Veelgestelde vragen - SSEB Retrofit
Dit zijn de antwoorden op de veelgestelde vragen over SSEB Retrofit.
Het is belangrijk dat de ombouw professioneel en veilig gebeurt. Ook moet blijken dat het ombouwen voldoende resultaat oplevert en de uitstoot voldoende schoner maakt. Daarom moet een gecertificeerd meetbedrijf de keuring uitvoeren. Ook moet u een keuringsbewijs, een zogenaamde enkelstukskeuring, meesturen bij de subsidievaststelling van een ombouw met SCR-katalysator. Is er bij een SCR-katalysator een typegoedkeuring beschikbaar? Dan is dat ook voldoende bewijs. U kunt een typegoedkeuringsrapport dan al bij de aanvraag tot verlening meesturen.
Voor hermotorisering van een bouwwerktuig dat in gebruik is, moet het type goedkeuringsbewijs van de nieuwe fase V-motor bij het vaststellingsverzoek aangeleverd worden. Bij hermotorisering van een zeegaand bouwvaartuig dat in gebruik is, moet het internationaal certificaat voor voorkoming van luchtverontreiniging door motoren worden aangeleverd bij de vaststelling.
Het is toegestaan om de inbouw van een emissieloze aandrijving, SCR-katalysator of nieuwe fase V-/TIER III-motor in eigen beheer uit te voeren onder marktconforme tarieven.
Ja, die mag u beide indienen.
In 2022 bleek dat vrijwel alle aanvragen voor ombouw van bouwwerktuigen of zeegaande bouwvaartuigen ook in aanmerking komen voor Milieu-investeringsaftrek (MIA). Dit is een fiscale regeling die een belastingvoordeel op kan leveren. U mag de MIA én de SSEB aanvragen, maar samen mogen ze niet over de staatssteungrens heengaan.
Bij het bepalen van het subsidiebedrag gaan we er in 2023 van uit dat de aanvrager de MIA gebruikt. Daarom trekken we 11,25% van de investeringskosten af van het SSEB-subsidiebedrag. Voor hermotorisering wordt het percentage MIA-korting niet in mindering gebracht.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk om MIA op tijd aan te vragen. Doe dit uiterlijk 3 maanden nadat de investeringsverplichting (bijvoorbeeld een koopovereenkomst) definitief is. Op het aanvraagformulier voor MIA geeft u aan dat u subsidie via SSEB ontvangt en vult u het subsidiebedrag van de SSEB in. De MIA-steun is afhankelijk van de aard en omvang van de onderneming. Hiervoor geldt een vast percentage.
De hoogte van de SSEB bepalen we op basis van de investeringskosten voor de ombouw van de machine naar emissieloos of met een SCR-katalysator. De MIA wordt berekend over de investeringskosten. Dat bedrag trekken we af van het subsidiebedrag. Zo blijft de steun binnen de Europese staatsteungrenzen.
Bij andere regelingen wordt ook rekening gehouden met de MIA. Omdat het bij deze regelingen om objecten gaan die niet veel in prijs verschillen, verrekenen we een standaard percentage in het subsidiepercentage. Hierdoor is het niet zichtbaar dat de MIA in mindering wordt gebracht.
Bij de SSEB is dat niet mogelijk omdat de prijzen en meerkosten van de bouwmachines die onder de SSEB vallen te veel van elkaar verschillen.
Een ontbindende voorwaarde is op verschillende manieren te verwoorden:
- Deze order is definitief na aanvraag van de SSEB.
- Deze order is definitief nadat de SSEB-aanvraag is toegekend.
- Deze order is pas definitief op datum _-__-____.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat