Publieke samenvattingen SBIR Perronrandbeveiliging ProRail fase 2
In fase 2 van de SBIR perronrandbeveiliging van ProRail zullen 3 ondernemers hun prototype om de veiligheid op perrons voor reizigers te vergroten verder uitwerken. Daarnaast leveren hun projecten een bijdrage aan suïcidepreventie.
CCC Projects & Engineering, KITT Engineering en ForeyeT begonnen in 2020 met een haalbaarheidsstudie. Deze wisten zij succesvol af te ronden. Hierna dienden zij een offerte in voor fase 2.
Binnen de SBIR beoordeelt een externe commissie de projecten op mogelijke impact, technologische haalbaarheid en economisch perspectief. In juni 2021 sprak de beoordelingscommissie vertrouwen uit in deze voorstellen. Met een budget van € 180.000 gaan deze ondernemers hun innovatie verder ontwikkelen.
Hieronder vindt u de publieke samenvattingen van de projecten.
Hurdle van CCC Projects & Engineering
Veiligheid op perrons wordt steeds belangrijker door toenemende drukte in het openbaar vervoer. CCC Projects & Engineering ontwikkelt een perronrandbeveiliging om ongelukken als gevolg van drukte te voorkomen, zoals bijvoorbeeld vallen van het perron. Deze perronrandbeveiliging:
- verhoogt het gevoel van veiligheid;
- helpt om suïcidepogingen moeilijker te maken; en
- laat het perron er zo natuurlijk mogelijk uitzien.
CCC Projects & Engineering kiest hierbij voor een duurzame, modulaire oplossing die nauwelijks invloed heeft op de normale afwikkeling van de transfers. Daarnaast is het relatief simpel te integreren en geeft het de reiziger een comfortabel gevoel op het perron. De constructie wordt robuust uitgevoerd en met behulp van sterkteberekeningen doorgerekend.
Intelligent Platform Bar Lite (IPBL) van ForeyeT
Het project Intelligent Platform Bar Lite (IPBL) is een innovatieve LED-verlichtingsstrip met radar- en akoestische signalering voor op perrons. Dit product:
- geeft reizigers aan waar een trein stopt;
- maakt de locatie van de deuren zichtbaar; en
- maakt het mogelijk personeel en materieel nauwkeuriger in te zetten door passagiers te tellen.
Op basis van radartechnologie kan de IPBL passagiers tellen die een trein in- en uitstappen. Daarnaast kan de IPBL signaleren wanneer iemand (onbewust) op het spoor terecht dreigt te komen.
Perronrandbeveiliging van KITT Engineering
KITT Engineering wil met een complete aanpak de veiligheid op perrons verbeteren en de mogelijkheden voor suïcidepreventie uitbreiden. Deze oplossing combineert meerdere bronnen om real time de situatie op perrons te controleren. Hierbij worden innovatieve modules ingezet die niet op camera’s zijn gebaseerd. Deze kunnen detecteren en aanwijzingen weergeven. De modules werken zonder aansturing van een ander apparaat en kunnen zonder bekabelde infrastructuur (retrofit) worden aangebracht.
Met een real time regeling kan het systeem wanneer nodig de reizigers actief op subtiele manier stimuleren tot veiliger gedrag. Gedragsindicatoren die wijzen op een suïcidepoging zijn beschikbaar voor professionele hulpverleners.
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat