Marktonderzoek doen voor Singapore

Laatst gecontroleerd op:
1 oktober 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Singapore. Maar hoe bereikt u uw klant? Wat zijn de meest voorkomende betalingsgewoonten? En hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Singaporese markt.  

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Singapore.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u hiervoor subsidie krijgen.

De Singaporese consument

Als u uw product of dienst in Singapore wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van Singaporese consumenten. Het is verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: Engels is de handelstaal

De officiële talen zijn Engels, Maleis, Mandarijn (Chinees) en Tamil. Vooral de Engelse taal wordt veel gesproken. Voor zakendoen is dat ook de voertaal.

Singapore heeft een goed opgeleide beroepsbevolking. De multi-etnische en multiculturele samenleving blijft ook aantrekkelijk voor expats en buitenlandse werknemers. In 2024 woonden er in de stad- en eilandstaat een recordaantal van bijna 2 miljoen niet-ingezetenen (op een bevolking van ruim 6 miljoen inwoners). 

Consumentenvoorkeuren: online aankopen

De gemiddelde inwoner van Singapore is welvarend. De Singaporese consument geeft een groot deel van het inkomen uit aan eten & drinken, electronica, huishoudelijke spullen en luxe producten zoals cosmetica en kleding. Sociale media bepalen voor een groot deel het consumentengedrag in Singapore. Elk jaar worden er meer aankopen via sociale media gedaan, vooral door jongeren. 

Marketing

Zoals in heel Zuidoost-Azië, richt de advertentiemarkt in Singapore zich steeds meer op sociale media. Instagram is verreweg het meest populaire digitale platform, gevolgd door TikTok en YouTube. Op traditionele advertenties (zoals buitenreclame en bioscoopreclame) wordt daardoor minder ingezet.

Cultuurverschillen

Om goed zaken te doen in Singapore, is het belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. Singaporese bedrijven zijn vaak gericht op internationale samenwerking. De aanwezigheid van veel expats zorgt voor een zakencultuur met een mondiaal karakter. 

Singapore is ook een multicultureel land, met verschillende tradities. Net als in de rest van Zuidoost-Azië wordt de Singaporese zakencultuur gekenmerkt door een respectvolle en formele manier van communiceren. 

Meer weten? Lees ons artikel over de zakencultuur van Singapore

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Singapore. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Singaporese eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Singapore.

Betalingsgewoonten

De officiële valuta is de Singaporese dollar (SGD). Ook in Singapore komen steeds meer digitale betalingen en cashloze transacties voor. Steeds meer Singaporese inwoners kopen online, en digitaal betalen wordt ook steeds toegankelijker.

Atradius geeft in de Payment Practices Barometer meer informatie over zakelijke betalingsgewoonten in Azië.

Meer weten? Lees ook ons artikel met tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Bovendien kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.

RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Deelnemen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd of er binnenkort een evenement op de agenda staat voor Singapore? Bekijk het overzicht met evenementen.

De Nederlandse ambassade in Singapore kan u voorstellen aan de juiste contacten. Ze organiseren regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Bekijk meer informatie en de contactgegevens van de Nederlandse ambassade in Singapore.

Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.

Ook interessant voor u

Ons buitenlandnetwerk biedt informatie over actualiteiten, evenementen en kansrijke sectoren in Maleisië. Bekijk hiervoor de volgende websites:

Hulp nodig? Wij staan voor u klaar

U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Heeft u vragen over lokale wetten en regels, hoe u het beste uw marktentree kunt maken of waar kansen liggen? Onze adviseurs staan klaar om al uw vragen te beantwoorden.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?