MIT-R&D-Samenwerkingsproject | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

MIT-R&D-Samenwerkingsproject

De design- en engineeringfase van schepen is uiterst complex, vooral bij complexe en ingewikkelde schepen zoals die voornamelijk in Nederland gebouwd worden. Veruit de meeste kosten worden bepaald door de keuzes en beslissingen in deze cruciale eerste tijd van het scheepsbouwproces. Veel systemen en berekeningen vinden plaats in de design- en engineeringfase: ontwerp, stabiliteit, eerste benadering constructieberekeningen, hydrostatische en –dynamische berekeningen, eerste resourceplanning, goedkeuring met regels classificatiebureaus, etc.
Om met het gehele scheepsbouwproces competitief te zijn t.o.v. de concurrentie uit het buitenland, zijn intelligente en communicerende systemen benodigd voor:

• tijdswinst,
• lagere faalkosten (door overzetten data tussen systemen),
• betere inschatting planning, en
• meer optimaal scheepsontwerp

In het verleden zijn al eerste successen behaald op deze materie met bijvoorbeeld het Innovero-project, Uitwisseling van Scheepsgeometrie en het project Integraal Samenwerken. Alle genoemde projecten zijn ten einde terwijl Nederlandse scheepsontwerpbedrijven en scheepswerven heel graag verder willen met Computer Aided Design onderwerpen.

Behalve een doorzetting van verdere software-integratie zoals in eerdere projecten, is het voor een competitieve scheepsbouwsector ook van zeer groot belang om de frisse ideeën van jonge ontwerpers in een vroeg stadium te betrekken en te integreren. Om jonge ontwerpers en de design-/engineeringsafdelingen aan elkaar te koppelen en aan beide partijen de mogelijkheden te laten zien, is een actieve rol nodig van een aantal partijen die zoeken naar jonge CAD/CAM-specialisten (bijvoorbeeld door symposia).

De concurrentie zit ondertussen niet stil, Nederlandse werven en ontwerpbureaus kunnen een hogere efficiëntie en effectiviteit behalen door verdere integratie van software en processen. Met dat doel voor ogen gaan in dit project ervaren partijen aan de slag met de ontwikkeling van een scheepsontwerpsysteem wat zich gedraagt als één systeem, terwijl het `onder water’ kan bestaan uit losse componenten. Die onderdelen hebben echter voortdurend contact met elkaar, en wisselen permanent hun ontwerpgegevens uit.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.