Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Retrofit
Wilt u een pas aangeschaft of gebruikt bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig emissiearm (uitstootarm) of emissieloos maken? Maak dan gebruik van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Retrofit. Deze regeling vermindert de stikstofuitstoot in de bouw.
Budget en aanvraagperiode
Voor wie?
Deze subsidie is voor:
- in Nederland gevestigde bouwbedrijven met eigen materieel
- eigenaren van zeegaande bouwvaartuigen
- bedrijven die bouwwerktuigen of bouwvaartuigen verhuren
Hoeveel subsidie krijgt u?
Per kalenderjaar kan een onderneming of groep van ondernemingen maximaal € 1 miljoen subsidie ontvangen voor SSEB Retrofit en/of SSEB Aanschaf samen. Het maximale subsidiebedrag per ombouw, hermotorisering of elektrische installatie is € 300.000.
Voor welke ombouw krijgt u subsidie?
De volgende categorieën komen in aanmerking voor de SSEB Retrofit:
De ombouw van een bouwwerktuig (motorvermogen ≥19 kW en <56 kW) op diesel dat valt onder de fase V-emissienorm tot een emissiearm bouwwerktuig. Deze ombouw gebeurt door installatie van een SCR-katalysator. Dit leidt tot een bouwwerktuig dat voldoet aan de limietwaarden voor NOx uit Tabel 1 in bijlage 3 van de regeling.
De ombouw van een bouwwerktuig (motorvermogen ≥ 56 kW en ≤ 560 kW) op diesel dat valt onder de fase II, fase III A of B emissienormen, tot een emissiearm bouwwerktuig door installatie van een SCR-katalysator. Deze ombouw leidt tot een bouwwerktuig dat voldoet aan de fase V-emissienormen voor NOx, uit de bijlage bij de NRMM-verordening.
De ombouw van een bouwwerktuig (motorvermogen > 560 kW) op diesel tot emissiearm bouwwerktuig door installatie van een SCR-katalysator. Deze ombouw leidt tot een bouwwerktuig dat voldoet aan de limietwaarden voor NOx uit Tabel 1 in bijlage 3 van de regeling.
De ombouw van een bouwwerktuig dat in gebruik is door inbouw en installatie van een elektrische aandrijfmotor met een brandstofcel of een niet loodhoudend accupakket;
Let op: Als u in deze categorie aanvraagt voor de ombouw naar een emissieloos bouwwerktuig met verwisselbare batterijpakketten, dan mag u de kosten van maximaal één verwisselbaar batterijpakket meetellen in de netto investeringskosten. Als er meer dan één verwisselbaar batterijpakket wordt aangeschaft voor dit bouwwerktuig dan kunnen de overige verwisselbare batterijpakketten aangevraagd worden onder Categorie D, code A2.11 Mobiel batterijpakket vanaf 50 kWh zijnde een verwisselbaar batterijpakket behorend bij een bouwwerktuig.
Voor verwisselbare batterijpakketten onder code A 2.11 wordt onderstaande meerkostenformule gebruikt om het subsidiebedrag te berekenen:
B*kWh – P, waarbij B = € 450, P = € 6.000.
De hermotorisering van een bouwwerktuig dat in gebruik is met een verbrandingsmotor tot en met 560 kW met emissienorm fase IIIB of ouder, of met een ongereguleerde verbrandingsmotor vanaf 560 kW. Dit door de aanschaf en installatie van een nieuwe mono-fuel waterstofverbrandingsmotor vanaf 130 kW die voldoet aan emissienorm fase V. Of de aanschaf en installatie van een nieuwe mono-fuel waterstofverbrandingsmotor die volgens de verordening gelijkwaardig is.
De hermotorisering van een zeegaand bouwvaartuig dat in gebruik is door de aanschaf en installatie van een nieuwe verbrandingsmotor die tenminste 25% van zijn energie haalt uit waterstof of ammonia en die voldoet aan de IMO MARPOL Tier III emissienorm.
De ombouw van een bestaande verbrandingsmotor op een zeegaand bouwvaartuig, zodat deze aantoonbaar tenminste 25% van zijn energie haalt uit waterstof of ammonia en voldoet aan de IMO MARPOL Tier III emissienorm.
De aanschaf en inbouw van een installatie op een zeegaand bouwvaartuig, waardoor het vaartuig stroom vanaf de wal kan gebruiken en minimaal 25% van de energie op deze manier krijgt.
Het is toegestaan om de inbouw van een emissieloze aandrijving, SCR-katalysator of nieuwe mono-fuel of dual-fuel motor, of de ombouw van een Tier III motor, zelf uit te voeren onder marktconforme tarieven. Het bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig zelf komt niet in aanmerking voor subsidie.
Lijst van bouwmachines
In deze lijst vindt u de bouwmachines die in aanmerking komen voor de SSEB.
"Met emissieloze bouwmachines investeren in de toekomst"
Van de Mheen Rail B.V., opgericht in 2011 en gevestigd in Putten, is gespecialiseerd in kranen en graafmachines op ‘lorries’ (spoorwielen) verhuren. Vanwege de groeiende vraag naar emissieloze bouwmachines onder zijn klanten liet eigenaar Tijs van de Mheen één van zijn machines ombouwen naar een elektrische versie.
Subsidiepercentages 2024
De subsidiepercentages voor grote en -mkb-bedrijven (waaronder ook micro-ondernemingen) ziet u hieronder.
Categorie | Groot bedrijf | Mkb inclusief micro-onderneming |
A t/m E | 25% | 30% |
F t/m H | 30% | 50% |
Milieu-investeringsaftrek
Voor categorieën A, B, C en E wordt geen milieu-investeringsaftrek toegepast. Dit geldt ook voor categorie D, maar dan alleen als er sprake is van ombouw naar een emissieloos bouwwerktuig met een elektrische aandrijfmotor met een brandstofcel. Ook geldt voor categorie H dat er geen milieu-investeringsaftrek meer wordt toegepast.
Op de andere categorieën wordt de milieu-investeringsaftrek wel toegepast. Het subsidiebedrag wordt dan verminderd met 11,25% milieu-investeringsaftrek berekend over de investeringskosten.
Voorwaarden
Om de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel Retrofit aan te vragen moet u voldoen aan onderstaande voorwaarden.
- Uw onderneming is eigenaar van het bouwwerktuig (of zeegaand bouwvaartuig) dat u ombouwt, hermotoriseert of voorziet van een elektrische installatie.
- Deze regeling is er voor bedrijven in de bouwsector die bouwwerktuigen/zeegaande bouwvaartuigen ombouwen voor eigen gebruik. En voor bedrijven die omgebouwde bouwwerktuigen/zeegaande bouwvaartuigen via lease of verhuur aan andere bedrijven aanbieden.
- Uw onderneming heeft een adres in Nederland en staat op het moment van aanvragen ingeschreven in het handelsregister onder een van de volgende SBI-codes: 39, 390, 41, 411, 412, 42, 421, 4211, 42111, 42112, 4212, 4213, 422, 4221, 4222, 429, 43, 431, 4311, 4312, 4313, 432, 4321, 4322, 4329, 433, 4331, 4332, 4333, 4334, 4339, 439, 4391, 4399, 4941, 50201, 7712, 7732, 7739, 77399.
De SBI-code is de Standaard Bedrijfsindelingscode. Deze code laat de activiteit van uw bedrijf zien.
- Uw overeenkomst moet voorzien zijn van een ontbindende voorwaarde. U sluit een nog niet definitieve koop- of financial leaseovereenkomst af voor één van de maatregelen in categorie A t/m H. Op het moment dat u de subsidie aanvraagt, is de overeenkomst nog niet definitief. In de overeenkomst staat dat de aanschaf op een latere datum definitief wordt, of zodra er subsidie is verleend. De overeenkomst maakt u definitief na het indienen van de subsidieaanvraag.
- In de overeenkomst staan tenminste de volgende technische specificaties (als ze van toepassing zijn):
- Merk/ type/handelsbenaming
- Motorvermogen van het bestaande bouwwerktuig
- Accucapaciteit in kilowattuur
- Continu elektrisch motorvermogen in kilowatt
- Vermogen van de brandstofcel in kilowatt
- Vermogen van de nieuwe fase V mono-fuel waterstofverbrandingsmotor of IMO MARPOL Tier III motor die tenminste 25% van zijn energie haalt uit waterstof of ammonia.
- Het om te bouwen bouwwerktuig gebruikt u minstens 70% van de tijd voor bouwwerkzaamheden in de openlucht in Nederland.
- Zeegaande bouwvaartuigen verrichten werkzaamheden in de Nederlandse exclusieve economische zone. Dit gebeurt ten minste gemiddeld 60 dagen per jaar in de 1e 48 maanden na vaststelling van de subsidie.
- Bij het ombouwen van een bouwwerktuig dat in gebruik is naar een emissieloze aandrijflijn, wordt de energie voor de aandrijving geleverd door een brandstofcel of loodvrij accupakket.
- Bouwwerktuigen moeten in de Lijst van bouwmachines SSEB staan onder onderdeel A (met een J in de kolom Retrofit emissieloos of SCR/hermotorisering) of voor zeegaande bouwvaartuigen onder onderdeel D van de lijst van bouwmachines SSEB.
- Bouwwerktuigen of zeegaande bouwvaartuigen voldoen aan verschillende eisen. Dit hangt af van:
- of u het om te bouwen bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig al gebruikt;
- de emissienorm en vermogen van de huidige motor;
- de vereiste emissievermindering na ombouw/hermotorisering.
Waarvoor krijgt u subsidie?
U kunt subsidie krijgen voor de volgende investeringskosten.
- aanschafkosten van de katalysator
- uren van het installeren van de katalysator (inclusief het verleggen van leidingen)
- kosten van montagemateriaal
- kosten van de enkelstukskeuring van de katalysator
- aanschafkosten van een elektromotor
- besturingselektronica
- batterijpakket en/of een brandstofcelsysteem met waterstof(drager)opslagsysteem
- uren die gemaakt zijn voor installatie
- materiaalkosten van montagemateriaal
- eventuele kosten van het verkrijgen van de CE-markering door het maken van een grote aanpassing aan de machine
- bij bouwwerktuigen met bijbehorende verwisselbare batterijpakketten: de investeringskosten van maximaal* één verwisselbaar batterijpakket
*meer dan één bijbehorend verwisselbaar batterijpakket vraagt u aan onder code A2.11. Voor verwisselbare batterijpakketten die aangevraagd worden onder code A2.11 wordt de meerkostenformule B*kWh – P, waarbij B = € 450, P = € 6.000 gehanteerd om de meerkosten te berekenen.
- aanschafkosten van de nieuwe motor
- de uren van het installeren van de nieuwe motor inclusief het verleggen van leidingen
- aanpassen van besturingssoftware
- de materiaalkosten van montagemateriaal om de nieuwe motor te kunnen monteren
- aanschafkosten van de nieuwe motor
- de uren van het installeren van de nieuwe motor inclusief het eventueel verleggen van leidingen
- aanpassen van besturingssoftware
- de materiaalkosten van montagemateriaal om de nieuwe motor te kunnen monteren
- de aanschafkosten van de ombouwkit en de brandstoftank voor waterstof of ammonia
- de kosten van de keuring van de omgebouwde motor
- de uren van het installeren van de ombouwkit en brandstoftank inclusief het verleggen van leidingen
- de materiaalkosten van montagemateriaal om de ombouwkit en brandstoftank te kunnen monteren
- de aanschafkosten van een scheidingstransformator, (automatische) connector, stroomkabel naar scheidingstransformator, laagspanningskabels tussen scheidingstransformator en hoofdschakelbord, besturings- en beveiligingselektronica
- een batterijpakket en/of een brandstofcelsysteem met waterstof(drager)opslagsysteem
- elektromotoren voor hulpfuncties
- de uren van het installeren en aanpassen van de genoemde systemen of onderdelen
- de materiaalkosten van montagemateriaal dat nodig is voor het installeren en het maken van aanpassingen
Bouwt u een werktuig om naar emissiearm met een SCR-katalysator? Dan stuurt u bij de aanvraag het volgende mee:
- Een typegoedkeuring van de SCR-katalysator. Heeft u geen typegoedkeuring? Dan laat u na de ombouw zien dat het systeem voldoet aan het protocol en de emissie-eisen in bijlage 3 van de regelingstekst. Hiervoor voert u een enkelstukskeuring uit. Deze enkelstukskeuring levert u aan bij het vaststellingsverzoek van uw subsidie. Hieronder leest u meer over een enkelstukskeuring.
Voorwaarden voor de typegoedkeuring
- De SCR-katalysator die geïnstalleerd wordt, heeft een UNECE R132-typegoedkeuring. Deze typegoedkeuring is bedoeld voor bouwmachines met een motorvermogen tussen de 19 en 560 kW.
- De typegoedkeuring laat zien dat de uitstoot in een bepaalde vermogensklasse voldoet aan de limietwaarden voor NOx uit tabel 1, in bijlage 3 van de publicatie in de Staatscourant. Voor de typegoedkeuring is dat een eis bovenop de R132-eis van minimaal 60% NOx-vermindering en minimaal 90% PM-verlaging. Daardoor voldoen bestaande typegoedkeuringen mogelijk niet aan de eisen van de SSEB Retrofit. Overleg hierover met uw leverancier.
Voorwaarden enkelstukskeuring na inbouw SCR-katalysator (bouwwerktuig)
- Een gecertificeerd meetbedrijf voert een emissietest uit bij het nabehandelingssysteem volgens de ISO 8178-testprocedure. Een enkelstukskeuring is vooral bedoeld voor bouwmachines boven 560 kW of voor generatorsets. Deze kan ook toegepast worden voor bouwmachines van 19 tot 560 kW.
- De enkelstukskeuring laat zien dat het bouwwerktuig voldoet aan de limietwaarden voor NOx uit tabel 1, in bijlage 3 van de publicatie in de Staatscourant.
Vraagt u subsidie aan voor de ombouw van een bouwwerktuig dat in gebruik is naar een emissieloos bouwwerktuig met elektromotor en brandstofcel? Bij de aanvraag stuurt u onderstaande verplicht mee:
- Een verklaring van uw leverancier waaruit blijkt dat de leverancier waterstof of waterstofdragers aan de aanvrager levert volgens de eisen die de wet- en regelgeving Hernieuwbare Energie voor Vervoer stelt. Waterstof van biologische en niet-biologische oorsprong zijn toegestaan.
Voorwaarde na ombouw
Laat u een bouwwerktuig met kenteken ombouwen naar een emissieloze variant? Dan moet de RDW dit bouwwerktuig na ombouw keuren. Na keuring past de RDW de brandstofsoort in het kentekenregister aan.
- De typegoedkeuring waaruit blijkt dat de nieuwe mono-fuel waterstofverbrandingsmotor voldoet aan emissienorm Fase V.
- Een verklaring van uw leverancier waaruit blijkt dat de leverancier waterstof of waterstofdragers aan u levert die voldoet aan de eisen die de Nederlandse wet- en regelgeving stelt (Hernieuwbare Energie voor Vervoer). Waterstof van biologische en niet-biologische oorsprong zijn toegestaan.
- Het internationaal certificaat ter voorkoming van luchtverontreiniging door motoren van de nieuwe motor.
- Het typegoedkeuringsbewijs dat laat zien dat de nieuwe motor voldoet aan de IMO Marpol Tier III emissienorm.
- Een afschrift van een certificaat, bedoeld in de artikelen 4 tot en met 6 van het Schepenbesluit 2004, dat aantoont dat het zeegaand bouwvaartuig werkzaamheden mag uitvoeren in de Nederlandse exclusieve economische zone.
- Een onderbouwing op basis van motorkenmerken en operationeel inzetprofiel waaruit blijkt dat deze motor minstens 25% van zijn energie haalt uit waterstof of ammonia.
- Het typegoedkeuringsbewijs waaruit blijkt dat de motor na ombouw voldoet aan de IMO Marpol Tier III emissienorm.
- Het internationaal certificaat betreffende voorkoming van luchtverontreiniging door motoren van de nieuwe motor.
- Een onderbouwing op basis van motorkenmerken en operationeel inzetprofiel waaruit blijkt dat deze motor minstens 25% van zijn energie haalt uit waterstof of ammonia.
- Het afschrift van een certificaat, bedoeld in de artikelen 4 tot en met 6 van het Schepenbesluit 2004, dat aantoont dat het zeegaand bouwvaartuig werkzaamheden mag uitvoeren in de Nederlandse exclusieve economische zone.
- Een onderbouwing op basis van kenmerken van deze installatie, motorkenmerken en operationeel inzetprofiel waaruit blijkt dat het schip minstens 25% van de energie uit stroom vanaf de wal verkrijgt.
- Afschrift van een certificaat, bedoeld in de artikelen 4 tot en met 6 van het Schepenbesluit 2004, dat aantoont dat het zeegaand bouwvaartuig werkzaamheden mag uitvoeren in de Nederlandse exclusieve economische zone.
Een uitslag van de mkb-toets.
Formats voor specificatie investeringskosten
Wilt u in uw aanvraag specificeren waaruit de netto-investeringskosten bestaan? Hiervoor kunt u hieronder formats downloaden. Stuur deze ingevuld mee, als er in de overeenkomst geen kostenspecificatie staat.
Na uw aanvraag
Na aanvraag van de subsidie ontvangt u een ontvangstbevestiging per mail. U vindt de ontvangstbevestiging ook in Mijn RVO. Het besluit op uw aanvraag krijgt u per post en vindt u in Mijn RVO.
Verlenen wij subsidie aan u? Dan staat hier ook in voor welk bedrag. U ontvangt een voorschot van 90% van het subsidiebedrag.
Ook publiceren we mogelijk uw bedrijfsgegevens. Kijk op Publicatieplicht staatssteun voor meer informatie.
Vaststelling aanvragen
Als u subsidie krijgt, vraagt u binnen 8 maanden vaststelling aan. Dit kan alleen als het bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig omgebouwd is.
Loopt de ombouw vertraging op? Vraag dan maximaal 4 maanden uitstel aan voor uw vaststelling. Hierbij moet u de oorzaak van de vertraging kunnen aantonen. Uitstel aanvragen doet u via Mijn RVO.
Wij controleren bij de vaststelling nog een keer of uw aanvraag voldoet aan de voorwaarden. Als dit zo is, stellen we de subsidie vast en betalen we de resterende 10% uit. Het vastgestelde subsidiebedrag is niet hoger dan het subsidiebedrag in de verleningsbeschikking.
Wij behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst. Het besluit op uw aanvraag krijgt u op verzoek per post en vindt u op Mijn RVO.
Ontvangen we op de dag dat het budget op is meerdere volledige aanvragen? Dan vindt de loting plaats onder alle volledige aanvragen die op die dag zijn ingediend.
Eerst SSEB Retrofit, dan MIA
U vraagt eerst SSEB Retrofit aan, daarna de MIA.
U moet de MIA zelf aanvragen. Doe dit binnen 3 maanden nadat de koop- of financial lease-overeenkomst definitief is geworden. Geef op het aanvraagformulier voor MIA aan dat u subsidie via SSEB ontvangt. Vul ook het subsidiebedrag in dat u ontvangt via de SSEB.
Rekenvoorbeelden
Onderstaande rekenvoorbeelden laten zien hoe de SSEB Retrofit berekend wordt.
Wetten en regels
- Publicatie Staatscourant, bekendmaking wijzigingen SSEB 2024 (geconsolideerde versie), 7 februari 2024
- Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel
- Publicatie Staatscourant, bekendmaking wijzigingen SSEB 2024, 9 januari 2024
- Publicatie Staatscourant, bekendmaking wijzigingen SSEB 2023, 22 september 2023
- Publicatie Staatscourant, bekendmaking wijzigingen SSEB 2023, 5 december 2022
- Publicatie Staatscourant, 24 maart 2022
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat