Marketing Brazilië

Gepubliceerd op:
3 juli 2013
Laatst gecontroleerd op:
11 augustus 2020

Voor de promotie van uw product zijn er verschillende kanalen beschikbaar, zoals internet, tv, radio, kranten, vakbladen en/of billboards.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan.

Promotie is een onderdeel van een volledige marketingstrategie. Wilt u meer informatie over de prijs, plaatsing en keus van uw product? Neem dan een kijkje op de pagina producten verkopen in Brazilië.

Bent u op zoek naar meer informatie over producten verkopen? De adviseurs van RVO.nl denken met u mee over de manieren om de Braziliaanse klant te bereiken.

Grootste advertentiemarkt van Latijns-Amerika

Brazilië heeft een van de grootste markten ter wereld en de verwachting is dat die de komende jaren flink zal groeien. 

Digital advertising (adverteren op het internet) is een veelbelovende sector. De verwachting is dat deze sector met ongeveer 12% per jaar zal groeien tot 2022. 

Naast adverteren op internet doen de traditionele media het ook nog steeds goed. 'Gratis TV' is op het moment het populairste medium voor adverteerders in Brazilië. 'Betaalde TV' staat op een tweede plek en adverteren via kranten op de derde plek.

Andere kanalen als radio en tijdschriften zijn nog steeds populair, hoewel adverteren in tijdschriften langzaam afneemt.

Internet: vooral search advertising

Van de Braziliaanse bevolking is 75% te vinden op het internet. Het is dus zeker de moeite waard om te adverteren op het internet.

De belangrijkste vorm van internetreclame in Brazilië is search engine advertising (SEA). Maar ook adverteren via social media en banners doet het goed. Ruim tweederde van de internetgebruikers in Brazilië gebruikt sociale media; het merendeel daarvan gebruikt Facebook.

De markt voor video advertising is momenteel nog relatief klein.

Google, Youtube, Facebook en Live zijn de meest bezochte niet-Braziliaanse sites. De drukst bezochte Braziliaanse sites zijn Globo.com (newsportal), Uol.com.br (newsportal) en mercadolivre.com.br (e-commerce).

Televisie en radio: telenovelas zijn populair

Televisiereclames zijn een goed middel om de bevolking te bereiken. De pauzes van telenovelas en sport zijn bijzonder populair bij adverteerders. De best bekeken televisiezender is Rede Globo, waar dagelijks 120 miljoen mensen naar kijken. Andere interessante zenders voor adverteerders zijn: SBT, Rede Bandeirantes, Rede TV!, Record en MTV. 

Radio heeft ook nog veel luisteraars in Brazilië, vooral in de landelijke gebieden.

Tijdschriften en kranten: veel lezers

Kranten worden in Brazilië veel gelezen en zijn dus een goede plek om reclame te maken. De belangrijkste kranten worden regionaal gepubliceerd maar overal in het land gelezen. De populairste kranten zijn:

  • O Globo
  • Folha de São Paulo
  • O Estado de São Paulo. 

Andere populaire kranten zijn:

  • Correio Popular
  • Zero Hora
  • Diário Popular
  • Agor
  • Valor Econômico.

Het belangrijkste tijdschrift, met een oplage van 1 miljoen, is Veja. Een overzicht van de kranten vindt u op Worldpress.org.

Cultuurverschillen Latijns-Amerika

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, cultuur, beeld en woordkeuze. Een reclamebureau of specialist uit het exportland in de arm nemen is geen overbodige luxe. 

Kijk ook eens op de Do’s-and-don’ts in Brazilië voor meer informatie over de cultuur.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?