Waag de oversteek! 7 tips voor zakendoen aan de Amerikaanse West Coast
Als Californië een land was, was het de op 4 na grootste economie ter wereld. Een gigantische markt dus, met veel kapitaal en enorme kansen voor Nederlandse ondernemers. En de Westkust van de Verenigde Staten (VS) is meer dan alleen Californië. Maar hoe slaagt u aan deze 'West Coast'? Wij helpen u op weg met tips van 3 experts.
Californië en Silicon Valley: het zijn bekende plekken aan de West Coast waar iedereen wel een beeld bij heeft. Maar om er zaken te doen is een goede voorbereiding cruciaal. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat uw plannen meteen lukken.
Hoe maakt u van uw oversteek een succes? Onze experts denken met u mee. Hun 7 tips helpen u de grote zakelijke kansen te vinden die de West Coast biedt.
Maak kennis met onze 3 experts
Margot Korthals en Michael Dooijes werken voor het Nederlandse consulaat-generaal in San Francisco. Korthals is senior beleidsadviseur voor de economische afdeling. Dooijes is start-up-liaison voor Nederland in de VS. Met een aantal collega's helpen zij Nederlandse bedrijven aan de West Coast aan een zachte landing. Denk aan start-ups in Silicon Valley.
Angela Loppies is regio-adviseur voor de VS en Canada bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Zij helpt Nederlandse bedrijven die de stap maken naar de VS.
Michael Dooijes, Margot Korthals en Angela Loppies
Maak eerst uw keuze binnen de VS
Er liggen talloze kansen in de VS, maar de VS is niet één markt. Angela Loppies zegt dat er grote verschillen zijn tussen regio's en staten. "Veel ondernemers komen naar mij toe met een idee en zeggen dat ze naar de VS willen. Maar er zijn zoveel verschillen, bijvoorbeeld qua regelgeving, belastingen en kansrijke sectoren. Maak eerst de keus welke regio het beste bij je past."
Michael Dooijes heeft een praktische tip om deze keus makkelijker te maken: "Elk jaar vindt de beurs SelectUSA Investment Summit in Washington D.C. plaats. De Nederlandse ambassade in D.C. en de Amerikaanse ambassade in Den Haag helpen hier ook aan mee. Hier zijn álle staten vertegenwoordigd om zich te promoten, en zij vertellen welke interessante investeringsprogramma's zij hebben. Voor een ondernemer die niet precies weet welke staten goed passen bij zijn of haar profiel, is deze beurs een must."
Margot Korthals: "Wij denken ook graag met je mee en geven je op basis van je profiel een advies. We vragen je als ondernemer: wat zijn jullie key decision drivers? Het hangt van je bedrijf, product en voorkeuren af wat de beste keuze is."
Tip 1: Profiteer van durfkapitaal voor baanbrekende technologieën
Groot, groter, grootst. De Amerikaanse economie is de grootste ter wereld. En als Californië een land was, zou het de op 4 na grootste economie ter wereld zijn. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn baanbrekende technologieën. Dooijes beschrijft de West Coast als een Mekka voor innovatie en ondernemerschap. Silicon Valley is uniek, legt hij uit. "Nieuwe ontwikkelingen rondom AI, nieuwe technologie die ieders leven gaat veranderen. Wij zitten hier in het oog van die storm." Hij geeft aan dat veel grote techbedrijven, opkomende bedrijven en investeerders in Silicon Valley zitten.
Dooijes legt uit wat deze gigantische, techgerichte markt in de praktijk betekent voor financiering: "In Nederland is jaarlijks € 1 miljard tot € 1,5 miljard aan durfkapitaal beschikbaar. In de VS is dat meer dan $ 100 miljard. Tweederde daarvan wordt besteed in Silicon Valley, in de 'San Francisco Bay Area'. Dat geeft de dynamiek aan, hoe groot het allemaal is. Ook zijn Amerikaanse investeerders eerder bereid om risico's te nemen."
Koningin Máxima op werkbezoek in San Francisco en de Bay Area, als onderdeel van een handelsmissie met meer dan 100 Nederlandse bedrijven.
Tip 2: Speel in op de relaxte cultuur
Anders dan wat u misschien verwacht, is de cultuur aan de West Coast vrij relaxed. En ook het bedrijfsleven. Korthals: "Het is minder gehaast dan bijvoorbeeld aan de East Coast. Men is hier erg open en vriendelijk, en altijd bereid om je te helpen."
Mensen kleden zich vaak informeel en maken graag 'small talk' over onderwerpen die ze interessant vinden, geeft hij aan. "Mensen die aan de West Coast wonen zijn vaak actief, ze hiken en sporten bijvoorbeeld veel. Het is een pre als je daar ook van houdt, want dat betekent dat je mooie onderwerpen hebt voor een praatje."
Dooijes bevestigt die relaxte cultuur. "Aan de West Coast vind je een hoge tolerantie voor gekke en innovatieve ideeën. Je kunt credits opbouwen door een goed verhaal te doen en connectie te maken met het lokale ecosysteem, een duidelijke pitch met een missie die aanslaat bij het Amerikaanse publiek. Je hoeft het niet helemaal alleen te doen, we kunnen er als start-up-liaisonteam ook bij helpen."
De Nederlandse ambassade is er voor Nederlandse bedrijven
Wist u dat de Nederlandse ambassade in de VS een economische netwerk heeft, dat bedrijven ondersteunt? Aan de West Coast bestaat dit uit:
- het consulaat-generaal in San Francisco. Hier werken specialisten op het gebied van handelsbevordering, innovatie en start-ups. Het consulaat ondersteunt Nederlandse start-ups via het ScaleNL-programma.
- het NBSO (Netherlands Business Support Office) in Los Angeles.
Lees meer over het Nederlandse netwerk in de VS.
Tip 3: Ga naar een beurs om te netwerken
Jaarlijks organiseert RVO handelsmissies voor Nederlandse ondernemers naar 2 grote beurzen aan de West Coast:
- De Consumer Electronics Show (CES) vindt ieder jaar plaats in Las Vegas, Nevada. Het is de grootste technologiebeurs ter wereld, en alle soorten technologie komen aan bod. Ieder jaar presenteren zo'n 70 Nederlandse bedrijven zich.
- De RSA Conference in San Francisco draait om cybsersecurity. Het Nederlandse paviljoen is altijd duidelijk aanwezig.
Dooijes noemt de Nederlandse missies naar deze beurzen "een cadeau" voor ondernemers. "Alle spelers uit het ecosysteem zijn daar," vertelt hij. "Denk aan partners, klanten, en leveranciers. Je krijgt belangrijke feedback op je product en ontmoet mogelijk investeerders. Met zo'n beursdeelname kun je jezelf onderdompelen in dat ecosysteem."
Rond de beurs wordt van alles georganiseerd, zoals diners, netwerkevents en paneldiscussies. Dooijes: "Grote tech-executives, tot aan de CEO van Microsoft, zoeken er naar de nieuwste technologieën en producten. We hebben voorbeelden van Nederlandse bedrijven die hier echt een kickstart hebben gekregen."
Loppies krijgt altijd meer klantvragen als deze beurzen eraan komen. Ondernemers zitten vaak nog in de ontdekkende fase, legt ze uit. "Voor sommige ondernemers is deelname aan een beurs nog een stap te ver, maar ik kan ze wel verder helpen met bijvoorbeeld connecties of praktische tips."
Nederlandse missies naar beurzen zijn een cadeau voor ondernemers. Alle spelers uit het ecosysteem zijn daar. Denk aan partners, klanten, en leveranciers. We hebben voorbeelden van Nederlandse bedrijven die hier echt een kickstart hebben gekregen.
Tip 4: Kijk verder dan Silicon Valley
De meeste Nederlandse ondernemers die aan de West Coast denken, denken aan Silicon Valley. Maar er is meer. Korthals somt andere kansrijke sectoren en plekken op aan de West Coast:
- halfgeleiderindustrie in Arizona en Oregon;
- de techsector in Washington State, met bedrijven als Microsoft en Amazon;
- een groeiend start-up-ecosysteem in Utah en Arizona;
- life science and health in Los Angeles en San Diego;
- de creatieve industrie in Los Angeles (Hollywood);
- de sportsector: het WK voetbal in 2026 heeft 3 speelsteden aan de West Coast: Seattle, San Jose en Los Angeles. Los Angeles is ook gastheer van de Olympische Spelen van 2028. Dit brengt grote zakelijke kansen met zich mee, bijvoorbeeld rond stadions, design en mobiliteit;
- de energietransitie en klimaatadaptatie in Californië;
- mobiliteit en slimme technologie voor steden in Colorado;
- agrifood, in Washington State en Californië.
Toenmalig minister-president Mark Rutte op economische missie in Phoenix, Arizona in december 2023. De missie richtte zich op de halfgeleiderindustrie (semicon).
Tip 5: Denk goed na over vestiging
Korthals raadt aan goed na te denken over vestiging in de VS, en welke staat dan een logische keus is. Dat heeft te maken met een paar praktische zaken, zoals tijdzones. "De West Coast heeft een tijdsverschil van 9 uur met Nederland. Daar moet je echt rekening mee houden."
Maar deels gaat het ook om aanwezig zijn, en een band opbouwen. "Veel Amerikaanse klanten en investeerders vinden het fijn als hun partners in de buurt zijn. Ze willen zien dat jij onderdeel bent van hún ecosysteem."
Aan vestiging hangt wel een prijskaartje. Dooijes wijst op de kosten voor het levensonderhoud rond San Francisco. "Het gaat dan niet alleen om huurprijzen, maar ook het salaris van bijvoorbeeld een ontwikkelaar of hoofd sales ligt daar erg hoog." Daarom kiezen steeds meer bedrijven volgens hem ervoor om naar Salt Lake City (Utah) of Phoenix (Arizona) te gaan. Deze steden hebben een heel eigen ecosysteem dat interessant kan zijn, en zijn maar een uur vliegen van Silicon Valley. "Zo'n staat heeft ook 'incentives' om daar te vestigen, dus dat kan best een interessante optie zijn."
Nederlands paviljoen op techbeurs CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas
Ervaringen van een ondernemer die zakendoet aan de West Coast
Babak Mirzaie is een van de oprichters van het Eindhovense bedrijf Expivi. Het bedrijf heeft inmiddels ook kantoren in Spanje en de VS. Expivi biedt een online platform aan waarmee producenten hun product op maat kunnen aanbieden. "Van schoenen tot aan een aanhanger, van poloshirts tot een scooter."
Met hun platform kan een eindgebruiker in real time en in 3D een product samenstellen, zegt Mirzaie. "De klant ziet de opties en de prijzen en rekent online af. Aan de achterkant gebeurt de magic: we maken op basis van de voorkeuren een automatisch samengestelde bestelling. En die gaat samen met de benodigde materialenlijst richting de fabrikant."
Het Amerikaanse kantoor van Expivi zit in Salt Lake City (Utah). Voor Mirzaie was dit een logische keuze: "Huurprijzen voor kantoren zijn hier soms 1/3 van die in New York of Los Angeles. En hier zitten goede universiteiten voor computerwetenschappen, dus is het niet moeilijk om talent te vinden. Daarnaast zijn wij volledig online, waardoor wij niet altijd dichtbij de klant hoeven te zijn."
Ondernemers met interesse in de West Coast adviseert hij eerst om een portfolio te ontwikkelen vanuit Nederland. Dat maakt de stap naar de VS kleiner. "Ze vinden het daar mooi als je al een paar bekende namen als klant hebt."
Daarnaast adviseert Mirzaie ondernemers met interesse in de West Coast om ook mee te gaan met een handelsmissie. Hij is zelf vaak mee geweest, van de Hannover Messe tot CES. "Bij RVO grapten ze op een gegeven moment dat ik een abonnement had…" Hij ziet het als een ideale en relatief goedkope manier om marktonderzoek te doen. Mirzaie: "Daarnaast zijn relaties die je opbouwt tijdens een missie erg belangrijk. Soms om een klant of investeerder te vinden. Je kunt er bijvoorbeeld ook aan andere founders vragen hoe zij bepaalde uitdagingen hebben opgelost."
Babak Mirzaie, Siamak Mirzaie en Jur Rademakers van Expivi met prins Constantijn (speciaal gezant Techleap) op de CES in Las Vegas.
Tip 6: Regel de juridische kant goed
Er zijn best wat zaken waarin het Amerikaanse recht afwijkt van het Nederlandse recht. Angela: "Veel Nederlandse ondernemers zijn bang voor een rechtszaak in de VS. Amerikanen stappen weliswaar eerder naar een rechter, maar de weg daar naartoe is niet zo makkelijk als men denkt."
Wel is het gebruikelijk om al vroeg een jurist te betrekken bij de contractbesprekingen. Angela: "In de VS is het normaal om te zeggen: "Ik ga dit nog overleggen met mijn jurist." De rol van een jurist in het Amerikaanse bedrijfsleven is dan ook groter dan in Nederland. Laat je begeleiden door een jurist die gespecialiseerd is in Amerikaanse wet- en regelgeving. RVO kan je helpen zo'n jurist te vinden."
Recent werd de Zakengids Verenigde Staten uitgebracht in samenwerking met RVO. Bekijk daarin de tips voor de juridische aspecten bij zakendoen in de VS.
Tip 7: Laat ons meedenken met uw exportplannen
Zowel RVO als het buitenlandnetwerk kan u verder helpen bij uw stap naar de VS. Loppies heeft wekelijks contact met ondernemers die interesse hebben in zakendoen aan de West Coast. Haar ervaring: "Hoe beter de vraag is voorbereid, hoe beter ik de ondernemer kan helpen."
Ze kan vooral goed sparren met ondernemers over vragen als in de VS wonen en werken, iemand lokaal aannemen, en andere praktische zaken rond de voorbereiding van de oversteek. "Wij kunnen ondernemers in contact brengen met allerlei belangrijke partijen, waaronder het buitenlandnetwerk."
Kortom: denk niet te licht over de stap naar de West Coast, en wees goed voorbereid. Dat is de beste garantie om te slagen in de VS. Waag de oversteek en surf mee op de golf van succes aan de West Coast!
Ontdek uw kansen
Bent u benieuwd naar uw kansen aan de West Coast? Wij denken graag met u mee
Meer weten?
- Luister seizoen 3 van podcast 'De Oversteek' van BNR over Zakendoen aan de West Coast, te beluisteren op Apple Podcasts en Spotify.
- Lees meer over cultuurverschillen tussen Nederland en de VS en het houden van een pitch.
- Blijf op de hoogte van wat er gebeurt aan de West Coast en volg het Nederlandse consulaat-generaal in San Francisco op LinkedIn.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken