Iets doen voor het land waar je geboren bent
Iets betekenen voor mensen die zorg nodig hebben, in gebieden waar dat lastig is. Het is de drijfveer achter het bedrijf IDBH Senso van Fajar Ramadhany. Met RVO ging hij meerdere keren op handelsmissie naar Indonesië. Samen met Linda van der Horst, Programmamanager bij RVO, legt Fajar Ramadhany uit hoe je naar een bepaalde markt kunt toegroeien.

Fajar Ramadhany is geboren in Indonesië. Hij ging daar naar de basisschool en emigreerde daarna naar Nederland. "Na mijn studie in Nederland was ik altijd op zoek om iets te kunnen doen voor het land waar ik vandaan kom."
Na 7 jaar te hebben gewerkt in de corporate wereld, besloot hij een nieuwe stap te zetten richting Indonesië. In 2006 richtte hij zijn eerste bedrijf op in de ICT-sector in Jakarta, Indonesië, dat hij in 2017 verkocht aan een lokale partij. Sindsdien grijpt hij de kans aan om iets te betekenen in de zorgsector. Als zorgconsultant adviseert Fajar Ramadhany aan – en bemiddelt tussen – de Nederlandse en Indonesische zorgsector. "Ik ben met beide culturen bekend. Ik heb in Nederland kennis en ervaring opgedaan, maar ik ken de Indonesische markt ook heel goed."
Bruggenbouwer tussen Nederland en Indonesië
Met zijn bedrijf Indonesian Dutch Health in Business (IDBH Senso BV) heeft hij intussen een uitgebreid netwerk in de Indonesische zorgsector. Hij fungeert daarbij graag als bruggenbouwer tussen Nederlandse ondernemers en Indonesische bedrijven en overheden. "Ik wil graag iets doen voor iedereen die in Indonesië iets wil betekenen voor het verbeteren van zorg."
Hem valt op dat gebrek aan kennis van de markt vaak tot problemen leidt bij Nederlandse ondernemers. De uitgestrektheid van het land, het besteedbaar inkomen van de bevolking, de cultuurverschillen. Zaken waar je volgens Fajar Ramadhany echt rekening mee moet houden.
Ramadhany: "Met IDBH Senso helpen we Nederlandse ondernemers bij hun marktentree in Indonesië. Samen kijken we of je product überhaupt kans van slagen heeft. En zo ja: dan kijken we welke stappen nog meer nodig zijn."

Samenwerken aan het tbc-probleem in Indonesië
Behalve advies geven, kan IDBH Senso ook lokale activiteiten van Nederlandse bedrijven overnemen. Dat doen zij voor Delft Imaging, een bedrijf dat tools ontwikkelt voor de screening van tuberculose. IDBH Senso vertegenwoordigt Delft Imaging nu in Zuidoost-Azië en richt zich op verbeterde en tijdige screening van de ziekte.
Indonesië kampt met een groot tbc-probleem. Het is het tweede land ter wereld als het gaat om tuberculosegevallen. De ziekte wordt vaak niet op tijd vastgesteld, wat leidt tot veel onnodige sterfgevallen, terwijl tuberculose goed te behandelen is.
Toegang tot zorg is ook een groot probleem in Indonesië. In de steden is het prima geregeld, maar op het platteland en in berggebieden is het voor veel mensen vaak lastig om een dokter of ziekenhuis te bereiken. Er zijn dus mogelijkheden om Nederlandse innovatieve oplossingen toe te passen in de zorgsector. Dat maakt IDBH Senso zo gedreven om de 2 werelden bij elkaar te brengen.
"Handelsmissies hielpen bij het uitbreiden van mijn netwerk, het genereren van meer naamsbekendheid bij lokale overheden."
Met de koning, koningin en premier op handelsmissie
Fajar Ramadhany – die ook is aangesloten bij de Task Force Health Care, het platform voor de Life Sciences & Health-sector in Nederland – ging meerdere keren mee met handelsmissies, die werden georganiseerd door RVO.
De missies hebben hem enorm geholpen. "Ze hielpen bij het uitbreiden van mijn netwerk, het genereren van meer naamsbekendheid bij lokale overheden."
In 2020 vond tegelijk met de handelsmissie een staatsbezoek van koning Willem-Alexander, koningin Máxima en toenmalig premier Mark Rutte aan Indonesië plaats. Dat helpt ook zeker, zegt Ramadhany. "Potentiële klanten of zakenpartners staan bij zo’n koninklijk bezoek meer voor je open."
De deelnemers aan de missie kregen ook steun vanuit het Nederlandse ambassadenetwerk in Indonesië. Ramadhany: "Handelsmissies openen dus deuren, maar je moet er zelf werk van maken."

Hoe handelsmissies en evenementen deuren kunnen openen
Linda van der Horst is programmamanager Internationaal Ondernemen bij RVO. Ze is betrokken bij de organisatie van missies en de begeleiding van de ondernemers.
De handelsmissies naar Indonesië waren onderdeel van een meerjarenprogramma gericht op de Life Sciences & Health sector in Zuidoost-Azië, legt ze uit. "Door die missies hebben diverse Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen samenwerkingsovereenkomsten en contracten getekend met Indonesische partijen." Ook als er geen missie georganiseerd wordt, is er hulp ter plaatse voor Nederlandse ondernemers, zegt Linda van der Horst. "Nederlandse ondernemers kunnen ook altijd terecht bij het Nederlandse ambassadenetwerk en Nederlandse bedrijven die er al zitten."
RVO organiseert ook diverse kennisevenementen, waar je als Nederlands ondernemer je voordeel mee kunt doen. "Je kan vaak meeliften mee op de NL Branding, branding vanuit Nederland, die we specifiek uitwerken voor de doelgroep van het land en de sector waar we ons op richten. Bij sommige evenementen kunnen we je een NL paviljoen bieden. En maken we promotiematerialen voor de Nederlandse sector waar jij deel van uitmaakt."
Wilt u weten welke evenementen en missies er zijn voor uw sector? Bekijk de evenementenkalender.
"Door de missies hebben diverse Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen samenwerkingsovereenkomsten en contracten getekend met Indonesische partijen."
Samen een markt betreden met Partners for International Business
Linda van der Horst raadt ondernemers aan om ook te kijken naar het programma Partners for International Business. Daarmee betreedt u de markt met een cluster van bedrijven en Nederlandse overheidspartijen. Van der Horst: "Zo’n cluster is altijd een initiatief vanuit het bedrijfsleven zelf."
Een PIB-cluster wordt meestal opgericht en gecoördineerd door een zelfstandig consultant, een brancheorganisatie of regionale ontwikkelingsmaatschappij. Belangrijk is dat er een cluster van minimaal 5 bedrijven gevormd kan worden met een gemeenschappelijk doel voor één markt.
Van der Horst: "Ik adviseer Fajar zeker om te kijken naar de mogelijkheden om een PIB-cluster op te richten. Dat zou een mooi vervolg kunnen zijn op de voorgaande activiteiten in Indonesië!"
Meer weten over PIB?
De toekomst
Fajar Ramadhany ziet de toekomst positief in. De Indonesische economie groeit snel en is tegenwoordig groter dan de Nederlandse. Volgens hem is het juist nu belangrijk dat Nederland de handelsrelatie sterk houdt. Volgens hem is de huidige generatie Nederlandse ondernemers zich goed bewust van alle kansen die Indonesië biedt op het gebied van zakendoen.
Hij ziet ook veel andere jonge Nederlandse ondernemers van Indonesische en Indische afkomst, die beseffen dat hun kennis van de cultuur van toegevoegde waarde kan zijn voor hun zakelijk succes en het maken van impact. Ramadhany: "Nederland en Indonesië hebben een gedeeld koloniaal verleden. Dat speelt bij het zakendoen over het algemeen geen rol, maar het is wel belangrijk dat je op gelijkwaardige basis verdergaat."
Lees ook: Zakendoen in Indonesië: blijf werken aan de gunfactor
Contact
Heeft u vragen over deelname aan missies en evenementen gericht op uw sector en / of focusland? Of wilt u meer weten over de programma's die RVO biedt? Neem dan contact op met onze adviseurs.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken