Marktonderzoek doen voor Colombia

Laatst gecontroleerd op:
1 september 2025
Gepubliceerd op:
12 september 2025

U bent van plan zaken te gaan doen in Colombia. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Colombiaanse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Colombiaanse consument.

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Colombia.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u hiervoor subsidie krijgen.

De Colombiaanse consument

Colombianen kopen kleding, schoenen en consumentenelektronica bijna nooit in grote warenhuizen. Hoewel zij deze producten vaker online kopen, blijven lokale fysieke winkels ook populair. Daarom blijft de franchisesector belangrijk. De Colombiaanse overheid moedigt buitenlandse investeringen en handel aan. Dit biedt kansen voor Nederlandse bedrijven in deze sector.

Marketing

De Colombiaanse reclame-industrie ontwikkelt zich in rap tempo. De gemiddelde advertentie-uitgaven waren € 1,9 miljard in 2025. De meest uitgaven gingen naar tv en video, maar online adverteren wint aan populariteit.

De Colombiaanse klant gebruikt steeds vaker het internet om informatie te zoeken over producten, voordat ze tot koop overgaan. De online reclame-industrie wordt daardoor elk jaar groter. Adverteerders bereiken de meeste mensen via sociale media en videoplatforms zoals YouTube.

Cultuurverschillen

In elk land heerst een eigen cultuur met specifieke gewoontes. U kunt een marketingplan die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Colombia. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak.

Lees onze informatie over de zakencultuur in Colombia.

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle regels voldoen voordat u ze vervoert naar Colombia. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Colombiaanse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees over exportregels en producteisen in Colombia.

Betalen en factureren

De munteenheid van Colombia is de Colombiaanse peso (COP). Denk bij betalingen in Colombia onder andere aan de volgende zaken:

  • Werk samen met een lokale partner die goed op de hoogte is van de situatie in Colombia.
  • Neem in de factuur informatie op over de manier van betaling (contant, overschrijving) en de betalingstermijn.
  • Houd rekening met mogelijke vertragingen.
  • Houd er rekening mee dat door hoge rentetarieven Colombianen het liefst vooruit betalen. Zij gebruiken deze manier vooral voor kapitaalgoederen.
  • Twijfelt u over de kredietmogelijkheden van het bedrijf waarmee u zakendoet? Dan kunt u een commerciële kredietbeoordelaar inhuren. Lees meer over hoe u een exportkredietverzekering afsluit en uw bedrijf indekt tegen risico’s.

Lees onze 5 tips voor internationale betalingen.

Netwerken opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Wilt u uw netwerk uitbreiden en zakenpartners vinden? Denk dan aan de volgende tips:

  • Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Bovendien kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.
  • RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Deelnemen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd wat er binnenkort op de agenda staat voor Colombia? Bekijk het overzicht met evenementen.
  • De Nederlandse ambassade in Bogota organiseert regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Bekijk de contactgegevens van de Nederlandse ambassade in Colombia.

Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.

Meer bronnen

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.

Neem contact op

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?