Van Pindakaaswinkel naar Peanut Butter Store
De Pindakaaswinkel – een bekend retailmerk in Nederland – waagt de stap naar het Verenigd Koninkrijk (VK). Via pop-up stores en verkooppunten wil dit bedrijf kansen pakken. Medeoprichter Chiel Spruitenburg: "Na Nederland is het VK het land met de hoogste pindakaasconsumptie in Europa."
De Pindakaaswinkel in de Amsterdamse Czaar Peterstraat was in 2016 de eerste pindakaaswinkel ooit. 9 jaar later heeft De Pindakaaswinkel 7 winkels en ongeveer 850 verkooppunten in ons land, vooral in bakkerijen.
"Het aanbod in 2016 op het gebied van pindakaas was nogal eenzijdig", zegt Chiel Spruitenburg, medeoprichter en nu verantwoordelijk voor Strategy en New Business. "Je kon eigenlijk alleen maar kiezen tussen 'crunchy' en 'smooth'. Wij gingen hier smaken aan toevoegen. Inmiddels hebben we 10 vaste smaken. Ook gebruiken we 100 procent pinda's, geen palmolie en weinig zout."
Het bedrijf heeft nu ook zijn vleugels naar het Verenigd Koninkrijk uitgeslagen. "Dat lag voor de hand", zegt Spruitenburg. "Want na Nederland is het VK het land met de hoogste pindakaasconsumptie in Europa."

"Onze verkooppunten zijn voornamelijk 'farmshops' en delicatessenwinkels, aangezien het VK minder bakkerijen kent dan Nederland."
'The Peanut Butter Store'
Onder de naam 'The Peanut Butter Store' heeft het bedrijf al een goedlopende webshop in het VK. Ook heeft het eerder dit jaar deelgenomen aan een beurs waar consumenten de producten konden proeven.
Spruitenburg: "We hadden begin dit jaar intensief contact met een RVO-adviseur. Die heeft ons gewezen op informatie, documentatie en stappenplannen over ondernemen in het VK. Dat heeft heel erg geholpen."
De ambitie van Spruitenburg is om verkooppunten te vestigen, niet om een uitgebreide retailketen op te zetten. "Onze verkooppunten zijn voornamelijk 'farmshops' en delicatessenwinkels, aangezien het VK minder bakkerijen kent dan Nederland." Om het concept te introduceren zullen er ook pop-up stores worden geopend.
"Zoek een goede, betrouwbare lokale boekhouder in het doelland voor begeleiding bij administratieve, fiscale en bankzaken"

De eerste stappen naar succes
De eerste stap van De Pindakaaswinkel was het oprichten van een Limited Company in het VK. Ook moest het een boekhouder vinden en diverse belastingnummers en documenten aanvragen. Spruitenburg informeerde zich verder over producteisen, douaneformaliteiten, etikettering en btw-registratie (VAT-nummer).
Chiel Spruitenburg: "Ben je een exporterende ondernemer? Mijn advies: zoek dan eerst contact met RVO, en vind op tijd een goede, betrouwbare lokale boekhouder in het doelland voor begeleiding bij administratieve, fiscale en bankzaken."
Dit praktijkverhaal is een bewerking van een eerder gepubliceerd artikel in magazine Globe van ondernemersvereniging evofenedex.
Plannen om uit te breiden naar het VK? Bekijk onze informatie!
Ziet u kansen op de markt van het VK?
Wij denken graag met u mee
- Ministerie van Buitenlandse Zaken