Kosten autobezit en klimaateffecten auto's
Bij de aanschaf van een auto zijn niet alleen de brandstofprijzen van belang. U heeft ook te maken met vaste en variabele kosten. Maar auto's stoten ook schadelijke stoffen uit die invloed hebben op het klimaat.
Onderstaand vindt u informatie over de kosten voor autobezit en een overzicht van de gemiddelde CO2-uitstoot naar brandstof en segment.
Kosten autobezit
De kosten van het autobezit bestaan uit vaste en variabele kosten. Dit zijn:
- aanschafprijs inclusief bpm (belasting van personenauto’s en motorfietsen)
- onderhoudskosten/afschrijving
- motorrijtuigenbelasting (mrb)
- verzekering
De afbeelding hieronder geeft een overzicht van de gemiddelde aanschafkosten per brandstofsoort en naar autosegment. Wij sluiten hierbij aan op de brandstofprijsvergelijking qua keuze van brandstofsoorten en segmenten (B, C en D).
Gemiddelde aanschafprijs per brandstof en autosegment
Brandstofsoort |
Segment |
Gemiddelde aanschafprijs |
Elektrisch |
Segment B |
€ 36.697 |
Elektrisch |
Segment C |
€ 40.536 |
Elektrisch |
Segment D |
€ 56.547 |
CNG |
Segment C |
€ 39.890 |
Benzine |
Segment B |
€ 27.486 |
Benzine |
Segment C |
€ 39.252 |
Benzine |
Segment D |
€ 56.313 |
Diesel |
Segment B |
€ 30.906 |
Diesel |
Segment C |
€ 51.297 |
Diesel |
Segment D |
€ 79.135 |
LPG |
Segment B |
€ 26.020 |
De gemiddelde aanschafprijzen zijn berekend op basis van alle nieuw verkochte personenauto’s in 2021 zoals geregistreerd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). SUV’s zijn uitgezonderd om vertekening tegen te gaan. Kijk voor meer informatie op de volgende websites:
- Het Nieuwe Rijden - informatie over hoe u met uw rijstijl kosten bespaart
- ANWB autokosten berekenen - informatie over de totale kosten van autobezit
- Belastingdienst - rekentool motorrijtuigenbelasting
Klimaateffecten auto's
Auto’s stoten schadelijke stoffen uit, zoals kooldioxide (CO2). De afbeelding hieronder toont de gemiddelde CO2-uitstoot naar autosegment per brandstofsoort, die onderdeel uitmaakt van de brandstofprijsvergelijking. Het gaat om de segmenten B, C en D.
Gemiddelde CO2-uitstoot per brandstof en autosegment
Brandstofsoort |
Segment |
Gemiddelde CO2-uitstoot (gram per kilometer) |
Elektrisch |
Segment B |
0 |
Elektrisch |
Segment C |
0 |
Elektrisch |
Segment D |
0 |
Waterstof |
Segment D |
0 |
CNG |
Segment C |
106 |
Benzine |
Segment B |
116 |
Benzine |
Segment C |
125 |
Benzine |
Segment D |
148 |
Diesel |
Segment B |
110 |
Diesel |
Segment C |
140 |
Diesel |
Segment D |
167 |
LPG |
Segment B |
111 |
De gemiddelde CO2-uitstoot is berekend op basis van alle geregistreerde personenauto’s (nieuwkoop) in 2021 bij de RDW. SUV’s zijn uitgezonderd binnen deze segmenten om vertekening tegen te gaan. De CO2-uitstoot wordt berekend volgens de zogenaamde WLTP-methode. WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Deze methode gaat uit van 'tank-to-wheel' uitstoot. Wilt u meer weten over de CO2-uitstoot van auto's? Dan kunt u ook kijken naar het energielabel van de auto. Dit label geeft aan hoeveel kooldioxide (CO2) de auto gemiddeld uitstoot. Hoe lager deze uitstoot, des te beter het overeenkomstige energielabel. Bekijk onderstaande websites voor meer informatie:
- Iedereen doet wat: Vervoer - wat kunt u doen voor het klimaat
- Energielabel auto's
- Milieucentraal luchtvervuiling
- ANWB alles over uitstoot