Marktonderzoek doen voor Canada

Gepubliceerd op:
4 juli 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Canada. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Canadese markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Canadese consument. 

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Canada.

Er bestaan ook verschillende openbare databanken waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

De Canadese consument

Als u uw product of dienst in Canada wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Canadese consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: Engels en in mindere mate Frans

Canada kent 2 officiële talen: Engels en Frans. Engels is verreweg de grootste taal en wordt overal gesproken. Alleen in de provincie Quebec is Frans de officiële taal. De provincie New Brunswick is de enige officieel tweetalige provincie. Zakelijk gezien is Engels de aangewezen taal, maar kennis van Frans kan voordelig zijn. Het is handig om rekening te houden met deze tweetaligheid bij het zakendoen in Canada.

Consumentenvoorkeuren: lokale merken

De bevolking van Canada is zeer divers. De groeiende groep immigranten en ouderen heeft meer te besteden. Dat beïnvloedt het consumentengedrag en uitgavenpatroon. Door de vergrijzing komt er meer behoefte aan specialistische producten, bijvoorbeeld op het gebied van zorg.

Canadese consumenten kopen het liefst lokale producten om de lokale economie te ondersteunen. Ze staan vooral kritisch tegenover Amerikaanse merken. Met name de oudere generatie verkiest Canadese merken boven Amerikaanse, met name bij levensmiddelen. Ook hebben ze meer vertrouwen in de Canadese kwaliteitsstandaarden. 

Online winkelen wordt in Canada steeds meer omarmd. Amazon is veruit de populairste online winkel. Andere grote spelers zijn Walmart, Canadian Tire en Best Buy. Fysieke winkels blijven ook belangrijk, vooral voor de oudere generatie. 

Bron: Statista

Marketing

Om uw product of dienst effectief in Canada te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.

Het Canadese advertentielandschap verschuift naar digitale platforms. Zoekadvertenties vormen het grootste segment. Banneradvertenties en vooral video-advertenties nemen ook toe. Verder laten advertenties in digitale werelden (metaverse-advertenties) en digitale buitenreclame een aanzienlijke groei zien. De focus ligt steeds meer op gericht lokaal adverteren, om diverse doelgroepen te bereiken.

Traditionele media vertonen een dalende trend. De krantenadvertentiemarkt in Canada zal de komende jaren verder krimpen. Bioscoopreclame blijft wel belangrijk. Net als buitenreclame, vooral door toepassing van interactieve, datagestuurde campagnes. 

De Franssprekende gebieden in en rond Quebec vormen een afzonderlijke markt. Voor reclame is alleen een vertaling vanuit het Engels niet voldoende. De reclame moet op maat gemaakt zijn voor Quebec. De consumenten in Quebec waarderen die moeite.

Cultuurverschillen

Canada en Nederland hebben van oudsher een goede relatie. De rol die Canada speelde tijdens de bevrijding van de Tweede Wereldoorlog vormt de basis van deze goede verstandhouding. Scheer Amerika en Canada niet over één kam en lees u goed in. Canadezen zijn trots op hun land en gewoonten.

Lees ons artikel over de zakencultuur in Canada

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Canada. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Canadese eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Canada.

Betalen en factureren

De officiële munteenheid in Canada is de Canadese dollar (CAD).

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.

Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt.

Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in.

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Hoe Canadese consumenten betalen: digitaal maar ook nog contant

Canadese consumenten betalen het liefst met debetkaarten en creditcards. Voor online betalingen is de creditcard het meest populair. Mobiele betalingen en digitale portemonnees winnen terrein. PayPal is veruit de meest gebruikte online betaaldienst.

Canadezen gebruiken nog steeds cash, maar het gebruik ervan neemt wel af. Jongere generaties zoals Gen Z en millennials zijn meer geneigd om digitale betaalmethoden te gebruiken, terwijl 60-plussers vaker vasthouden aan contant geld.

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Ottawa en de consulaten-generaal in Toronto en Vancouver kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke zakenpartners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Canada en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Canada op de agenda staan. 

Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

  • Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Canada, maar ook over de export en import van specifieke goederen. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
  • Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Canadese economie.
  • De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Canada.
  • Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Canada. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?