Marktonderzoek doen voor Maleisië
U bent van plan om zaken te gaan doen in Maleisië. Maar hoe bereikt u uw klant? Wat zijn de meest voorkomende betalingsgewoonten? En hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Maleisische markt.
Marktonderzoek: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Maleisië.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u hiervoor subsidie krijgen.
De Maleisische consument
Als u uw product of dienst in Maleisië wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Maleisische consument. Het is verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: Engels is de handelstaal
De officiële taal van Maleisië is het Maleis, maar dit wordt doorgaans 'Bahasa' of 'Bahasa Melayu' genoemd. Ook wordt er Tamil, Mandarijn, Hokkien en Kantonees gesproken. De meeste Maleisiërs spreken ook Engels. Dit is in de meeste gevallen ook de handelstaal.
Consumentenvoorkeuren: online en prijsbewust
Maleisiërs geven een groot deel van hun inkomen uit aan voedsel, elektronica, huishoudelijke spullen en luxeproducten zoals cosmetica en kleding. Sociale media bepalen voor een groot deel het consumentengedrag in Maleisië. Het vergelijken en kopen van producten gebeurt steeds meer digitaal: Maleisiërs behoren tot de meest actieve onlineshoppers van Zuidoost-Azië. Betalen met een digitale portemonnee (e-wallet) is in Maleisië heel gebruikelijk.
Marketing
Digitale marketing wordt steeds belangrijker in Maleisië. In 2024 was ruim 60% van de totale advertentiemarkt gericht op digitale adverteren. Er is een sterke focus op sociale media zoals TikTok, Facebook en Shopee. Influencers op deze sociale kanalen zijn erg populair. Traditionele media zoals tv, radio en print zien elk jaar hun marktaandeel verder dalen.
Cultuurverschillen
Om goed zaken te doen in Maleisië, is het belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. Maleisische bedrijven kunnen kiezen uit veel internationale zakenpartners. Als u de cultuur begrijpt en erop inspeelt, kan dat u helpen op de Maleisische markt.
Maleisië is een multicultureel land, met Maleisische, Chinese, Indiase en westerse tradities. Net als in de rest van Zuidoost-Azië wordt de Maleisische zakencultuur gekenmerkt door een respectvolle en formele manier van communiceren. Ook het opbouwen van een persoonlijke relatie is belangrijk.
Meer weten? Lees ons artikel over de zakencultuur van Maleisië.
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Maleisië. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Maleisische eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Maleisië.
Betalingsgewoonten
De officiële valuta is de Maleisische ringgit (MYR, afkorting RM). Er bestaan bankbriefjes van 1, 5, 10, 20, 50 en 100 RM. Ook in Maleisië komen steeds meer digitale betalingen en cashloze transacties voor. Steeds meer Maleisische inwoners kopen online, en digitaal betalen wordt ook steeds toegankelijker.
Atradius geeft in de Payment Practices Barometer meer informatie over zakelijke betalingsgewoonten in Azië.
Meer weten? Lees ook ons artikel met tips voor internationale betalingen.
Hoe voorkom ik betalingsrisico's?
Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.
Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Bovendien kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.
RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Deelnemen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd of er binnenkort een evenement op de agenda staat voor Maleisië? Bekijk het overzicht met evenementen.
De Nederlandse ambassade in Kuala Lumpur kan u voorstellen aan de juiste contacten. Ze organiseren regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Bekijk meer informatie en de contactgegevens van de Nederlandse ambassade in Maleisië.
Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.
Ook interessant voor u
Ons buitenlandnetwerk biedt informatie over actualiteiten, evenementen en kansrijke sectoren in Maleisië. Bekijk hiervoor de volgende websites:
- Kijk voor de nieuwste cijfers over de handel tussen Nederland en Maleisië in de databank Statline van het CBS. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- U vindt informatie over de Maleisische economie op de website van de Aziatische Ontwikkelingsbank (ADB).
- Bij de Europese Commissie vindt u informatie over de handel met Maleisië.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Maleisië.
Hulp nodig? Wij staan voor u klaar
U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Heeft u vragen over lokale wetten en regels, hoe u het beste uw marktentree kunt maken of waar kansen liggen? Onze adviseurs staan klaar om al uw vragen te beantwoorden.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken