg met een doelgroep- onderzoek. Zo achterhaalde het consortium in gesprekken wat er achter de voordeur van bewoners leeft op het gebied van energiebesparing en hoe zich dat vertaalt in acties.

De aanpak richtte zich op 3 sporen:

  1. het creëren van vraag bij woningeigenaren
  2. het activeren van bedrijven bij het ontwikkelen en aanbieden van een passend aanbod
  3. een tijdelijke rol voor de overheid

De woningeigenaren werden benaderd via de lokale sociale netwerken, deur-tot-deuracties en collectieve inkoopacties. Zij kregen naast een laagdrempelig advies ook een concreet energiebesparingaanbod.

Daarbij konden ze gebruik maken van een lening van de gemeente Hardenberg en subsidie van de provincie Overijssel. Via de Kamer van Koophandel (voorheen Syntens) is grote betrokkenheid gecreëerd van bouw- en installatiebedrijven.

Resultaten

Het blok voor blok-project liep in Dedemsvaart en Balkbrug, 2 dorpen met samen 4.100 inwoners. Hardenberg heeft 800 woningeigenaren weten te bereiken en bij hen een eerste interesse gewekt. Het gaat in Hardenberg om 352 koopwoningen die gerealiseerd zijn.

Via de Kamer van Koophandel (voorheen Syntens) werd grote betrokkenheid gecreëerd van bouw- en installatiebedrijven. De bedrijven werden ondersteund bij het ontwikkelen en het in de markt zetten van energieconcepten (markttransitie). Na 2014 werd het project voortgezet door de gemeente Hardenberg en de geactiveerde ondernemers.

Volgens de consortia werken bouw- en installatiebedrijven niet klantgericht (genoeg). Veel bedrijven hebben moeite om goed in te spelen op de individuele wensen van eigenaren van koopwoningen, die per eigenaar (kunnen) verschillen. Om dit te verbeteren, werden er door de provincie Overijssel en het consortium in Hardenberg gratis trainingen en cursussen aangeboden om het denken vanuit de klant en de klantvriendelijkheid van bouw- en installatiebedrijven te bevorderen.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.