Do's-and-don'ts in Oezbekistan

Gepubliceerd op:
2 november 2021
Laatst gecontroleerd op:
25 april 2024

Houd bij het zakendoen in Oezbekistan rekening met de lokale cultuur en gebruiken. Deze praktische do's-and-don'ts, tips en tricks wijzen de weg in de zakelijke etiquette in Oezbekistan. De ambassade in Astana draagt bij aan deze pagina.

Zakelijke omgangsvormen in Oezbekistan

Huur een tolk in

In Oezbekistan spreken de inwoners voornamelijk Oezbeeks. Russisch en Perzisch zijn talen die ook veel voorkomen.

Engels wordt bijna niet gesproken, dus neem bij onderhandelingen een tolk mee.

Neem de tijd voor zakenrelaties

Handen schudden is gebruikelijk bij een eerste ontmoeting. Elkaar aanspreken doen Oezbeken bij de voornaam en familienaam. Vragen stellen over familie, gezondheid, huwelijk, kinderen is normaal en beleefd.

Plan eetafspraken in

Het is gebruikelijk om in Oezbekistan met zakencontacten te dineren, nadat een zakenrelatie is begonnen. Bij het eten wordt mineraalwater en frisdrank geserveerd. Koffie is niet altijd verkrijgbaar, thee wel. Voor de meeste Oezbeken is het normaal om alcohol te drinken.

Onderschat de hiërarchie niet

Hiërarchie speelt een grote rol in Oezbekistan. Degene met het meeste aanzien in het bedrijf neemt de beslissingen. Ga goed verzorgd gekleed naar een zakelijke ontmoeting. Begroet en praat eerst met de belangrijkste persoon aan het begin van de bespreking.

Ga niet te snel van start

Neem de tijd om een vergadering te plannen. Het kan weken duren voordat u per e-mail of telefoon een reactie krijgt op uw voorstel. Oezbeekse zakenmensen zijn niet direct in hun communicatie. Dat vraagt om discipline en geduld.

Geef geen grote relatiegeschenken

Kleine geschenken zoals pennen, spelden met het bedrijfslogo en boeken worden gewaardeerd. Visitekaartjes uitwisselen is gebruikelijk. Een kaartje in het Russisch en Engels vinden Oezbeken attent.

Vragen over ondernemen in Oezbekistan?

Onze adviseurs helpen u graag verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?