Marketing in Mexico

Laatst gecontroleerd op:
21 januari 2025
Gepubliceerd op:
6 december 2011

Mexico kan met 127,8 miljoen inwoners (2020) een gigantische markt zijn voor u als Nederlandse ondernemer. Bekijk de marketingtrends en ontdek hoe u uw product het beste in de markt zet in Mexico.

Met 22 miljoen inwoners, is de metropool Mexico-Stad een interessante afzetmarkt binnen Mexico. De stad is verantwoordelijk voor zeker een vijfde van de hele Mexicaanse economie.

Product: hoe ziet de Mexicaanse markt eruit?

Het welvaartsniveau ligt in Mexico lager dan in Nederland. De koopkracht was in 2020 $ 8.533. Toch is het consumentenvertrouwen de afgelopen jaren hoog. De bevolking is relatief jong met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar.

Behoefte aan kwaliteit

Mexicaanse consumenten houden van kwalitatief sterke producten. Verder zijn gemak, prijs en klantenservice belangrijke factoren.

Mexicanen zijn merkentrouw

Wereldwijd staan Mexicanen op de 4e plaats als het gaat om merkentrouw. Veel Mexicanen bouwen graag een band op met het merk of bedrijf.

Plaats: welke verkoopkanalen kunt u inzetten?

U heeft verschillende mogelijkheden voor het verkopen van uw product. Het populairst is nog altijd de detailhandel.

Wel detailhandel, geen B2B

Ondanks uitdagingen door de opmars van webwinkels groeide de detailhandel in 2023 met 10%, vergeleken met 2022. De grootste ketens zijn Grupo Coppel, El Puerto de Liverpool en Walmart. Business-to-business (B2B) staat in Mexico nog in de kinderschoenen.

Vooral internationale webwinkels populair

E-commerce wordt steeds populairder in Mexico. Het drukst bezocht zijn internationale webwinkels als Amazon en MercadoLibre. Online kopen Mexicanen vooral electronica, kleding, voedingmiddelen en schoonheidsproducten.

Promotie: verover de Mexicaanse markt

Een strategie die succesvol is in Nederland kunt u niet zomaar gebruiken in Mexico. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Neem de tijd voor het bedenken van een marketingstrategie en neem bij voorkeur een lokaal marketingbedrijf in de arm. Succesvolle campagnes hebben vaak een 'local touch', met aandacht voor taal en cultuur. Maak gebruik van verschillende media voor het veroveren van de Mexicaanse markt.

Search advertising en social advertising zijn effectief

De gemiddelde Mexicaan besteedt 3 uur per dag op internet. Via search advertising kunt u veel van deze consumenten bereiken. Social media zijn extreem populair, Mexicanen brachten in 2023 gemiddeld 3,5 uur per dag door op de verschillende platformen. Reclame op social media kan dus effectief zijn.

Televisiereclames werken goed, radio minder

Mexicanen kijken gemiddeld 5 uur per dag televisie. Televisiereclames zijn dan ook een veelgebruikte manier om klanten te bereiken. De verwachting is dat deze markt alleen maar blijft groeien. De Mexicanen luisteren ook naar (online) radio, maar het wordt steeds minder populair. Adverteren kan toch aantrekkelijk zijn, omdat radioreclames relatief goedkoop zijn.

Vakbladen en kranten

Veel sectoren hebben eigen vakbladen. Mexicaanse bedrijven lezen bijvoorbeeld 'Expansion', 'Business Mexico' en 'America Economia'. Ook dagbladen worden nog steeds goed gelezen in Mexico, vooral de gedrukte versie.

Meer informatie

Kijk ook naar de volgende bronnen voor meer informatie:

De data van bovenstaande teksten komt van Statista.

Vragen over ondernemen in Mexico?

Onze adviseurs helpen u graag verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?