Goed voorbereid op missie naar Japan: 5 tips van een ervaren ondernemer

Gepubliceerd op:
16 januari 2025

Expo 2025 Osaka gaat op 13 april 2025 van start! De wereldtentoonstelling in Japan geeft Nederlandse ondernemers de kans om hun bedrijf te laten zien aan nieuwe partners en markten. Maar hoe bereidt u zich voor op uw bezoek aan Japan en de Expo? Richard Zwart, CCO van Rollz International, geeft u 5 tips als ervaringsdeskundige. 

Rollz International biedt innovatieve mobiliteitsproducten aan, zoals rollators. Het bedrijf is nu actief in Europa, de VS en Japan. Japan is de nieuwste markt waar Rollz International nu actief is. 

Richard Zwart is al eerder mee geweest met handelsmissies. In 2022 naar de VS en in 2024 naar Japan, en hij gaat ook tijdens Expo 2025 in Japan mee met de handelsmissie. Hij deelt graag zijn ervaringen en tips. Zo bent u goed voorbereid en kunt u alles uit uw bezoek aan Expo 2025 Osaka halen. 

Tip 1: Check de potentie en interesse in het land

Eind 2022 was Richard Zwart in gesprek met een andere ondernemer die actief is in de ouderenzorg in Japan. Zwart zag daarbij ook vanuit Japan veel innovaties richting Europa komen. "Ik dacht: Dat is interessant! Ik ga mij eens verdiepen in Japan. Ik heb toen gelezen over de macro-economische cijfers en vergrijzing. Toen bleek er veel potentie te zijn voor ons product." 

Zwart heeft vervolgens bij RVO een quickscan ingevuld om te kijken of hij in aanmerking kwam voor DHI-subsidie. "De DHI-subsidie helpt mij om mijn product in Japan op de markt te brengen. Het geeft mij meer zekerheid en ik kan concrete plannen maken." 

Tip 2: Pak de kansen die de missie biedt

In oktober 2024 ging Richard Zwart mee met een LSH-missie naar Japan, onder andere georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hij deed hiervoor uitgebreid vooronderzoek: Met wie wil ik praten? Wat wil ik bereiken, wat zijn mijn doelen?

Zwart: "Je kunt aangeven bij de organisatie wat je tijdens de missie wilt zien en doen. Ik heb gezegd dat ik graag de praktijk wilde zien. Ik wilde rondlopen in verzorgingstehuizen en revalidatiecentra en kijken hoe de mensen daar lopen en bewegen." Hij zag bij de bezoeken dat in Japan de (oudere) mensen een stuk kleiner en dunner zijn. Dit vraagt om een heel ander product dan het bedrijf aanbiedt in Europa of Amerika.

Ook wilde hij bij de LSH-handelsmissie graag in contact komen met potentiële distributeurs. Hij stelde open vragen aan de distributeurs. Wat mag een ideale rollator voor jullie wegen? Welke maten moet het hebben en wat mag het kosten? Daar kwam veel waardevolle informatie uit.

Richard Zwart merkte dat de Nederlandse delegatie ervoor zorgde dat deuren werden geopend. RVO en het economische netwerk in Japan hebben veel connecties. Door deelname aan de missie is Zwart op bezoek geweest bij distributeurs en heeft hij een zakenpartner gevonden.

Richard Zwart van Rollz

Richard Zwart van Rollz International

Tip 3: Wees proactief tijdens de missie 

Voor Zwart is het duidelijk: om succesvol te zijn, moet je durven. "Tijdens de aankomende LSH-missie van 20-28 juni naar Japan ga ik zeker weer de uitdaging aan om zoveel mogelijk mensen te spreken. Ik wil in gesprek gaan met managers van zorginstellingen, maar ook met de lokale ondernemers." 

Zijn voornaamste tip voor ondernemers die mee willen gaan met een handelsmissie: stap op mensen af, wees nieuwsgierig en vergroot je netwerk. "Geloof in jezelf en je product. In het begin vindt iedereen je product heel mooi. Maar zodra ze ervoor moeten betalen, komt er ook feedback. Wees hierop voorbereid en geloof in dat wat jij aanbiedt." 

Nog een tip van Richard Zwart: zoek Nederlandse ondernemers op waarmee je samen op missie gaat. Tijdens zijn laatste missie naar Japan heeft Richard Zwart veel met 2 andere ondernemers opgetrokken. Dit leidde tot samenwerkingen, introductie aan elkaars distributeurs en zelfs vriendschap. Hij lacht: "Samen Japans bier drinken tijdens de lange treinreis van Osaka naar Tokio schepte zeker een band." 

Tip 4: Denk toekomstgericht

Richard Zwart heeft ook al een plan uitgedacht voor na zijn bezoek aan de Expo. Hij heeft een collega in dienst die ook Japans spreekt, en die ook meegaat. Zwart wil zijn aangepaste product daar aan de Aziatische markt presenteren en die collega gaat daar een rol in spelen. Deze collega blijft na de missie langer in Japan om langs verzorgingshuizen te gaan en het product te demonstreren.

Door mee te gaan naar de Expo wil Zwart zijn kansen vergroten dat het nieuwe product op de Aziatische markt aanslaat. "De toekomstdroom is om dan ook een onderneming in Japan te kunnen openen."

Tip 5: Lees je in over de zakencultuur en pas je aan

Tijdens de vorige handelsmissie aan Japan merkte Richard dat hij soms iets te Nederlands dacht en zich meer moest aanpassen aan de Japanse cultuur.

Zo begon de handelsmissie met uitleg over de verschillen in zakencultuur. "Bijvoorbeeld over hoe wij op de Japanse manier visitekaartjes aan moesten bieden. Ook dat een net pak en stropdas echt standaard zijn. En het hielp! De Japanners die wij ontmoetten, waardeerden dat we ons aanpasten naar de Japanse omgangsvormen."

Zijn laatste tip: "Lees een boek over de cultuur voordat je naar een land gaat voor zaken. Ik heb laatst een boek over ikigai - de Japanse manier van leven - gelezen. Ik had dit moeten doen voordat ik erheen ging!"

Meer weten? Lees ons artikel over zakelijke omgangsvormen in Japan en de do's en don'ts.

Ga mee naar Expo 2025 Osaka!  

Expo 2025 Osaka is meer dan een zakelijk evenement. Het is een kans om nieuwe markten te ontdekken en om uzelf als ondernemer te ontwikkelen. Leer van andere culturen en bouw een waardevol netwerk op.  

Bekijk alle aangekondigde Expo 2025 Osaka missies naar Japan

Heeft u andere vragen over zakendoen in Japan? 

Neem contact op met onze landenadviseur voor gratis persoonlijk advies. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?