De betrokken ondernemer in de praktijk O2LAB
In de serie 'De betrokken ondernemer' delen ondernemers hun verhaal. Ze vertellen waarom ze samenwerken met het onderwijs, op welke manier ze dat doen en wat de samenwerking hen oplevert. Lees hieronder 5 inspirerende verhalen.
"Houding is belangrijk voor je loopbaan"
Iwan Blokker van Lessgo haalde zijn hbo met een ‘zesjescultuur’-instelling. Maar in zijn eerste baan kwam hij erachter dat keihard werken zijn vruchten afwerpt. Het werd zijn mantra voor de jaren daarna en zijn drijfveer voor samenwerking met het onderwijs. "Als je gedreven bent en ervan overtuigd bent dat je het kan, krijg je succes. Die houding geef ik ook graag mee aan studenten, omdat die zo belangrijk is in hun loopbaan."
"Door samenwerking tussen bedrijf en onderwijs kunnen we de gaten in de opleiding vullen"
Hans Galama werkt al 25 jaar bij Faber Audiovisuals. Dat is een leidend, internationaal bedrijf in de audiovisuele sector. Ze ontdekten dat stagiaires na hun opleiding te weinig vaardigheden hadden om goed in de praktijk te functioneren. "Er ging hierdoor veel tijd en energie verloren om deze jonge mensen aan onze apparatuur en manier van werken te laten wennen. We besloten iets aan de opleiding toe te voegen en zochten samenwerking met ROC Friese Poort." Zo gezegd, zo gedaan: Faber en het ROC sloegen de handen ineen voor een tweejarige mbo-opleiding Podium- & Evenemententechniek.
"Studenten komen tot bloei door praktijkopdrachten"
Een ondernemer met een onderwijshart. Zo kun je medeoprichter Frank Cuijpers van Branding agency DeltaZuid in Waalre het beste typeren. Zijn bedrijf biedt al meer dan 12 jaar stageplekken aan mbo-, hbo- en wo-studenten, die eerst moeten solliciteren. "Zo ontstaat de juiste match." Hij laat ze meewerken aan echte projecten, die aansluiten bij hun persoonlijke leerdoelen.
"In ons bedrijf is werkend leren vanzelfsprekend"
Ze kreeg het ondernemen met de paplepel mee, nam het bedrijf over van haar ouders en staat nu aan het roer van een organisatie met 65 vakkundige medewerkers. Angelique Nijhof werkt daarbij veel en graag samen met het onderwijs. Zo is ze medeoprichter van Innovatiehub Salland waar studenten in de praktijk aan innovatiechallenges werken. Angelique's motto: "Als je werkt, leer je sowieso al meer dan op school van de contacten met collega's en klanten."
"Studenten zijn bij ons echt onderdeel van het team"
Boy Rolloos staat in de Top 100 van jonge duurzame ondernemers als ceo en mede-oprichter van Forest Living in Zwolle. Dat is een start-up die de wereld energie- en CO2-neutraal wil maken door wonen. De 28-jarige ondernemer heeft nog een andere passie: studenten via stages ondernemende vaardigheden aanleren en de kloof tussen mbo en hbo dichten. "Zo halen we als bedrijf meteen nieuwe inzichten en creativiteit binnen." Boy vindt het belangrijk dat studenten vaardigheden aanleren als communicatie, een ondernemende houding, concentratie en timemanagement.
Meer weten?
- Terug naar: De betrokken ondernemer - Samenwerken met het onderwijs in jouw regio
- Bekijk 3 video's van betrokken ondernemers Marloes de Ruiter, Geert van der Heijden en Bart Lenting.
Deze serie is een initiatief van O2LAB, het programma voor versterking van ondernemerschap en ondernemendheid in het onderwijs.
- Ministerie van Economische Zaken