SPRILA: Begrippen en definities
Op deze pagina vindt u een uitleg over begrippen en definities die wij vaak gebruiken bij SPRILA.
Als wij het hebben over een register van publieke laadinfrastructuur, dan bedoelen wij bijvoorbeeld een autonavigatiesysteem voor laadstations. Of bijvoorbeeld wat voor iedereen (publiek toegankelijk) zichtbaar is op www.oplaadpalen.nl.
- Een laadpunt is de elektrische aansluiting op een laadstation. Een laadpunt kan meerdere contactpunten hebben. Zo kunnen voertuigen met verschillende soorten contactpunten (‘plugs’) het laadpunt gebruiken. Op een laadpunt kan één voertuig tegelijk laden.
- Een laadstation is een fysiek object met één of meer laadpunten.
- Een laadlocatie is een locatie met één of meer laadstations.
De basislaadinfrastructuur is alle infrastructuur die hoort bij het laadpunt. Hierbij horen ook de hoofdaansluiting en de bekabeling waarop laadpunten worden aangesloten.
Een systeem dat elektriciteit opslaat, zodat die elektriciteit later te gebruiken is. Het systeem zit niet in een elektrisch voertuig en communiceert met het laadstation.
AC-laadstations
Bij AC-laadstations kijken wij naar het vermogen van elk laadpunt. Heeft u een AC-laadstation met 2 laadpunten vanaf 22 kW (duopaal met 2 laadpunten)? Dit laadstation valt onder de categorie van € 1.600 voor een mkb-bedrijf en niet in de categorie AC laadstation met een vermogen vanaf 43 kW met € 1.760.
DC-laadstations
Bij DC-laadstations kijken wij naar het totale vermogen van het hele laadstation. Heeft u een DC-laadstation van 240 kW met 2 laadpunten met per laadpunt een vermogen van maximaal 120 kW?
Dit laadstation valt in de categorie vanaf 220 kW. Het subsidiebedrag voor een mkb-bedrijf wat daarbij hoort is € 31.000.
Voordat u subsidie aanvraagt, is het belangrijk om te weten of uw situatie privaat is, of publiek toegankelijk.
Een private laadlocatie is niet altijd beschikbaar voor alle gebruikers van elektrisch vervoer. Als u laadinfrastructuur aanlegt die op bepaalde tijdstippen alleen beschikbaar is voor een bepaalde groep, bijvoorbeeld personeel of klanten, dan gaat het om een private laadlocatie.
Publiek toegankelijke laadlocaties zijn tijdens de openingstijden altijd beschikbaar voor alle gebruikers van elektrisch vervoer.
Voorbeelden private laadsituaties
- Een bedrijf gebruikt het eigen of gehuurde parkeerterrein om in de nacht de eigen bedrijfsauto’s te laden. Het parkeerterrein is in de nacht afgesloten voor andere gebruikers. Overdag is het terrein open en mag iedereen laden op het terrein.
- Een advocatenkantoor plaatst laadinfrastructuur op de parkeerplaatsen aan de voorkant van het kantoor. Een bord bij de parkeerplaatsen waarschuwt dat parkeren tussen 8:00 en 18:00 uur alleen is toegestaan voor werknemers en bezoekers.
- Een kantoor plaatst laadinfrastructuur op parkeerplaatsen achter het kantoor voor werknemers en klanten. Er staat een verkeersbord met een wegsleepregeling tijdens werkdagen voor auto’s die er niet horen te staan.
- Op een laadplein voor zwaar materieel wordt gewerkt met bedrijfsaccounts met reserveringen. Reserveren kan alleen met een bedrijfsaccount. Zo is er zekerheid op snelladen in een gekozen tijdslot.
- Een transportonderneming wil personenauto's uitsluiten van de laadfaciliteiten. Eigen vrachtauto's mogen altijd van de laadfaciliteiten gebruik maken. Vrachtwagens van derden mogen dat alleen tussen 08.00 en 17.00 uur. Hierdoor is de laadinfrastructuur niet altijd beschikbaar voor derden.
Voorbeelden publiek toegankelijke laadsituaties
- Een transportonderneming wil personenauto’s uitsluiten van de laadfaciliteiten. Eigen vrachtauto’s en vrachtauto’s van derden mogen altijd van de laadinfra gebruik maken. Hierdoor is de laadinfra is dus altijd beschikbaar voor derden.
- Een parkeerterrein is in de nacht of een deel van de dag afgesloten met een slagboom. Er kan dan door niemand worden geladen. Op het moment dat de slagboom open is, mag iedereen gebruik maken van de laadinfrastructuur op het terrein. Alle gebruikers hebben op het moment dat de laadinfrastructuur beschikbaar is, gelijke toegang.
- Op de parkeerplaats van een hotel worden snelladers voor personenauto’s geplaatst. Het laadplein met de snelladers heeft slagbomen. Het laadplein is altijd voor iedereen open na betaling van de toegangskosten van € 2.
- Een bouwbedrijf wil op de parkeerplaatsen aan de voorkant van het kantoor laadinfrastructuur plaatsen. De laadinfrastructuur is bedoeld voor bezoekers, maar iedereen mag het gebruiken.
In het aanvraagformulier vragen we naar de doelgroep van de door u aangevraagde laadinfrastructuur. Dit doen we om te kunnen monitoren hoe de subsidie gebruikt wordt. Het gaat om deze 5 doelgroepen:
- Personenauto's en lichte bestelauto’s tot en met 4,25 ton
- Bouwvoertuigen, -werktuigen en -hulpfuncties, bedoeld voor de bouw
- Vrachtauto’s zwaarder dan 4,25 ton, niet bedoeld voor de bouw
- Taxi- en doelgroepenvervoer
- Touringcars en OV-concessiehouders
De kosten die onder de subsidie vallen. Voor deze kosten krijgt u subsidie. De subsidiabele kosten zijn belangrijk voor het bepalen van de maximale hoeveelheid overheidssteun die u krijgt.
De kosten die onder deze subsidie vallen zijn kosten voor alles wat nodig is voor de bouw, installatie, verbetering en uitbreiding van oplaadinfrastructuur. Het gaat hierbij om de kosten van de oplaadinfrastructuur en de bijbehorende technische uitrusting.
Ook vallen hieronder de kosten voor installatie of verbetering van elektrische en andere onderdelen, zoals elektriciteitskabels en transformatoren voor netaansluiting of aansluiting op een elektriciteitsopslag. Daarnaast krijgt u ook vergoed: de kosten voor civieltechnische werken, terrein- en wegaanpassingen, installatiekosten en de kosten voor het krijgen van vergunningen. De subsidiabele kosten kunnen ook de investeringskosten voor de opslag van hernieuwbare elektriciteit zijn. De kosten voor (on site) energieproductie, zoals zonnepanelen, zijn uitgezonderd.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat