De oorsprong bewijzen van je product: dat kan simpeler!

Laatst gecontroleerd op:
18 november 2025

De oorsprong van uw product bewijzen: menig mkb'er zucht nog eens diep als dat op het to-dolijstje staat. Toch is dit wel belangrijk om te doen als u internationaal zakendoet. Bijvoorbeeld als een ander land wil weten waar uw product of productonderdelen vandaan komen. Of als u gebruik wilt maken van de voordelen van een handelsakkoord. Maar waar begint u, en kan het ook makkelijker?

Waarom oorsprong bewijzen?

Oorsprong bewijzen betekent dat u als ondernemer laat zien waar uw product is gemaakt, geoogst, gewonnen of gefokt.

Als ondernemer kunnen er 2 redenen zijn om dat te doen:

  1. U wilt gebruikmaken van de voordelen van handelsakkoorden en moet dat kunnen bewijzen. Dat noemt men de preferentiële oorsprong.
  2. Het land waar u heen exporteert wil weten wat de oorsprong van uw product is. Dus hoe het is gemaakt en wat de oorsprong van het eindproduct is. In vaktaal heet dat de niet-preferentiële oorsprong.

Preferentieel betekent letterlijk 'voorrang krijgen'. Het geeft aan dat ondernemers voordeel hebben van een handelsakkoord (zoals geen of verlaagde invoerrechten). Met uw bewijstukken kunnen uw buitenlandse klanten aan hun overheid laten zien dat zij recht hebben op die korting.

Met een Certificaat van Oorsprong laat u de oorsprong zien van uw product. Bij niet-preferentieel gaat het niet om voordeel via handelsakkoorden, maar letterlijk om te laten zien hoe uw product is gemaakt (dus wat de oorsprong is).

In dit artikel geven we u een aantal hulpmiddelen en tips voor beide varianten! Ook ondernemers delen hun ervaringen. Wilt u meer weten over exportdocumenten? Bekijk dan onze 5 tips.

(Wel) Preferentiële oorsprong bewijzen: krijg meer zekerheid met de Genesis-certificering

Het bewijzen van preferentiële oorsprong is belangrijk als u gebruik wilt maken van lagere invoerrechten vanwege een handelsakkoord.

Als u bijvoorbeeld zakendoet met Canada, dan kan het zijn dat u gebruik wilt maken van de voordelen van het CETA-akkoord. U ziet kansen voor uw Canadese klant om minder invoerrechten te betalen voor uw producten ((als over deze producten afspraken zijn gemaakt in het akkoord). Dat kan uw klant doen door bewijsstukken in te dienen. Deze oorsprongsbewijzen regelt u vanuit Nederland.

Preferentiële oorsprong bewijzen gaat niet via een Certificaat van Oorsprong (zie hieronder), maar via exportdocumenten als EUR.1, EUR-MED of een factuurverklaring. Lees onze tips om te weten hoe u dat kunt aanpakken.

Helaas blijkt dit een vrij foutgevoelig proces te zijn. Daarom is er sinds 2024 een nieuwe manier om dit te doen: Genesis.

Genesis: digitaal en minder foutgevoelig

Genesis is niet alleen de naam van het eerste boek van de Bijbel, maar ook de naam voor een nieuwe (en digitale) manier om zekerheid te krijgen voor het bewijzen van de oorsprong van uw producten.

Genesis is ontstaan door een samenwerking van de International Chamber of Commerce (ICC) en verschillende nationale kamers van koophandel. KVK doet namens Nederland mee.

Bij een 'Genesis-certificering' controleert KVK, tegen een vergoeding, de factuurverklaringen van exporteurs en leveranciersverklaringen van toeleveranciers. Daarop staat de preferentiële oorsprong van producten. KVK kijkt met u mee of u deze preferentiële oorsprongsverklaringen juist heeft ingevuld. En of de oorsprong die u vermeldt ook echt klopt met de afspraken uit de handelsovereenkomsten.

In de pilotperiode van Genesis bleek dat in ongeveer de helft van alle factuurverklaringen een of meerdere fouten zaten. Of dat de genoemde preferentiële oorsprong niet (voldoende) kon worden aangetoond. Dit geeft aan dat een check geen overbodige luxe is!

De voordelen:

  • Ook als u als mkb'er geen grote 'compliance-afdeling' achter u heeft die de naleving van regels checkt, kunt u met Genesis de kans op fouten in uw aanvraag verkleinen.
  • Met de Genesis-certificering laat u uw klant en de Douane in het bestemmingsland weten dat de preferentiële oorsprong al door een deskundige is gecontroleerd.

Lees voor meer informatie en het aanvragen van Genesis-certificering op de website van KVK.

Teunet van de Pol, Teamleader Shipping bij Interface

"Wij zijn heel enthousiast over de Genesis-certificering. Het scheelt tijd en geld! Tegenwoordig worden de documenten digitaal verwerkt en dat is ook wel van deze tijd.

"We gebruikten vroeger altijd het EUR-1 certificaat. Toen kwam de pilot van Genesis in beeld en daar deden we ook aan mee, en nu doen we het steeds zo. Via Genesis uploaden wij de originele factuur. Na goedkeuring kunnen we deze digitale factuur waaraan de certificering is toegevoegd, uitprinten en hoeven het daarna niet nog een keer door de KVK te laten stempelen.

"We moesten wel onze zakenpartner meekrijgen. In Egypte – waar onze zakenpartner zit –  hebben ze strenge regels bij de Douane. Ze vroegen ons: 'Kan er niet toch een originele handtekening op?' We hebben dat kunnen oplossen in samenwerking met de KVK, door op de geprinte digitale factuur nog een keer een handtekening en een stempel te zetten. Toen werd het wel door de Egyptische autoriteiten goedgekeurd.

"Via Genesis-certificering uploaden, is veel minder werk dan een EUR1-certificaat maken. Het contact hierover met de contactpersoon van KVK ging heel prettig."

Niet-preferentiële oorsprong bewijzen: print een Certificaat van Oorsprong op blanco papier

Een Certificaat van Oorsprong is belangrijk als u moet bewijzen hoe uw product is ontstaan. Buitenlandse overheden kunnen dat bij de export van uw product van u eisen. Ze kunnen daarvoor verschillende redenen hebben: voor de gezondheid, bescherming van de economie of politieke redenen. Dit heeft niets met handelsakkoorden te maken (vandaar: niet-preferentieel). Lees ook tip 3 in ons artikel over exportdocumenten.

Hoe gaat dat eigenlijk, dat bewijzen? Normaal moet u voor een Certificaat van Oorsprong speciaal papier bestellen bij een drukkerij. Dat papier is voorbedrukt en speciaal gekleurd. Vervolgens moet u het printen, inscannen en met andere documenten (paklijst, et cetera) naar uw klant of de buitenlandse Douane sturen.

KVK verstrekt ongeveer 450.000 van zulke Certificaten van Oorsprong (CvO's) per jaar, voor alle bestemmingen in de wereld. Daar valt winst te behalen in deze digitale wereld, zou je zeggen. En sinds 31 maart 2025 kan dat ook makkelijker. Door een afspraak van diverse Kamers van Koophandel mag u sinds die datum CvO's ook 'printen op blanco papier'.

Printen op blanco papier: digitaal en snel

'Printen op blanco papier' is een wat verwarrende term, aangezien het juist gaat om het digitaal maken van de aanvraag. Maar dit is hoe het werkt:

  1. Als uw aanvraag voor een Certificaat van Oorsprong is goedgekeurd, krijgt u een pdf-bestand.
  2. Deze pdf bevat de standaardopmaak van een CvO-formulier. Dankzij de digitale handtekening en het afgiftenummer van KVK is de pdf gewoon geldig als Certificaat van Oorsprong.
  3. Iedereen kan het dan printen op een A4'tje, vandaar: 'printen op blanco papier'.

De voordelen:

  • U kunt het pdf-bestand zelf doorsturen naar importeurs, klanten, organisaties, enzovoort. Iedereen kan de CvO’s zelf printen.
  • Scannen van het geprinte CvO hoeft ook niet meer en er is geen aparte printer nodig.
  • Het scheelt geld omdat u geen speciaal papier meer nodig heeft.

Lees meer over het printen op blanco papier op de website van KVK.

Jo Bruijsten, Operations Support Group van UPS SCS B.V.

"We hebben zendingen over de hele wereld en daar is vaak een Certificaat van Oorsprong voor vereist.

"In het verleden hadden we voorgedrukt papier in een lade die je kunt selecteren als je een CvO wilde printen. Nu doen we via een computerprogramma een CvO-aanvraag die wordt doorgestuurd naar de KVK. Dan krijgen we bericht dat het goedgekeurd is en dat we het mogen printen. Dat scheelt tijd én geld. Het is voor ons veel makkelijker. 

"Deze methode gaat soepeltjes en ik kan het ook wel aan andere ondernemers aanraden."

Vragen? Stel ze aan ons!

Exportdocumenten in orde maken is een belangrijk onderdeel bij het internationaliseren van uw product. Maar ook voor andere vragen kunt u bij ons terecht. 

Misschien twijfelt u nog over het land waarnaar u het beste kunt exporteren. Of u heeft vragen over internationalisering en de regelingen die u daarbij kunnen helpen. Ook kunt u met ons sparren als u meer wilt weten over kansrijke markten voor uw product.

Onze RVO-adviseurs denken graag met u mee! Wij kunnen samen met u bekijken welke landen het beste passen bij uw profiel. Bovendien kunnen wij u in contact brengen met ons internationale netwerk.

Ik ben niet zo bang voor veranderingen, en als je ziet wat dit oplevert voor ons, dat is alleen maar fantastisch. Niet alleen vanwege het gemak, maar ook vanwege duurzaamheid: geen papier meer de wereld over slepen.

Lees het artikel over de pilot met Heineken op de website van evofenedex

Plony de Vrij
Customer Service Export & Customs bij Heineken Netherlands Supply in Leiden

Meer weten over internationaliseren?

Meer weten over oorsprong bewijzen?

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
In samenwerking met:
Bent u tevreden over deze pagina?