Marketing Saoedi-Arabië

Gepubliceerd op:
17 augustus 2012
Laatst gecontroleerd op:
22 juli 2020

Saoediërs zijn fervent gebruikers van de smartphone en de marketingindustrie is daarop ingespeeld. Bovendien is het een rijk land en is veel marketing toegespitst op rijkere consumenten. De islam heeft wel veel invloed op reclame-uitingen in Saoedi-Arabië.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Hoe bereikt u de consument in Saoedi-Arabië? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips. Wilt u meer informatie over het verkopen van uw product of dienst? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs denken graag met u mee over wat de beste manier is om de Saoedische consument te bereiken.

Producten verkopen in Saoedi-Arabië: wat zijn de trends?

Saoedische consumenten zijn jong en hebben relatief veel te besteden. Ze kopen veel via internet maar ook de detailhandel is groot in Saoedi-Arabië.

Aftersales voor klantenbinding

Aftersales is belangrijk voor Saoediërs. Met aftersales kunnen bedrijven een goede band creëren met hun klanten. Eerdere verkoopervaringen hebben in Saoedi-Arabië dan ook meer invloed op keuzes van klanten dan reclame.

Grote shopping malls

Net als in de Verenigde Arabische Emiraten zijn grote malls erg populair in Saoedi-Arabië. De Mall of Arabia in Jeddah, het Kingdom Center in Riyadh en de Al Rashidmall in Al Khobar zijn voorbeelden van zulke malls.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

In Saoedi-Arabië kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen. De jeugdige bevolking weet goed zijn weg in de wereld van e-commerce. Toch doen veel consumenten ook onderzoek in winkels zelf.

Webwinkels: vooral voor modeartikelen

De e-commercemarkt van Saoedi-Arabië ontwikkelt zich gestaag. Mode is het grootste segment. Saoediërs liggen daarbij voor op andere markten in de regio. Er is wel een mogelijk sta-in-de-weg voor de ontwikkeling van de e-commerce. Saoediërs werken vaak met remboursbetalingen in plaats van creditcardbetalingen bij de website zelf. Ruim 75% van de Saoediërs betaalt op die manier. Uit onderzoeken blijkt verder dat Saoediërs positief staan tegenover m-commerce, maar dat de infrastructuur hiervoor nog niet helemaal is ontwikkeld.

Retail van Saoedi-Arabië: sterk gefragmenteerd

De retailindustrie van Saoedi-Arabië is een sterk gefragmenteerde markt. Desondanks blijven de grote binnenlandse spelers domineren en uitbreiden. Ook vestigen grote buitenlandse retailers zich steeds meer in dit land. De bevolkingsopbouw van Saoedi-Arabië (veel jonge volwassenen) opent perspectieven voor uitbreiding voor de hele sector in de komende jaren.

Marketing: verover de Saoedische markt

In Saoedi-Arabië wordt veel geld uitgegeven aan advertenties. Vooral kranten zijn nog steeds populair als advertentiemedium. De drukste verkoopperiode van het jaar is de week na Ramadan. Promotie die hiermee samenhangt, wordt positief ontvangen.

islamitisch land met strenge eisen aan reclame

Houd in uw reclame- en promotie-uitingen rekening met het feit dat Saoedi-Arabië een islamitisch land is. Het ministerie van Informatie houdt toezicht op alle radio- en televisie-uitzendingen en toetst of deze voldoen aan de morele en religieuze standaarden.

Kranten en bladen het voornaamste promotiekanaal

Promotie gebeurt voornamelijk door het plaatsen van een advertentie in de Arabische en/of Engelstalige kranten, of in de vele Arabische tijdschriften. Hoewel er nog niet veel gespecialiseerde vakbladen zijn, is er wel een groot aantal bladen dat zich richt op de consumentenmarkt. Een overzicht van alle Saoedische dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Social media is erg populair

Saoedi-Arabië biedt veel mogelijkheden op het gebied van onlinemarketing. Search advertising en banner advertising zijn er goed ontwikkeld. Social media is erg populair. De inwoners van Saoedi-Arabië delen veel online. Dat heeft ook te maken met de populariteit van de smartphone.

De meest populaire websites zijn Google, Youtube, Facebook, Yahoo en Live. Saoediërs zijn zeer actief op Twitter en Youtube. Populaire Arabische sites zijn Sabq, Argaam, Ajel (newsportals), Hawaaworld (digitaal magazine) en Souq (e-commerce).

Televisiereclames werken goed

Lokale bedrijven adverteren steeds meer op de regionale tv-zenders. Vaak zijn dit de exclusieve 'betaal-tv-netwerken', zoals Orbit, Showtime en ART. Ook is er een groot bereik onder de satellietzenders zoals Al-Jazeera, CNN en MBC (Middle East Broadcasting Corporation uit Londen).

Officieel zijn satellietschotels verboden, maar de decoders zijn wel legaal. In de praktijk blijkt een groot deel van de huishoudens naar satellietzenders te kijken.

Hoe kan RVO.nl u helpen?

U kunt een marketingstrategie die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Saoedi-Arabië. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in Saoedi-Arabië? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?