Open voor aanvragen

Stappenplan SEPP lease nieuw - kenteken op naam

Gepubliceerd op:
29 juni 2020
Laatst gecontroleerd op:
22 maart 2022

Gaat u de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) aanvragen voor de lease van een nieuwe elektrische personenauto en is het kenteken op dit moment al op uw naam geregistreerd bij de RDW? Doorloop dan het volgende stappenplan.

Voordat u start met aanvragen:

Start uw digitale subsidieaanvraag

In onderstaand overzicht ziet u welke vragen u tegenkomt als particulier tijdens uw subsidieaanvraag. U doorloopt de onderstaande stappen.

Stap 1: Start het aanvraagproces.

U vraagt de subsidie online aan. Dit doet u vanaf 3 januari 2022 9:00 uur via onderstaande knop.

Stap 2: Log in met uw DigiD.

Stap 3: Maak een profiel aan in eLoket.

Bent u voor het eerst op het eLoket? Maak dan een profiel aan en vul uw persoonlijke gegevens aan.

Stap 4: Kies voor ‘Nieuwe aanvraag’.

U kiest op de startpagina van eLoket bij 'Wat wilt u doen' voor 'Nieuwe aanvraag'.

Stap 5: Zoek de subsidieregeling.

Zoek 'Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren'. Of zoek minimaal op de woorden 'elektrische personenauto'.

Stap 6: Kies SEPP in het regelingenoverzicht.

U kiest uit het overzicht van de regelingen: Subsidieregeling elektrische personenauto's particulieren (SEPP).

Stap 7: Doorloop de vragen van het formulier.

U bent in het formulier om Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren aan te vragen. U loopt vervolgens door onderstaande pagina’s.

U kunt uw aanvraag voorbereiden en tussentijds opslaan. Zo kunt u op een later tijdstip uw aanvraag definitief afronden en verzenden. Een opgeslagen link van uw aanvraag vindt u onder 'Mijn aanvragen'.

Stap 7a. Klik op 'Volgende'.

Stap 7b. Formulier aanmaken.

  • Kies uw rol bij de aanvraag. Doet u zelf als particulier de aanvraag? Kies dan voor 'Aanvrager'. Heeft iemand u gemachtigd om de subsidieaanvraag in te dienen? Kies als gemachtigde voor 'Intermediair'.
  • Geef aan of het een nieuwe of gebruikte auto is. Let op: volgens de subsidieregeling is een personenauto 'nieuw' als in het kentekenregister (RDW) de volgende datums gelijk zijn: de datum 1e toelating, de datum 1e tenaamstelling én de datum waarop de personenauto voor het eerst op kenteken is geregistreerd.
  • Maak de keuze tussen koop of private lease.
  • Geef aan of het kenteken op het moment dat u subsidie aanvraagt wel of niet op uw naam is geregistreerd bij RDW. Is de nieuwe elektrische personenauto al geleverd en op uw naam is gesteld op het moment dat u deze aanvraag indient? Kies dan voor Ja. U moet in het formulier dan uw kenteken doorgeven. Als uw aanvraag en het voertuig voldoen aan de voorwaarden, krijgt u het subsidiebedrag daarna uitbetaald.
  • Klik op 'Volgende'.

Stap 7c. Formulier invullen.Vul relevante gegevens aan en klik op 'Volgende'. U kunt tussentijds controleren of u de gegevens juist heeft ingevuld. Ga vervolgens verder met uw aanvraag door op 'Volgende' te klikken.

Stap 7d. Vul de gegevens van de personenauto en het leasebedrijf in.

  • U selecteert uw kenteken met het pijltje. Daarna klikt u op de knop 'ophalen voertuiggegevens'. Het kenteken wordt aangevuld met de gegevens uit het kentekenregister (RDW). Zijn de gegevens niet correct? Neem dan contact op met RVO Klantenservice, telefoon 088-0424747.
  • Vul de datum van ondertekening van de overeenkomst in.
  • Kies het leasebedrijf (met Keurmerk Private Lease) met wie u een overeenkomst heeft gesloten.
  • Ga vervolgens verder met uw aanvraag door op 'Volgende' te klikken.

Stap 7e. Bijlagen toevoegen (indien daarom gevraagd wordt).

Vragen wij u bijlagen toe te voegen bij uw aanvraag? Doe dit via de knop 'Toevoegen' en klik op 'Volgende'.

Indien u geen bijlage hoeft toe te voegen, krijgt u het scherm hieronder te zien. U hoeft in dit geval niets te doen en kunt op "Volgende" klikken om verder te gaan met uw aanvraag.

Stap 8: Controleer uw aanvraag.

Controleer uw aanvraag. Lees de verklaringen aandachtig door en zet een vinkje in het hokje. U vult de datum in en drukt dan onderaan de pagina op de knop 'Ondertekenen en verzenden' om uw aanvraag te versturen.

Let op: pas nadat u op de knop 'Ondertekenen en verzenden' heeft geklikt is uw aanvraag verzonden en ingediend.

Nadat u de subsidieaanvraag online heeft ingediend, krijgt u een e-mail als ontvangstbevestiging. U vindt de bevestiging ook terug als u weer inlogt in het eLoket. Deze staat onder 'mijn aanvragen', klikt dan op het referentienummer van uw aanvraag. Onder 'details aanvraag' ziet u de ontvangstbevestiging staan. Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Ons besluit op uw aanvraag krijgt u per post en/of digitaal in uw eLoket onder 'details aanvraag', afhankelijk van uw keuze bij stap 7c.

Vragen over SEPP?

Neem contact met ons op

In opdracht van:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Bent u tevreden over deze pagina?