Wat doet u bij een rVDM-storing?
Werkt het rVDM-systeem niet of heeft u geen internetbereik? Dan kunt u op andere manieren de meldingen voor het vervoer doen. Lees wat u moet doen als u niet kunt melden in het rVDM. En wat u doet bij een storing aan uw apparaten.
rVDM Offline app
Vanaf 1 januari 2024 gebruikt u bij storingen de rVDM Offline app om vervoer aan te melden. U kunt ook uw bedrijfsmanagementsysteem (BMS) gebruiken. Is er storing bij e-CertNL én in de Offline app? Alleen dan mag u het papieren VDM nog gebruiken.
De rVDM Offline app gebruiken
Wilt u weten hoe u de rVDM Offline app installeert en gebruikt? U ziet het in deze video.
Deze video van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit geeft uitleg over de rVDM Offline-app. Deze app kunnen mestvervoerders en -leveranciers gebruiken wanneer zij geen bereik hebben, of in het geval van een storing bij e-CertNL. In de rVDM Offline-app kan vervoer dan toch aangemeld worden. De video bevat een voice-over en animaties visualiseren de uitleg van deze voice-over.
Het logo van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit verschijnt.
VOICE-OVER: "De rVDM Offline-app gebruikt u alleen in geval van overmacht, wanneer er bijvoorbeeld een storing is bij e-CertNL, of als u ineens geen bereik hebt. Alleen dan gebruikt u de rVDM Offline-app om uw vervoer aan te melden. Vul voordat u gaat rijden, uw vervoergegevens in. Wanneer het rVDM-systeem weer bereikbaar is, stuurt de app automatisch de gegevens door. Controleer na het vervoer in e-CertNL de gegevens. Vul deze aan waar nodig. Doe de namelding binnen zeven dagen na het vervoer. Vervolgens bevestigen de leverancier en de afnemer binnen zeven dagen uw namelding in e-CertNL.
Installeer de offline app vanuit de App Store. Open de app en ga naar: 'Inloggen'. Vul uw KvK-vestigingsnummer en uw wachtwoord voor de noodprocedure in. Log in op de app. Daarna is deze geactiveerd en klaar voor gebruik. Inloggen kan alleen wanneer e-CertNL bereikbaar is. Doe dit dus op een moment dat u wel bereik hebt.
Bent u het noodprocedure-wachtwoord vergeten, dan kunt u een nieuwe instellen. Log in bij e-CertNL met eHerkenning. Ga onder 'Overig' naar: 'rVDM Vooraanmelding'. Selecteer 'Bedrijfsgegevens' en ga naar 'Contact en berichten'. Wijzig uw wachtwoord. Log nu in met uw nieuwe wachtwoord.
De offline app werkt als een verzekeringspolis voor rVDM. Als u e-CertNL niet kunt bereiken, kunt u terugvallen op de app. Installeer en activeer de app gelijk. Zo zorgt u ervoor dat de app klaar is voor gebruik als u deze nodig heeft.
Vragen? Neem contact op met RVO of lees meer op www.rvo.nl/rvdm."
Het logo van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit verschijnt.
Inlogproblemen bij e-CertNL
Is er een storing op de website van e-CertNL waardoor u niet kunt inloggen? En staat op e-cert.nl dat u de noodprocedure mag gebruiken? Dan kunt u hiermee toch inloggen. U leest in de handleiding Inloggen via de noodprocedure hoe u deze gebruikt.
Hieronder leest u wat u moet doen als u geen meldingen kunt doen in het rVDM-systeem.
U heeft een vooraanmelding gedaan
Heeft u de vooraanmelding al gedaan en een rVDM-nummer gekregen? Dan hoeft u geen nieuwe vooraanmelding te doen. Als u weer toegang heeft tot het rVDM-systeem, dan doet u de andere meldingen zo snel mogelijk.
Kunt u door de storing het rVDM-nummer niet meer openen? En heeft u het nummer nodig om te gaan rijden? Maak dan een nieuw transport aan met de rVDM Offline app. U krijgt dan een nieuw rVDM-nummer. Daarmee doet u alle meldingen. Na de storing trekt u de oude vooraanmelding in.
U heeft nog geen vooraanmelding gedaan
Lukt de vooraanmelding niet door een storing? Dan gebruikt u de rVDM Offline app. In de app vult u de gegevens van het vervoer in, net als bij een vooraanmelding. De Offline app stuurt de gegevens later automatisch door naar het rVDM-systeem.
Activeer de rVDM Offline app voordat u hem nodig heeft. U kunt de app namelijk alleen activeren als er verbinding is met e-CertNL. Heeft u de app niet geactiveerd? Dan kunt u bij storing niet rijden. Hoe u de rVDM Offline app installeert en activeert leest u in de handleiding op e-cert.nl.
Heeft u een BMS dat meldingen kan versturen tijdens een storing? Dan mag u het BMS blijven gebruiken. Het BMS stuurt de gegevens door zodra het rVDM-systeem weer bereikbaar is.
Namelden
Heeft u vervoer aangemeld met de rVDM Offline app? Dan controleert u binnen 7 dagen na het vervoer alle gegevens in e-CertNL. Waar nodig vult u de gegevens aan.
Daarna doet u alle meldingen die u bij een normaal transport ook zou doen. Dat noemen we een namelding. De leverancier en afnemer ondertekenen dan het rVDM binnen 7 dagen na de namelding. Hoe u namelding doet leest u in de handleiding op e-cert.nl.
Offline app niet bij import/export
Importeert of exporteert u dierlijke mest? Dan kunt u de rVDM Offline app niet gebruiken. De Offline app kan namelijk geen import- of exportdocumenten voor u maken.
Storing aan apparaten
Is uw bemonsterings-, verpakkings- of GR-apparatuur stuk of heeft het een storing tijdens het vervoer? Dan meldt u dit als defect in het rVDM-systeem of met uw BMS. Dit doet u alleen voor deze drie soorten apparatuur. Voor alle andere apparatuur hoeft u een defect niet te melden.
Daarnaast neemt u contact op met de leverancier van de apparatuur. Zij weten dan ook dat er een storing is en kunnen deze oplossen.
Ook legt u de storing vast in uw administratie. Als u bewijsstukken heeft, bewaart u die ook. Zo kunt u bij een controle de informatie laten zien.
Rit afmaken
U mag uw mestvervoer wel afmaken. De meldingen die uw GR-apparatuur normaal gesproken verstuurt, doet u dan zelf tijdens het vervoer in e-CertNL.
Repareren voor volgende rit
Zorg dat de apparatuur weer goed werkt voordat u begint aan uw volgende transport. En geef dit ook door in e-CertNL. Zo voorkomt u dat u een boete krijgt. U mag kapotte apparatuur namelijk niet gebruiken voor een volgend transport.
- Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur