Marketing Brazilië

Gepubliceerd op:
3 juli 2013
Laatst gecontroleerd op:
27 december 2023

Voor de promotie van uw product zijn er verschillende kanalen beschikbaar, zoals internet, tv, radio, kranten, vakbladen en/of billboards.

Grootste advertentiemarkt van Latijns-Amerika

Brazilië heeft een van de grootste markten ter wereld en de verwachting is dat die de komende jaren flink zal groeien.

Promotie: digital advertising veelbelovende sector

Van de Braziliaanse bevolking is 75% te vinden op het internet. Het is dus zeker de moeite waard om te adverteren op het internet. Digital advertising (adverteren op het internet) is een veelbelovende sector. De verwachting is dat deze sector met ongeveer 12% per jaar zal groeien tot 2022.

De belangrijkste vorm van internetreclame in Brazilië is search engine advertising (SEA). Maar ook adverteren via social media en banners doet het goed. Ruim tweederde van de internetgebruikers in Brazilië gebruikt sociale media. Het merendeel daarvan gebruikt Facebook.

De markt voor video advertising is momenteel nog relatief klein.

Google, Youtube en Facebook zijn de meest bezochte niet-Braziliaanse sites. De drukst bezochte Braziliaanse sites zijn Globo.com (newsportal), Uol.com.br (newsportal) en mercadolivre.com.br (e-commerce).

Traditionele media doen het nog steeds goed

Naast adverteren op internet doen de traditionele media het ook nog steeds goed. 'Gratis TV' is momenteel het populairste medium voor adverteerders in Brazilië. 'Betaalde TV' staat op een tweede plek en adverteren via kranten op de derde. Andere kanalen als radio en tijdschriften zijn nog steeds populair, hoewel adverteren in tijdschriften langzaam afneemt.

Televisie en radio: telenovelas zijn populair

Televisiereclames zijn een goed middel om de bevolking te bereiken. De pauzes van telenovelas en sport zijn bijzonder populair bij adverteerders. De best bekeken televisiezender is Rede Globo, waar dagelijks 120 miljoen mensen naar kijken. Andere interessante zenders voor adverteerders zijn: SBT, Rede Bandeirantes, Rede TV!, Record en MTV. 

Radio heeft ook nog veel luisteraars in Brazilië, vooral in de landelijke gebieden.

Tijdschriften en kranten: veel lezers

Brazilianen lezen nog veel de krant. Het is dus een goede plek om reclame te maken. De belangrijkste kranten worden regionaal gepubliceerd maar overal in het land gelezen. De populairste kranten zijn:

  • O Globo
  • Folha de São Paulo
  • O Estado de São Paulo.

Andere populaire kranten zijn:

  • Correio Popular
  • Zero Hora
  • Diário Popular
  • Agor
  • Valor Econômico

Het belangrijkste tijdschrift, met een oplage van 1 miljoen, is Veja.

Een overzicht van de kranten vindt u op Worldpress.org.

Cultuurverschillen Latijns-Amerika

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, cultuur, beeld en woordkeuze. Een reclamebureau of specialist uit het exportland in de arm nemen is geen overbodige luxe.

Vragen over marketing in Brazilië?

Onze adviseurs denken graag met u mee.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?