Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Retrofit
Wilt u een pas aangeschaft of gebruikt bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig emissiearm (uitstootarm) of emissieloos maken? Maak dan gebruik van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Retrofit. Deze regeling vermindert de stikstofuitstoot in de bouw.
Budget en looptijd
Wijziging sluitingsdatum
De sluitingsdatum van de SSEB Retrofit is 30 november 2023. Dit was eerder 29 december 2023.
Voor wie?
Deze subsidie is voor:
- in Nederland gevestigde bouwbedrijven met eigen materieel
- eigenaren van zeegaande bouwvaartuigen
- bedrijven die bouwwerktuigen of bouwvaartuigen verhuren
Hoeveel subsidie krijgt u?
Per kalenderjaar kan een onderneming of groep van ondernemingen maximaal € 1 miljoen subsidie ontvangen voor SSEB Retrofit en/of SSEB Aanschaf samen.
Het maximale subsidiebedrag per ombouw is € 300.000 met uitzondering van meerdere SCR-katalysatoren op één zeegaand bouwvaartuig.
Voor welke ombouw krijgt u subsidie?
De volgende soorten ombouw komen in aanmerking voor de SSEB Retrofit:
- Ombouw met een SCR-katalysator. Een SCR-katalysator zet stikstofoxide (NOx) om in waterdamp en stikstof (zonder oxiden).
- Ombouw naar een elektrische aandrijfmotor die een diesel bouwwerktuig emissieloos maakt.
- De aanschaf en installatie van een nieuwe verbrandingsmotor vanaf 130 kW met emissienorm Fase V (als in de NRMM verordening), of een nieuwe verbrandingsmotor die gelijkwaardig is. U installeert de nieuwe motor in een bouwwerktuig dat in gebruik is met een verbrandingsmotor (tot en met 560 kW) met emissienorm fase IIIB of ouder.
- De aanschaf en installatie van een verbrandingsmotor die voldoet aan emissienorm IMO MARPOL Tier III bij een zeegaand bouwvaartuig dat in gebruik is.
U mag de inbouw van een emissieloze aandrijving, SCR-katalysator of nieuwe fase V-motor of TIER III motor zelf uitvoeren onder marktconforme tarieven. Het bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig zelf komt niet in aanmerking voor subsidie.
Subsidiepercentages 2023
U ontvangt maximaal 40% van de netto investeringskosten per ombouw, bij:
- een bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig ombouwen met een SCR-katalysator;
- een gebruikt bouwwerktuig ombouwen naar emissieloos.
Voor midden- en kleinbedrijf is dit 50% van netto investeringskosten. Het subsidiebedrag wordt verminderd met 11,25% milieu-investeringsaftrek berekend over de investeringskosten.
Bij hermotorisering ontvangt u maximaal 15% van de netto investeringskosten voor de ombouw, inclusief kosten voor de inbouw. Hierbij vervangt u de oude brandstofmotor voor een nieuwe, schonere brandstofmotor. Bij hermotorisering verminderen we geen milieu-investeringsaftrek op het subsidiebedrag.
Voorwaarden
Om de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel Retrofit aan te vragen moet u voldoen aan onderstaande voorwaarden.
- Uw onderneming is eigenaar van het bouwwerktuig (of zeegaand bouwvaartuig) dat u wilt ombouwen.
- Deze regeling is er voor bedrijven in de bouwsector die bouwwerktuigen/zeegaande bouwvaartuigen ombouwen voor eigen gebruik. En voor bedrijven die omgebouwde bouwwerktuigen/zeegaande bouwvaartuigen via lease of verhuur aan andere bedrijven aanbieden.
- Uw onderneming heeft een adres in Nederland en staat op het moment van aanvragen ingeschreven in het handelsregister onder een van de volgende SBI-codes: 39, 390, 41, 411, 412, 42, 421, 422, 429, 43, 431, 432, 433, 439, 4941, 50201, 7712, 7732, 7739, 77399.
De SBI-code is de Standaard Bedrijfsindelingscode. Deze code laat zien wat de activiteit van uw bedrijf is.
- Voor de ombouw (bestaande uit aanschaf SCR katalysator, emissieloze aandrijving, of aanschaf vervangende schone brandstofmotor incl. installatie), sluit u een nog niet definitieve koop- of financial leaseovereenkomst af. Ook op het moment dat u de subsidie aanvraagt is deze overeenkomst nog niet definitief. In de overeenkomst staat dat deze aanschaf op een latere datum definitief wordt of zodra er subsidie is verleend. De overeenkomst mag definitief worden nadat u de subsidie aanvraagt.
- In de overeenkomst staat zo veel mogelijk informatie over de technische specificaties, zoals:
- merk
- type
- handelsbenaming en motorvermogen van het bestaande bouwwerktuig
- accucapaciteit in kilowattuur
- continu elektrisch motorvermogen in kilowatt
- vermogen van de brandstofcel in kilowatt of vermogen van de nieuwe fase V of IMO MARPOL Tier III motor
- Het om te bouwen bouwwerktuig gebruikt u minstens 70% van de tijd voor bouwwerkzaamheden in de open lucht in Nederland. Om te bouwen zeegaande bouwvaartuigen verrichten werkzaamheden in de Nederlandse exclusieve economische zone. Dit gebeurt ten minste gemiddeld 60 dagen per jaar in de eerste 48 maanden na vaststelling van de subsidie.
- Bij het ombouwen van een bouwwerktuig dat in gebruik is naar een emissieloze aandrijflijn, wordt de energie voor de aandrijving geleverd door een brandstofcel of loodvrij accupakket.
- Wij wijzen uw aanvraag af bij een installatie van een SCR-katalysator op een bouwwerktuig waarbij een roetfilter vereist is, maar u deze niet monteert. Behalve als een roetfilter inbouwen aantoonbaar onmogelijk is.
- Bouwwerktuigen moeten in de Lijst van bouwmachines SSEB staan onder onderdeel A (met een J in de kolom Retrofit emissieloos of SCR/hermotorisering) of voor zeegaande bouwvaartuigen onder onderdeel D van de lijst van bouwmachines SSEB.
- Bouwwerktuigen of zeegaande bouwvaartuigen voldoen aan verschillende eisen. Dit hangt af van:
- of u het om te bouwen bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig al gebruikt
- de emissienorm en vermogen van de huidige motor
- de vereiste emissievermindering
Alle eisen vindt u in de tabel Subsidiemogelijkheden voor bouwwerktuigen en zeegaande bouwvaartuigen.
- Bouwt u uw bouwwerktuig of zeegaande bouwvaartuig om naar emissiearm met een SCR-katalysator? Dan laat u zien dat het systeem na ombouw voldoet aan het protocol en de emissie-eisen in bijlage 3 van de publicatie in de Staatscourant. Welke keuring u nodig heeft hangt af van het vermogen van de om te bouwen motor. En of u een een bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig ombouwt.
- U kunt met een typegoedkeuring en enkelstukskeuring bewijzen dat uw bouwwerktuig aan de voorwaarden voldoet.
- Voor zeegaande bouwvaartuigen geldt een andere testprocedure door een gecertificeerd meetbedrijf en emissienorm.
Waarvoor krijgt u subsidie?
U kunt subsidie krijgen voor de volgende investeringskosten.
- aanschafkosten van een elektromotor
- besturingselektronica
- batterijpakket en/of een brandstofcelsysteem met waterstof(drager)opslagsysteem
- uren die gemaakt zijn voor installatie
- materiaalkosten van montagemateriaal
- eventuele kosten van het verkrijgen van de CE-markering door het maken van een aanpassing aan de machine
- aanschafkosten van de katalysator
- uren van het installeren van de katalysator (inclusief verleggen van leidingen)
- kosten van montagemateriaal
- kosten van de enkelstukskeuring van de katalysator
- aanschafkosten van de nieuwe motor
- uren van het installeren van de motor (inclusief het verleggen van leidingen)
- aanpassen van besturingssoftware
- kosten van montagemateriaal
Subsidiemogelijkheden voor bouwwerktuigen en zeegaande bouwvaartuigen
Soort bouwwerktuig/zeegaand bouwvaartuig | Motorvermogen om te bouwen bouwwerktuig/zeegaand bouwvaartuig | Resultaat na ombouw |
---|---|---|
Bouwwerktuig, pas aangeschaft of in gebruik, met emissienorm fase V | Vanaf 19 kilowatt tot 56 kilowatt | Een emissiearm bouwwerktuig dat voldoet aan limietwaarden voor NOx door de installatie van een SCR-katalysator. |
Bouwwerktuig, in gebruik, met emissienorm fase II, IIIA of IIIB | Vanaf kilowatt tot en met 560 kilowatt | Een emissiearm bouwwerktuig dat voldoet aan normenfase V voor NOx door de installatie van een SCR-katalysator. |
Bouwwerktuig, pas aangeschaft of in gebruik | Groter dan 560 kilowatt | Een emissiearm bouwwerktuig dat voldoet aan limietwaarden voor NOx door de installatie van een SCR-katalysator. |
Bouwwerktuig, al in gebruik | Ongeacht motorvermogen | Een emissieloos bouwwerktuig door de inbouw en installatie van een elektrische aandrijfmotor met brandstofcel of loodvrij accupakket |
Zeegaand bouwvaartuig, in gebruik | Ongeacht motorvermogen | Een zeegaand bouwvaartuig dat voldoet aan de dan geldende emissienorm voor NOx (zoals bedoeld in voorschrift 13 Bijlage VI) door de inbouw en installatie van een SCR-katalysator (met daarbij de certificering en het onderzoek). |
Bouwwerktuig, in gebruik, met een verbrandingsmotor met emissienorm fase IIIB of ouder | Tot en met 560 kW | Een schoner bouwwerktuig door de aanschaf en installatie van een nieuwe verbrandingsmotor vanaf 130 kW met emissienorm fase V (zoals bedoeld in de NRMM-Verordening). Of door de aanschaf en installatie van een nieuwe verbrandingsmotor die in de verordening als gelijk geldt. |
Zeegaand bouwvaartuig, in gebruik | Ongeacht motorvermogen | Een schoner zeegaand bouwvaartuig door de aanschaf en installatie van een nieuwe verbrandingsmotor die voldoet aan de IMO MARPOL Tier III-emissienorm. |
De SCR-katalysator (bouwwerktuig) voldoet hieraan
Bouwt u uw werktuig om naar emissiearm met een SCR-katalysator? Als u een typegoedkeuring van de SCR-katalysator heeft, dan stuurt u die mee bij uw subsidieaanvraag. Heeft u (nog) geen typegoedkeuring? Dan laat u na de ombouw zien dat het systeem voldoet aan het protocol en de emissie-eisen in bijlage 3 van de regelingstekst. Hiervoor voert u een enkelstukskeuring uit. Hieronder leest u meer over een enkelstukskeuring.
De SCR-katalysator die geïnstalleerd wordt, heeft een UNECE R132-typegoedkeuring. Deze typegoedkeuring is vooral bedoeld voor bouwmachines met een motorvermogen tussen de 19 en 560 kW.
De typegoedkeuring laat zien dat de uitstoot in een bepaalde vermogensklasse voldoet aan de limietwaarden voor NOx uit tabel 1 in bijlage 3 van de publicatie in de Staatscourant. Voor de typegoedkeuring is dat een eis bovenop de R132-eis van minimaal 60% NOx-vermindering en minimaal 90% PM-verlaging. Daardoor voldoen bestaande typegoedkeuringen - wanneer beschikbaar - misschien niet aan de eisen van de SSEB Retrofit. Overleg hierover met uw leverancier.
Enkelstukskeuring na inbouw SCR-katalysator (bouwwerktuig)
- Een gecertificeerd meetbedrijf doet een emissietest bij het nabehandelingssysteem volgens de ISO8178-testprocedure. Een enkelstukskeuring is vooral bedoeld voor bouwmachines boven 560 kW of voor generatorsets. Deze kan ook toegepast worden voor bouwmachines van 19 tot 560 kW.
- De enkelstukskeuring laat zien dat het bouwwerktuig voldoet aan de limietwaarden voor NOx uit tabel 1 in bijlage 3 van de publicatie in de Staatscourant.
Keuring zeegaande bouwvaartuigen met een SCR-katalysator
Bouwt u een zeegaand bouwvaartuig om naar emissiearm met een SCR-katalysator? Voor zeegaande bouwvaartuigen geldt een aparte testprocedure en emissienorm nadat u de ombouw uitvoert.
Een gecertificeerd meetbedrijf voert de test uit (zoals overeenkomstig ISO 9001, 9003, 17020, 17025, VCA, NEN 14001 of vergelijkbaar) volgens de MARPOL 73/78 Annex VI onboard testprocedure. Deze test toont aan dat wordt voldaan aan de limietwaarden voor NOx uit tabel 3 in bijlage 3 van de publicatie in de Staatscourant. Technische details over deze emissietest vindt u daar ook.
Ombouw naar emissieloos bouwwerktuig
Laat u een bouwwerktuig met kenteken ombouwen naar een emissieloze variant? Dan moet de RDW dit bouwwerktuig na ombouw keuren. Na keuring past de RDW de brandstofsoort in het kentekenregister aan.
Typegoedkeuring hermotorisering
Hermotoriseert u een bouwwerktuig dat in gebruik is? Dan stuurt u een typegoedkeuringsbewijs van de nieuwe fase V-motor mee als u subsidie aanvraagt.
Hermotoriseert u een bouwvaartuig dat in gebruik is? Dan stuurt u het internationale certificaat 'Betreffende voorkoming van luchtverontreiniging door motoren' van de nieuwe IMO Marpol Tier III-motor mee als u subsidie aanvraagt.
Uw aanvraag voorbereiden
Wij beoordelen alleen volledige aanvragen. Zorg daarom dat u het volgende heeft als u de subsidie aanvraagt:
- eHerkenning niveau 3. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning. eHerkenning aanvragen duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen. Meer informatie vindt u op de pagina Inloggen en machtigen.
- Een kopie van de gesloten overeenkomst(en) voor de ombouw. Deze mag geen onherroepelijke verplichtingen bevatten. De overeenkomst moet - indien van toepassing - de volgende technische gegevens bevatten: merk, type, de handelsbenaming en motorvermogen van het bestaande bouwwerktuig, en accucapaciteit in kilowattuur, continu elektrisch motorvermogen in kilowatt, vermogen van de brandstofcel in kilowatt of vermogen van de nieuwe fase V of IMO MARPOL Tier III motor.
- Bij aanvraag voor een ombouw van een bouwwerktuig met een SCR-katalysator: eventueel een afschrift van de typegoedkeuring van de SCR-katalysator (als u deze nog niet heeft mag bij de vaststelling een enkelstukskeuringrapport worden meegestuurd).
- Bij aanvraag voor een ombouw met een SCR-katalysator van een zeegaand bouwvaartuig: de typegoedkeuring van de SCR-katalysator en een afschrift van een certificaat, bedoeld in de artikelen 4 tot en met 6 van het Schepenbesluit 2004, dat aantoont dat het zeegaand bouwvaartuig werkzaamheden mag uitvoeren in de Nederlandse exclusieve economische zone.
- Bij aanvraag voor hermotorisering van een bouwwerktuig: het typegoedkeuringsbewijs van de nieuwe fase V-motor.
- Bij aanvraag voor hermotorisering van een zeegaand bouwvaartuig: het internationaal certificaat ter voorkoming van luchtverontreiniging door motoren van de nieuwe IMO Marpol Tier III-motor.
- Voor mkb-bedrijven: een uitslag van de mkb-toets.
Intermediair machtigen (optioneel)
U kunt ook een intermediair machtigen die subsidie voor u aanvraagt. Dat kan met het formulier Machtiging intermediair subsidies. Vul dit samen in met degene die u wilt machtigen. U hoeft dit formulier niet mee te sturen, maar u moet het wel bewaren.
Aanvragen
Vanaf dinsdag 9 mei 2023, 9:00 uur vraagt u op deze pagina de SSEB Retrofit aan.
Na uw aanvraag
Na aanvraag van de subsidie ontvangt u een ontvangstbevestiging per mail. U vindt de ontvangstbevestiging ook in eLoket. Het besluit op uw aanvraag krijgt u per post en vindt u in eLoket.
Verlenen wij subsidie aan u? Dan staat hier ook in voor welk bedrag. U ontvangt een voorschot van 90% van het subsidiebedrag.
Ook publiceren we mogelijk uw bedrijfsgegevens. Kijk op Publicatieplicht staatssteun voor meer informatie.
Vaststelling aanvragen
Als u subsidie krijgt, vraagt u binnen 8 maanden vaststelling aan. Dit kan alleen als het bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig omgebouwd is.
Loopt de ombouw vertraging op? Vraag dan maximaal 4 maanden uitstel aan voor uw vaststelling. Hierbij moet u de oorzaak van de vertraging kunnen aantonen. Uitstel aanvragen doet u via eLoket.
Wij controleren bij de vaststelling nog een keer of uw aanvraag voldoet aan de voorwaarden. Als dit zo is, stellen we de subsidie vast en betalen we de resterende 10% uit. Het vastgestelde subsidiebedrag is niet hoger dan het subsidiebedrag in de verleningsbeschikking.
Wij behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst. Het besluit op uw aanvraag krijgt u op verzoek per post en vindt u in eLoket.
Ontvangen we op de dag dat het budget op is meerdere volledige aanvragen? Dan vindt de loting plaats onder alle volledig, ingediende aanvragen die op die dag zijn ingediend.
Milieu-investeringsaftrek na uw aanvraag
Plaatst u een SCR-katalysator op uw bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig? Of bouwt u een gebruikt bouwwerktuig om naar emissieloos? Dan komt u voor de netto investeringskosten voor de ombouw (inclusief kosten voor de inbouw) bijna altijd in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA).
Het subsidiebedrag wordt standaard verminderd met MIA-korting. Dit vaste percentage van 11,25% wordt berekend over de investeringskosten.Dit doen we ook als u MIA niet aanvraagt of hier niet voor in aanmerking komt. Bij een aanvraag voor hermotorisering trekken wij geen MIA-korting af van het subsidiebedrag.
Eerst SSEB Retrofit, dan MIA
U vraagt eerst SSEB Retrofit aan, daarna de MIA.
U moet de MIA zelf aanvragen. Doe dit binnen 3 maanden nadat de koop- of financial lease-overeenkomst definitief is geworden. Geef op het aanvraagformulier voor MIA aan dat u subsidie via SSEB ontvangt. Vul ook het subsidiebedrag in dat u ontvangt via de SSEB.
Rekenvoorbeelden
De rekenvoorbeelden laten zien hoe de SSEB Retrofit berekend wordt.
SSEB Retrofit in 2024
In 2024 opent deze subsidieregeling opnieuw. Aanvragen kan dan vanaf 5 maart 2024.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat