Marktonderzoek doen voor Mexico
U bent van plan zaken te gaan doen in Mexico. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Mexicaanse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Mexicaanse consument.
Marktonderzoek: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Mexico.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u hiervoor subsidie krijgen.
De Mexicaanse consument
Mexico is met 130 miljoen inwoners (2024) een gigantische markt voor Nederlandse ondernemers. Daarbij is de metropool Mexico-Stad, met 25 miljoen inwoners (2025), een interessante afzetmarkt binnen het land. De stad is verantwoordelijk voor zeker een vijfde van de hele Mexicaanse economie.
Het welvaartsniveau ligt in Mexico lager dan in Nederland. Toch is het consumentenvertrouwen de afgelopen jaren hoog. De bevolking is relatief jong met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar.
Mexicaanse consumenten houden van kwalitatief sterke producten. Verder zijn gemak, prijs en klantenservice belangrijke factoren.
Wereldwijd staan Mexicanen op de 4e plaats als het gaat om merkentrouw. Veel Mexicanen bouwen graag een band op met het merk of bedrijf.
Marketing
U heeft verschillende mogelijkheden voor het verkopen van uw product. Het populairst is nog altijd de detailhandel.
Ondanks uitdagingen door de opmars van webwinkels, groeide de detailhandel in 2023 met 10% ten opzichte van 2022. De grootste ketens zijn Grupo Coppel, El Puerto de Liverpool en Walmart. Business-to-business (b2b) staat in Mexico nog in de kinderschoenen. Het drukst bezocht zijn internationale webwinkels als Amazon en MercadoLibre. Online kopen Mexicanen vooral electronica, kleding, voedingmiddelen en schoonheidsproducten.
Marketingkanalen
De gemiddelde Mexicaan besteedt 7 uur per dag op internet (2024). Via search advertising kunt u veel van deze consumenten bereiken. Social media zijn extreem populair, Mexicanen brachten in 2024 gemiddeld 4 uur per dag door op de verschillende platformen. Reclame op social media kan dus effectief zijn.
Mexicanen keken gemiddeld 4 uur per dag televisie in 2024. Televisiereclames zijn dan ook een veelgebruikte manier om klanten te bereiken. De verwachting is dat deze markt alleen maar blijft groeien. De Mexicanen luisteren ook naar (online) radio, maar het wordt steeds minder populair. Adverteren kan toch aantrekkelijk zijn, omdat radioreclames relatief goedkoop zijn.
Veel sectoren hebben eigen vakbladen. Mexicaanse bedrijven lezen bijvoorbeeld bladen als Expansion, Business Mexico en America Economia. De Mexicaan leest nog steeds dagbladen, vooral de gedrukte versie.
Cultuurverschillen
In elk land heerst een eigen cultuur met specifieke gewoontes. U kunt een marketingplan die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Mexico. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak.
Lees onze informatie over de zakencultuur in Mexico.
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle regels voldoen voordat u ze vervoert naar Mexico. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Mexicaanse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Meer weten? Lees over exportregels en producteisen in Mexico.
Betalen en factureren
De munteenheid van Mexico is de Mexicaanse peso (MXN).
Denk bij betalingen in Mexico onder andere aan de volgende zaken:
- Werk samen met een lokale partner die goed op de hoogte is van de situatie in Mexico;
- Neem in de factuur informatie op over de manier van betaling (contant, overschrijving) en de betalingstermijn;
- Houd rekening met mogelijke vertragingen;
- Houd er rekening mee dat in Mexico de rente op leningen/kredieten hoog is. Hierdoor is het voor Mexicaanse bedrijven lastig om aan financiering te komen.
- Twijfelt u over de kredietmogelijkheden van het bedrijf waarmee u zakendoet? Dan kunt u een commerciële kredietbeoordelaar inhuren. Lees meer over hoe u een exportkredietverzekering afsluit en uw bedrijf indekt tegen risico's.
- U kunt overwegen om zelf financieringsopties of gunstige betalingsvoorwaarden te scheppen voor Mexicaanse afnemers/importeurs.
Lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Houd er bij contante betaling rekening mee dat geld opnemen soms niet of gelimiteerd mogelijk is bij Mexicaanse banken. Informeer daarom welke Mexicaanse banken aangesloten zijn bij uw eigen Nederlandse bank. Informeer ook naar de voorwaarden voor het opnemen van geld in Mexico. Banken zetten hun bankpassen standaard uit voor gebruik buiten Europa, om misbruik tegen te gaan. Op verzoek activeert de bank uw pas.
Netwerken opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Wilt u uw netwerk uitbreiden en zakenpartners vinden? Denk dan aan de volgende tips:
- Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Bovendien kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.
- RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Deelnemen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd wat er binnenkort op de agenda staat voor Mexico? Bekijk het overzicht met evenementen.
- De Nederlandse ambassade in Mexico-Stad organiseert regelmatig evenementen waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Bekijk de contactgegevens van de Nederlands ambassade in Mexico.
Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.
Meer bronnen
- Vind op de website van het CBS statistieken over onze handel met Mexico.
- Ondernemersplein: Betalingen bij import en export.
- Evofenedex: Exportmanagement
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken