Veelgestelde vragen - SSEB Retrofit
Dit zijn de antwoorden op de veelgestelde vragen over SSEB Retrofit.
Het is belangrijk dat de ombouw professioneel en veilig is. Ook moet blijken dat de ombouw genoeg resultaat oplevert en dat deze de uitstoot genoeg verlaagt. Daarom moet een gecertificeerd meetbedrijf de keuring uitvoeren. Is er bij een SCR-katalysator een typegoedkeuring beschikbaar? Dan is dit voldoende bewijs. U stuurt de typegoedkeuringsrapport dan al bij de aanvraag tot verlening mee.
Heeft u geen typegoedkeuringsrapport? Dan stuurt u een zogenaamde enkelstukskeuring mee bij de subsidievaststelling.
Het is toegestaan om de inbouw van een emissieloze aandrijving, SCR-katalysator of nieuwe mono-fuel of dual-fuel motor, of de ombouw van een Tier III-motor, in eigen beheer uit te voeren onder marktconforme tarieven.
Ja, die mag u beide indienen.
De Milieu-investeringaftrek is een fiscale regeling die een belastingvoordeel op kan leveren. U mag de MIA én de SSEB aanvragen, maar samen mogen ze niet over de staatssteungrens heengaan.
Bij het bepalen van het subsidiebedrag gaan we van uit dat de aanvrager de MIA gebruikt. Daarom trekken we 11,25% van de investeringskosten af van het SSEB-subsidiebedrag. In 2024 is er rekening gehouden met wijzigingen in de milieulijst van de milieu-investeringsaftrek (MIA), waardoor de MIA-korting niet in alle gevallen meer wordt toegepast. Voor Retrofitsubsidie wordt er geen MIA korting meer berekend over categorie A, B, C, D (alleen bij ombouw naar emissieloos met brandstofcel), E en categorie H.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk om MIA op tijd aan te vragen. Doe dit uiterlijk 3 maanden nadat de investeringsverplichting (bijvoorbeeld een koopovereenkomst) definitief is. Op het aanvraagformulier voor MIA geeft u aan dat u subsidie via SSEB ontvangt en vult u het subsidiebedrag van de SSEB in. De MIA-steun is afhankelijk van de aard en omvang van de onderneming. Hiervoor geldt een vast percentage.
De hoogte van de SSEB bepalen we op basis van de investeringskosten voor de ombouw of hermotorisering. De MIA wordt berekend over de investeringskosten. Dat bedrag trekken we af van het subsidiebedrag. Zo blijft de steun binnen de Europese staatsteungrenzen.
Bij andere regelingen wordt ook rekening gehouden met de MIA. Omdat het bij deze regelingen om objecten gaan die niet veel in prijs verschillen, verrekenen we een standaard percentage in het subsidiepercentage. Hierdoor is het niet zichtbaar dat de MIA in mindering wordt gebracht.
Bij de SSEB is dat niet mogelijk omdat de prijzen en meerkosten van de bouwmachines die onder de SSEB vallen te veel van elkaar verschillen.
Een ontbindende voorwaarde is op verschillende manieren te verwoorden:
- Deze order is definitief na aanvraag van de SSEB.
- Deze order is definitief nadat de SSEB-aanvraag is toegekend.
- Deze order is pas definitief op datum _-__-____.
De Europese Commissie heeft de Algemene Groepsvrijstelling verordening (AGVV) aangepast. Dit heeft gevolgen voor de SSEB. De lagere steunpercentages in de AGVV hebben gevolgen voor de subsidiepercentages van de SSEB.
U kunt in 2024 de kosten van maximaal één bijbehorend verwisselbaar batterijpakket meetellen in de netto investeringskosten als u een aanvraag doet voor Categorie D: ombouw naar een emissieloos bouwwerktuig met elektrische aandrijfmotor en loodvrije accu’.
Als er meer dan één bijbehorend verwisselbaar batterijpakket wordt aangeschaft voor dit bouwwerktuig dan kunnen de overige verwisselbare batterijpakketten aangevraagd worden onder code A2.11 Mobiel batterijpakket vanaf 50 kWh zijnde een verwisselbaar batterijpakket behorend bij een bouwwerktuig. Voor verwisselbare batterijpakketten die aangevraagd worden onder code A 2.11 wordt de meerkostenformule B*kWh – P, waarbij B = € 450, P = € 6.000 gebruikt om het subsidiebedrag te berekenen.
Ja, de verklaring vindt u hier.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat