Monal e-Vignette | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Monal e-Vignette

Wij hebben reeds een aantal pilootprojecten en gedragsstudies uitgevoerd rond rekening rijden,verkeersopstoppingen en spitsmijdingen. Hiertoe hebben we een GPS/GPRS “On Board Unit” (OBU)ontwikkeld die voertuigbewegingen opvolgt en instructies toont aan de rijder. De OBU wordt gevoeddoor een centrale “Device Gateway” server die de GPS posities relateert op de kaart zodat kilometersvariabel kunnen worden beprijsd. Daarnaast hebben we een uniek lokalisatie systeem ontwikkeld, dat depositie van een elektronische sensor op 20 cm nauwkeuring kan bepalen in een infrastructuur metbakens, bijvoorbeeld een ondergrondse parkeergarage. We hebben op basis daarvan een interessantpatent neergelegd “Distributed Payment Terminal”. Schuift de sensor in een willekeuring te bepalenruimte (bijvoorbeeld een parkeerdok), dan start de transactie, en schuift deze er weer uit, dan beëindigtde transactie en wordt de verrekening gemaakt. Ook hier is de business case het ondersteunen vanvariabel beprijzen, dit keer in de parkeergarage eerder dan van vervoersbewegingen. De volgende stap ishet combineren van beide diensten (“tracking” en “parking”) in één enkele “Mobility as a Service”(MaaS) dienst. Daartoe zijn we nu bezig met het uitbreiden van onze technologie met een LTE-Mmodem, dit is een nieuwe mobile network IoT (Internet of Things) standaard. We doen dit insamenwerking met Orange (B) en Vodafone (NL). Dit IoT netwerk doet eveneens lokalisatie bepaling enkan daardoor de functie van de oorspronkelijke OBU absorberen. De sensor krijgt de vorm van eenparkeersticker (“e-Vignette”), die eenvoudig en snoerloos op de voorruit wordt gelijmd. Ons MaaSconcept richt zich primair tot de autopendelaar, die toch nog altijd twee derde van het totale aantalwoon-werk kilometers voor zijn rekening neemt. Waar andere MaaS concepten het autobezit willenterugdringen, streven wij ernaar het autogebruik zo optimaal mogelijk in te zetten, met name bij hetnaderen van de stedelijke kernen, waar de filedruk het grootst is. Dit doen wij door het e-Vignette telokaliseren, en op basis van de locatie ‘ride sharing’ of ‘overstap op OV’ aan te bieden indien dat snellerof goedkoper is. Het e-Vignette zal de pendelrit te beprijzen en de werknemer laten meedelen in degerealiseerde besparingen (gedeelde kilometers en vrije parkeerplaatsen bij de werkgever. We bereidenmet gereputeerde partners een Living Lab omgeving voor, die zal starten begin 2019. De bedoeling is om-bovenop het bovenstaande- ook een autowegstrook uit te rusten met e-Vignette infrastructuur zodatgeregistreerde carpoolers gebruik kunnen maken van de bus strook waardoor ze niet alleenprijsvoordeel maar ook snelheidsvoordeel behalen. Hierdoor hopen we ridesharing -als meest voor dehand liggende oplossing voor spitsmijden- eindelijk uit de marginaliteit te kunnen halen. In dezehaalbaarheid studie wenst Magicview de technische en commerciële randvoorwaarden te valideren om dit Living Lab project uit te voeren, en daarna de dienst commercieel te exploiteren. Onder het technische luik evalueren we de geschiktheid van LTE-M geo-positioning en de mogelijkheden totprecieze plaatsbepaling aan hoge snelheden. Onder het commerciële luik valideren we de prijspositievan het e-Vignette en de bereidheid van werkgevers om hiervoor te betalen.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.