Verzilver de zakelijke kansen in de sportsector in Italië

Gepubliceerd op:
1 september 2025

De Olympische en Paralympische Spelen van 2026 in Milaan en Cortina d’Ampezzo zijn niet ver weg meer. Al in februari en maart strijden internationale sporters weer om de medailles. In het spoor van de Spelen liggen er in de Italiaanse sportsector kansen voor Nederlandse ondernemers. Vooral als ze sterk zijn in innovatieve oplossingen. Roeland Slagter, economisch adviseur bij het consulaat in Milaan, geeft tips hoe je die kansen kunt verzilveren.

Profielfoto Roeland Slagter

Mijn naam is Roeland Slagter. Ik woon al 15 jaar in Italië en werk sinds 5 jaar op de economische afdeling van het Nederlandse consulaat in Milaan. Mijn expertisegebieden zijn duurzame mobiliteit en healthy ageing.

De Olympische Winterspelen en kansen in de Italiaanse sportsector passen goed bij waar we als consulaat-generaal al mee bezig zijn. Samen met collega Vivian Dornseiffen vorm ik een kernteam dat zich hier specifiek mee bezighoudt.

Handelsmissie Sport en Olympische Winterspelen naar Noord-Italië

Bent u actief in de sportsector? En heeft u interesse in de kansen en samenwerkingsmogelijkheden die de Olympische Winterspelen in Italië bieden? Meld u dan aan. De handelsmissie vindt plaats van 27-29 oktober 2025.

Milano Cortina 2026: hergebruik staat voorop

De Spelen van volgend jaar zijn uniek: nog nooit is er een Winterspelen georganiseerd waarvan de locaties zo ver uit elkaar liggen, namelijk zo'n 450 kilometer.

Dat geeft grote infrastructurele uitdagingen. Zoals het bouwen van meerdere Olympische dorpen en het regelen van transport tussen de verschillende locaties. En alle locaties moeten óók geschikt zijn voor de Paralympische Spelen.

Duurzaamheid speelt een grote rol bij het bouwen. Veel structuren (stadions, banen, enzovoort) worden hergebruikt. Denk ook aan duurzame oplossingen zoals de inzet van elektrische bussen, hergebruik van water in een Olympisch dorp, of alles wat duurzaam is voor de hospitality-sector. De organisatie streeft ook naar financiële duurzaamheid. Het doel is om 20% minder uit te geven dan voor de vorige Olympische Spelen.

Gezocht: ondernemers met innovatieve oplossingen voor de Italiaanse sportsector

Voor de Spelen is veel al in ontwikkeling of in de afrondende fase. Maar in het spoor van de Spelen liggen er ook grote kansen in de Italiaanse sportsector. Er is een consumentenmarkt van 60 miljoen inwoners en Italianen doen bovendien aan veel verschillende sporten. En er wordt veel geïnvesteerd in sportfaciliteiten.

Sportinfrastructuur gaat verder dan het bouwen alleen. Neem de verlichting, energie-efficiëntie, speciale ijstechnologie of afvalverwerking. Of de benodigde onderdelen, zoals voor een skilift. Er komt veel bij kijken, en op dit soort specifieke gebieden zijn Nederlandse ondernemers vaak sterk.

Denk ook aan innovatieve oplossingen met camera's voor een 'fan experience'. Maar innovatie kan ook in veiligheid zitten: veiligheidspoortjes, printers voor badges, digitale oplossingen.

Heel belangrijk zijn bedrijven die sterk zijn in het wegnemen van barrières voor mensen met beperkingen. Denk daarbij aan aangepast vervoer van atleten, speciale fietsen of stoelen.

Zie je ook kansen in de sportsector voor jouw onderneming?

De kansen in de breedtesport

Sport wordt doorgaans verdeeld in topsport (het niveau van de Olympische Spelen) en breedtesport (liefhebbers die sporten). Bij die tweede groep liggen er, ook na afloop van de Spelen, grote kansen in Italië.

De fietssector bindt Nederland en Italië. Het wielrennen – dat gebeurt in Italië veelal in het weekend – is bijvoorbeeld een heel grote subsector. Ook voor elektrische fietsen zijn er veel kansen in Italië. Gazelle is bijvoorbeeld al flink aan de weg aan het timmeren met de verkoop van elektrische fietsen.

De Spelen als katalysator

We hopen dat de Winterspelen van 2026 een katalysator zal zijn van nieuwe initiatieven van Nederlandse ondernemers in Italië. In dit land vinden veel aanbestedingen plaats met veel aanverwante kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven, ook voor toeleveranciers.

De Winterspelen van 2026 is dan een mooi moment om in te stappen!

3 Tips voor ondernemers die kansen zien in de Italiaanse sportsector

1. Houd rekening met verschillende bestuursniveaus

Regio's hebben in Italië een sterke eigen identiteit. Houd hier rekening mee als je als ondernemer in de Italiaanse sportsector aan de slag gaat. 

2. Werk samen met Italiaanse partners

Italië is een land met veel kleine en middelgrote bedrijven die wereldleider zijn in hun niches. Dit kunnen uitstekende partners zijn voor Nederlandse bedrijven. Bijvoorbeeld als het gaat om R&D op sportmaterialengebied.

3. Profiteer van de goede naam van de Nederlandse sportsector

Nederland heeft in Italië een goede reputatie op sportgebied. Er zijn al diverse Nederlandse bedrijven succesvol actief in het land. Maak gebruik van deze bestaande links. Ga mee met de handelsmissie en bekijk of je samen de markt kunt betreden!

Bekijk voor meer tips ons artikel over ondernemen in Italië: 'Zakendoen in Italië is emotie': 7 tips om te slagen als ondernemer.

Dit blog is een bewerking van een eerder op RVO gepubliceerd tipsartikel

Ontdek uw kansen!

Waar liggen de grootste kansen voor u? Wij denken graag met u mee.

Bent u tevreden over deze pagina?