Inloggen | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Inloggen

30-06-2021

Wilt u online iets bij ons regelen? Dan kunt u op verschillende manieren bij ons inloggen. De meest bekende inlogmiddelen zijn eHerkenning voor bedrijven en DigiD voor particulieren. We vertellen u alles over inloggen.

eHerkenning

Staat u ingeschreven bij KVK? Dan logt u in met eHerkenning bij RVO en meer dan 450 andere overheidsorganisaties.

Veilig online zakendoen

Met eHerkenning doet u veilig online zaken met de overheid. eHerkenning is een persoonlijk inlogmiddel. U kunt dit middel niet delen of doorgeven aan anderen. eHerkenning heeft daarnaast verschillende betrouwbaarheidsniveaus. U vindt deze op de website van eHerkenning.

U logt in met een hoger niveau als wij bijvoorbeeld gevoelige bedrijfsgegevens van u nodig hebben. Of als wij hoge bedragen uitbetalen voor een regeling. U doorloopt dan meer controlestappen bij uw aanvraag. Deze zijn voor de controle van uw identiteit.

Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik nodig?

RVO gebruikt voor haar regelingen 2 betrouwbaarheidsniveaus: eHerkenning 2+ en eHerkenning 3. Welk niveau u nodig heeft, hangt af van de regeling. U vindt het niveau dat u minimaal nodig heeft op onze website bij de regeling.

Inloggen bij meer regelingen of andere organisaties?

Maakt u gebruik van meer regelingen van RVO of andere overheidsorganisaties? En hebben deze verschillende niveaus? Kies dan het hoogste niveau. U kunt dan altijd inloggen op regelingen of diensten waarvoor een lager niveau nodig is. Daarvoor heeft u wel de juiste machtigingen nodig.

Welke machtiging(en) heb ik nodig?

eHerkenning gebruikt het begrip ‘machtiging’ om aan te geven bij welke dienst u mag inloggen. Bij uw aanvraag voor eHerkenning kiest u de online diensten waarvoor u gemachtigd wilt worden. Onze klanten gebruiken meestal de online diensten: ‘RVO diensten op niveau eH2+’ en ‘RVO diensten op niveau eH3’.

Toestemming tekenbevoegde

Een machtiging is voor u persoonlijk, net als eHerkenning. U moet voor de machtiging toestemming krijgen van een tekenbevoegde in uw organisatie. Deze moet wel als tekenbevoegde geregistreerd staan in het Handelsregister van KVK. Ook kan de tekenbevoegde hiervoor een machtigingenbeheerder aanstellen. U vindt de machtiging die u minimaal nodig heeft op onze website bij de regeling.

Machtigingen bij meer regelingen of andere organisaties

Logt u in bij meer regelingen of bij andere overheidsorganisaties? Dan heeft u waarschijnlijk meer machtigingen nodig. Weet u niet welke machtiging(en) u heeft? Log dan in bij uw leverancier en controleer uw machtiging(en). Of neem contact op met de leverancier of de machtigingenbeheerder in uw organisatie. Als uw organisatie een beheermodule heeft, is aanpassing van de machtiging direct mogelijk. Hieraan kunnen kosten verbonden zijn.

Inloggen op het niveau van de machtiging

Goed om te weten: u logt op de inlogpagina altijd in op het niveau van uw machtiging. Heeft u een machtiging voor ‘RVO diensten op niveau eH3’? Gebruik dan de knop ‘eH3 inloggen’. Dit doet u ook als voor een regeling niveau eH2+ nodig is.

Overal inloggen met eH3

Kiest u voor eH3 met de machtiging ‘RVO diensten op niveau eH3’? Dan kunt u bij alle regelingen van RVO inloggen. Dit geldt niet voor de Compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst. Daarvoor is het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel nodig. Ook kunt u met eH3 en de juiste machtigingen bij veel overheidsorganisaties inloggen. eH3 kost wel meer dan eH2+. Ook moet u bij uw aanvraag rekening houden met extra stappen voor controle van uw identiteit.

Hoe regel ik een eHerkenningsmiddel?

U regelt uw eHerkenningsmiddel op de website eherkenning.nl. U kiest zelf uit een van de 6 leveranciers van eHerkenningsmiddelen. Deze leveranciers hebben goedkeuring van de Rijksoverheid. Wel verschillen ze in het soort inlogmiddel en de prijs. De levertijd van een eHerkenningsmiddel is 1 tot 5 werkdagen. Houd er rekening mee dat u eHerkenning aanvraagt voor minimaal een jaar. U vindt op eherkenning.nl onder Leveranciers een overzicht van leveranciers en kosten.

Regel uw eHerkenningsmiddel

eHerkenning met spoed aanvragen

Heeft u snel eHerkenning nodig? Op de website van eHerkenning vindt u per leverancier een link naar de spoedprocedure. Neem voor uw aanvraag contact op met uw eHerkenningsleverancier of de machtigingenbeheerder in uw organisatie.

Geef aan welk eHerkenningsniveau en welke machtiging u nodig heeft. Meestal krijgt u dan binnen 24 uur eHerkenning of een ketenmachtiging. Houd wel rekening met eventuele extra kosten en voorwaarden.

Veranderingen eHerkenning 2021

Vanaf 1 juli 2021 verdwijnt eH1 voor alle overheidsorganisaties. U kunt vanaf die datum niet meer inloggen met eH1. U moet daarom uw eHerkenning aanpassen naar een hoger betrouwbaarheidsniveau.

Upgraden middel of nieuw middel?

U kunt uw huidige eHerkenningsmiddel upgraden. Dit betekent aanpassen naar een hoger betrouwbaarheidsniveau. U kunt ook een nieuw middel aanvragen. Aan beide zijn kosten verbonden.

Wilt u uw eHerkenningsmiddel aanpassen? Neem dan contact op met uw huidige eHerkenningsleverancier of uw machtigingenbeheerder. Wilt u een nieuw middel aanvragen? Dan neemt u contact op met een van de 6 leveranciers. U vindt op eherkenning.nl onder Leveranciers een overzicht van leveranciers en kosten.

Vragen eHerkenning

Heeft u vragen over eHerkenning? Op eHerkenning.nl vindt u veel vragen en antwoorden op de pagina Vraag en antwoord. Heeft u andere vragen? Stel deze dan aan ons. Of neem contact op met de leverancier van uw eHerkenningsmiddel of de machtigingenbeheerder in uw organisatie.

DigiD

Bent u particulier en heeft u geen KVK-nummer? Dan logt u in met DigiD bij RVO.

Persoonlijk inlogmiddel

Met DigiD doet u veilig online zaken met de overheid. Uw DigiD is een persoonlijk middel. Net zoals uw paspoort. Geef uw codes en inloggegevens dus niet aan anderen.

Manieren van inloggen

DigiD kent verschillende manieren van inloggen:

Welke manier nodig is, hangt af van de regeling. U ziet de mogelijkheden na uw inlog op de website van DigiD.

Hoe regel ik DigiD?

Voor uw aanvraag heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. U ontvangt na uw aanvraag binnen 3 werkdagen een activeringscode. U vraagt uw DigiD aan op de website van DigiD.

Andere manieren van inloggen

Heeft u geen eHerkenning of DigiD? Dan kunt u op een aantal andere manieren bij ons inloggen.

Gebruikerscode en wachtwoord

Bij sommige regelingen kunt u inloggen met de mogelijkheid ‘Anders inloggen’. U logt dan in met een gebruikerscode en wachtwoord. Deze krijgt u van ons. Dit kan alleen als u:
  • een Voice Response (VRS) voor Identificatie en Registratie (I&R) gebruikt;
  • een bedrijfsmanagementsysteem (webservice) gebruikt;
  • geen BSN of KVK-nummer heeft;
  • een buitenlands bedrijf heeft zonder een KVK-nummer;
  • een buitenlands bedrijf heeft met een KVK-nummer, maar zonder hoofd- of nevenvestiging in Nederland;
  • niet kunt inloggen in het buitenland met EU login.
U krijgt een gebruikerscode en wachtwoord nadat wij u telefonisch registreren. Neem hiervoor contact met ons op.

Inloggen vanuit het buitenland

Logt u in vanuit het buitenland? Dan logt u in met EU login of een RVO.nl-account. Op de inlogpagina van de regeling ziet u de mogelijkheden.

EU login

Komt u niet uit Nederland, maar wel uit Europa? Dan kunt u voor een aantal regelingen inloggen met de elektronische identiteitskaart van uw land. Als dat mogelijk is dan staat de EU-inlogknop op de inlogpagina. Logt u hierop in dan ziet u welke landen EU login gebruiken.

Logt u voor de eerste keer in met EU login? Dan logt u in met de inloggegevens van uw EU login-middel. Ook logt u één keer in met uw gebruikerscode en wachtwoord. U krijgt deze nadat u zich bij ons registreert. Uw registratie is nodig om uw identiteit te bevestigen. Heeft u zich nog niet bij ons geregistreerd? Neem dan eerst telefonisch contact met ons op.

Lukt het niet om in te loggen met uw EU-inlogmiddel? Dan logt u in met een gebruikerscode en wachtwoord. U krijgt deze nadat wij u telefonisch hebben geregistreerd. Neem hiervoor contact met ons op.

RVO.nl-account

Bent u een buitenlandse aanvrager? En ziet u geen EU-inlogknop op de pagina? Dan is inloggen met EU login niet mogelijk. Voor een aantal regelingen kunt u inloggen met uw RVO.nl- account. Via dezelfde link maakt u hiervoor een account aan.

Hulp bij inloggen

Heeft u problemen met inloggen? Soms kunnen wij u helpen. En soms de leverancier van uw inlogmiddel. Hieronder leest u wie u kan helpen bij een aantal inlogproblemen.

Inlogproblemen eHerkenning

Bent u uw inloggegevens kwijt? Dan neemt u contact op met de leverancier van uw eHerkenningsmiddel.

Foutmeldingen

Krijgt u een foutmelding na uw inlog? Bespreek dit met uw leverancier of machtigingenbeheerder.

U krijgt bijvoorbeeld een melding over een te laag betrouwbaarheidsniveau. Dan moet u uw eHerkenning aanpassen naar een hoger niveau en de juiste machtiging aanvragen.

Of u krijgt de melding dat u geen machtiging heeft voor de dienst. Controleer dan of u de juiste machtiging(en) heeft. Log daarvoor in bij uw leverancier. Heeft u niet de juiste machtiging? Dan neemt u contact op met uw leverancier of de machtigingenbeheerder. Als uw organisatie een beheermodule heeft, is aanpassing van de machtiging direct mogelijk. Hieraan kunnen kosten verbonden zijn. 

Inlogproblemen DigiD

Krijgt u op de website van DigiD een foutmelding? Lukt het u niet om in te loggen? Of loopt u vast op de website? Op de website van DigiD vindt u mogelijke oplossingen voor veel voorkomende foutmeldingen.

In een aantal situaties kunt u bij RVO niet meer inloggen. U vindt hier een paar voorbeelden.

Van BSN naar KVK

Heeft u zich bij RVO ingeschreven als particulier met een BSN? En bent u nu een eenmanszaak begonnen? Dan staat uw bedrijf geregistreerd bij KVK met een KVK-nummer. Wij krijgen dit door van KVK. Daarom moet u niet meer inloggen met DigiD. U logt dan in met eHerkenning.

Uitgeschreven in Nederland

Bent u verhuisd naar het buitenland en heeft u zich uitgeschreven? Dan kunt u niet meer inloggen met DigiD. U moet zich opnieuw laten registreren als buitenlandse relatie. Daarna logt u in als buitenlandse aanvrager.

Inlogproblemen andere manieren van inloggen

Heeft u vragen over gebruikerscode en wachtwoord, EU login of het RVO.nl-account? Neem dan gerust contact met ons op.

Komt u er niet uit? Wij denken graag met u mee en helpen u verder.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.