Marketing Brazilië

Laatst gecontroleerd op:
8 januari 2025
Gepubliceerd op:
3 juli 2013

Voor de promotie van uw product zijn er verschillende kanalen beschikbaar, zoals internet, tv, radio, kranten, vakbladen en/of billboards.

Grootste advertentiemarkt van Latijns-Amerika

Brazilië heeft een van de grootste markten ter wereld en de verwachting is dat die de komende jaren flink zal groeien.

Promotie: digital advertising veelbelovende sector

Van de Braziliaanse bevolking is 81% te vinden op het internet. Het is dus zeker de moeite waard om te adverteren op het internet. Digital advertising (adverteren op het internet) is een veelbelovende sector. De verwachting is dat deze sector met ongeveer 7,5% per jaar zal groeien tot 2027.

De belangrijkste vorm van internetreclame in Brazilië is search engine advertising (SEA). Maar ook adverteren via social media en banners doet het goed. Bijna alle internetgebruikers in Brazilië maken gebruik van sociale media. Het merendeel daarvan is actief op Facebook.

De markt voor videoadvertenties is momenteel nog relatief klein.

Google, Youtube en Facebook zijn de meestbezochte niet-Braziliaanse sites. De drukstbezochte Braziliaanse sites zijn Globo.com (newsportal), Uol.com.br (newsportal) en mercadolivre.com.br (e-commerce).

Traditionele media doen het nog steeds goed

Naast adverteren op internet doen de traditionele media het ook nog steeds goed. 'Gratis TV' is momenteel het populairste medium voor adverteerders in Brazilië. Ook zijn 'Betaalde TV' en kranten populair om te adverteren. Andere kanalen als radio en tijdschriften zijn nog steeds populair, hoewel adverteren in tijdschriften langzaam afneemt.

Televisie en radio: telenovelas zijn populair

Televisiereclames zijn een goed middel om de bevolking te bereiken. De pauzes in telenovelas en sportprogramma's zijn bijzonder populair bij adverteerders. De bestbekeken televisiezender is Rede Globo. Andere interessante zenders voor adverteerders zijn: SBT, Rede Bandeirantes, Rede TV!, Record en MTV. 

Radio heeft ook nog veel luisteraars in Brazilië, vooral in de landelijke gebieden.

Tijdschriften en kranten: veel lezers

Brazilianen lezen nog veel de krant. Het is dus een goede plek om reclame te maken. De belangrijkste kranten worden regionaal gepubliceerd maar overal in het land gelezen. De populairste kranten zijn:

  • O Globo
  • Folha de São Paulo
  • O Estado de São Paulo.

Andere populaire kranten zijn:

  • Correio Popular
  • Zero Hora
  • Diário Popular
  • Agor
  • Valor Econômico

Het belangrijkste tijdschrift is Veja.

Een overzicht van de kranten vindt u op Worldpress.org.

Cultuurverschillen Latijns-Amerika

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, cultuur, beeld en woordkeuze. Een reclamebureau of specialist uit het exportland in de arm nemen, is geen overbodige luxe.

Vragen over marketing in Brazilië?

Onze adviseurs denken graag met u mee.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?