Aan de slag met laadinfrastructuur: kennis en tools

Laatst gecontroleerd op:
23 september 2024
Gepubliceerd op:
19 juli 2024

Wilt u laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen aanleggen? Hier vindt u kennis en tools.

Voertuig laden bij eigen laadinfrastructuur

Wanneer u uw voertuigen op eigen terrein kunt laden, weet u zeker dat er laadplekken zijn. U verlaagt kosten als u laadt met zelf opgewekte energie. Door uw private laadstations beschikbaar te stellen aan klanten, medewerkers of leveranciers kunnen zij makkelijker naar uw bedrijf komen met elektrische voertuigen. Het is mogelijk om samen met anderen laadinfrastructuur aan te leggen.

Gaat u private laadinfrastructuur aanleggen? Deze checklists helpen u daarbij:

De laadvraag bepalen

Uw laadvraag bepaalt welke laadinfrastructuur past in uw situatie. Dit hangt af van:

  • de soorten en het aantal voertuigen dat u tegelijkertijd laadt;
  • de snelheid waarmee deze opgeladen moeten worden;
  • het laadprofiel.

Een laadprofiel geeft aan met hoeveel elektrisch vermogen een elektrisch voertuig laadt op welk moment van de dag. 

Bereken zelf uw laadvraag met het Laadplein Kostenmodel en de Online simulator elektrisch laden.

Technische opties laadstations ontdekken

Laadvermogen

Het laadvermogen van elektrische voertuigen is belangrijk als u laadinfrastructuur aanschaft. Het laadvermogen wordt uitgedrukt in kiloWatt (kW). Hoe hoger het vermogen van de laadstations en de batterij van het voertuig, hoe sneller een voertuig laadt. Het laadvermogen van laadstations loopt uiteen van 11 kW tot meer dan 600 kW. 

AC en DC

Er zijn AC-laadstations (wisselstroom) en DC-laadstations (gelijkstroom). DC-laadstations laden sneller maar kosten meer. Niet alle elektrische voertuigen kunnen zowel op AC als DC laden.

Slim laden

Een laadstation kan één of meerdere laadpunten hebben. U kunt het vermogen verdelen over de laadpunten. Deze manier van slim laden heet load balancing. Met slim laden wordt het tijdstip en de laadsnelheid van de laadsessie gestuurd op basis van de prijs van elektriciteit, het aanbod van (duurzame) elektriciteit of de belasting van het stroomnet. 

Het is belangrijk om de samenstelling van uw laadinfrastructuur af te stemmen aan uw gebruikerseisen en het gecontracteerde transportvermogen op uw bedrijfslocatie. Hoe hoger het vermogen van een laadstation, hoe hoger de kosten.

Advies voor laadinfrastructuur aanleggen

Bent u ondernemer en wilt u advies voor het op eigen of gehuurd terrein aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen? Maak dan gebruik van de subsidieregeling SPRILA Advies

Bent u een logistieke ondernemer en wilt u eerst een schatting van uw laadvraag? Plan dan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek met een logistiek makelaar.

Weten welke netaansluiting u nodig hebt

Om laadinfrastructuur aan te leggen, moet u weten welke netaansluiting u nodig hebt. Op de locatie moet genoeg aansluitcapaciteit en gecontracteerd transportvermogen zijn. Er zijn 2 soorten aansluitingen: een kleinverbruiks- en een grootverbruiksaansluiting. 

Kleinverbruiksaansluiting

Een kleinverbruiksaansluiting is vaak genoeg om een paar voertuigen te laden. Wilt u meerdere voertuigen laden of snelladen? Dan heeft u een grootverbruiksaansluiting nodig. Dien dan bij uw netbeheerder een aanvraag in om uw aansluiting te vergroten. 

Grootverbruiksaansluiting

Heeft u een grootverbruiksaansluiting en wilt u weten wat u hiermee kunt? Onderzoek dan:

  • het werkelijk elektriciteitsverbruik van uw bedrijf; 
  • het gecontracteerd transportvermogen;
  • de aansluitcapaciteit. 

Lees meer over netaansluiting bij Welke netaansluiting (aansluitcapaciteit) heb ik.

Onvoldoende aansluitcapaciteit of gecontracteerd transportvermogen

Is de aansluitcapaciteit, of het gecontracteerd transportvermogen op uw locatie niet voldoende? Bij de netbeheerder kunt u een aanvraag doen om deze te vergroten. 

U kunt zien waar in Nederland transportcapaciteit beschikbaar is op de landelijke capaciteitskaart elektriciteitsnet. Meer informatie vindt u in de publicatie Een netaansluiting regelen voor je elektrische wagenpark, hoe doe je dat? en in hoofdstuk 3 van de publicatie Handreiking depotladen

Rekentool voor logistieke sector

Wilt u weten of het nodig is uw aansluiting te verzwaren? Voor bedrijven in de logistiek is er de Rekentool Elektrificatie Logistiek van eLaadNL. 

Let op: het elektriciteitsnetwerk in Nederland is bijna vol. Hierdoor kan de wachttijd voor een aansluiting of vergroting lang zijn. Vraag daarom op tijd aan.

Beschikbare netcapaciteit beter benutten

U kunt de beschikbare netcapaciteit op verschillende manieren beter benutten:

  • Met slim laden stemt u de laadvraag af op de beschikbare netcapaciteit. Hiermee bespaart u kosten. 
  • Eigen opwek en batterijopslag maken u meer onafhankelijk van de beschikbare netcapaciteit.
  • Laad langzamer met laadstations met een lager vermogen of laad op een gunstig tijdstip.
  • Werk samen met buren of op een laadplein.

Op topsectorenergie.nl vindt u achtergronden en bijzonderheden over netcongestie, net als mogelijke oplossingen. De publicatie Eerste hulp bij netcongestie laat zien hoe de verschillende maatregelen werken. SPRILA Advies heeft subsidie voor een adviseur die u hiermee helpt.

Kosten bepalen voor laadinfrastructuur en laden

Om de volledige kosten voor elektrisch laden te bepalen, de zogenaamde Total Cost of Charging, kijkt u naar deze kosten:

  • kosten voor het aanpassen van uw logistieke bedrijfsvoering
  • éénmalige investeringskosten voor laadinfrastructuur (onder andere netaansluiting, laadstations, basislaadinfrastructuur). Deze kosten zijn meestal gemiddeld 8 tot 13 cent per kW
  • operationele kosten van de laadinfrastructuur (onder andere beheerkosten, onderhoud, verzekeringen)
  • elektriciteitsprijs
Taxi's maken gebruik van elektrische laadstations

Een indruk krijgen van de kosten van elektrisch laden? Bekijk het rapport Kosten laadinfrastructuur logistiek laden op privaat terrein

De kosten berekenen voor laadinfrastructuur doet u met het Laadplein kostenmodel op nal.onderzoek.nl.

Kosten verminderen

Op verschillende manieren kunt u de kosten voor elektrisch laden verminderen:

  • kies een laadstation met een zo laag mogelijk vermogen
  • maak gebruik van slim laden
  • benut het gecontracteerd transportvermogen optimaal 
  • deel de laadinfrastructuur met anderen

Organisatie en beheer regelen

Fysieke ruimte

Om laadinfrastructuur te plaatsen, is ruimte nodig. Zowel ruimte voor de laadinfrastructuur als voor de voertuigen. De ondergrond moet sterk genoeg zijn.

U leest meer over de eisen aan de locatie voor (logistieke) voertuigen laden in hoofdstuk 4 van de Handreiking depotladen.

Veilig laden

De aanleg van laadinfrastructuur maakt de elektrische installatie op een locatie groter en ingewikkelder. Daarom moeten bedrijven maatregelen treffen om de veiligheid te behouden. Deze maatregelen komen vanuit de Arbowet of Omgevingswet. In oktober vindt u op deze pagina een overzicht van deze maatregelen.

Eigen gebruik en delen met anderen

U kunt de laadinfrastructuur die u aanlegt laten gebruiken door uw klanten of toeleveranciers, of door andere bedrijven of omwonenden. Bijvoorbeeld wanneer u uw voertuigen in de nacht laadt, kunt u de laadstations overdag door anderen laten gebruiken. Bij het delen van laadinfrastructuur moet u een systeem opzetten om bij te houden wie wanneer laadt en eventueel ook een betalingssysteem daaraan koppelen. Een laadoperator (Charge Point Operator (CPO)) kan dit voor u doen. 

Wilt u vooraf duidelijke afspraken maken over het gebruik van elkaars laadfaciliteiten? Deze modelovereenkomst helpt bedrijven daarmee.

Verplichte registratie woon-werkverkeer

Heeft uw organisatie 100 of meer werknemers en legt u laadstations aan voor personenvervoer van uw medewerkers? Dan moet u registreren welk deel van het laden voor woon-werkverkeer is gebruikt. Dit is verplicht vanwege de Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit.

Belastingregels opladen aan laadpaal werkgever 

Een privéauto opladen aan een laadpaal van de werkgever is een fiscale beloning van uw medewerkers. Bekijk welke belastingregels daarvoor gelden op Belastingdienst.nl.

Partijen en platforms

Onderstaande partijen hebben veel kennis over elektrisch rijden.

Stel uw vraag

Zit u na het lezen van deze pagina nog steeds met vragen? Stuur deze dan naar sprilakennis@rvo.nl.

In opdracht van:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Bent u tevreden over deze pagina?