Marketing Saoedi-Arabië

Laatst gecontroleerd op:
15 oktober 2024
Gepubliceerd op:
17 augustus 2012

Saoediërs zijn fervent gebruikers van de smartphone en de marketingindustrie is daarop ingespeeld. Bovendien is het een rijk land en is veel marketing toegespitst op rijkere consumenten. De islam heeft wel veel invloed op reclame-uitingen in Saoedi-Arabië.

Hoe bereikt u de consument in Saoedi-Arabië? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips voor de marketingmix product, plaats, prijs en promotie.

Product: kleding en elektronica meest populair

In Saoedi-Arabië zijn online en in fysieke winkels ongeveer dezelfde producten populair. De meest populaire producten in fysieke winkels zijn kleding, schoenen, drogisterijproducten en elektronica. Online verkopen kleding, tassen, schoenen, elektronica en persoonlijke verzorging het beste.

Retail van Saoedi-Arabië: sterk gefragmenteerd

De detailhandel van Saoedi-Arabië is een sterk gefragmenteerde markt. Er is geen marktleider, maar er zijn verschillende spelers. Toch blijven de grote binnenlandse ketens domineren en uitbreiden. Ook vestigen steeds meer grote buitenlandse retailers zich in dit land.

Prijs: vergelijkbaar met de regio

De consumentenprijzen van Saoedi-Arabië zijn vergelijkbaar met de rest van de Golfregio. Het land kende een lage inflatie begin jaren '20, afgezet tegen de wereldwijde stijging. Bekijk de vergelijkende cijfers op de website van de Wereldbank. 

Saoedische consumenten zijn jong en hebben in verhouding veel te besteden. Ze kopen veel via internet maar ook de traditionele detailhandel is groot in Saoedi-Arabië. Saoedische consumenten zijn prijsgevoelig.

Aftersales voor klantenbinding

Aftersales is belangrijk voor Saoediërs. Met aftersales kunnen bedrijven een goede band opbouwen met hun klanten. Eerdere verkoopervaringen hebben in Saoedi-Arabië dan ook meer invloed op keuzes van klanten dan reclame.

Plaats: online verkoop neemt toe

In Saoedi-Arabië kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen. De jeugdige bevolking weet goed zijn weg in de wereld van e-commerce. Toch doen veel consumenten ook onderzoek in winkels zelf. De traditionele detailhandel doet het ook nog steeds goed.

Kleine winkels

Kleine winkels zijn vaker te vinden in minder grote steden en op het platteland. Daar bieden verkopers meestal betaalbare merken of merkloze producten aan.

Grote shoppingmalls

Grote malls zijn erg populair in Saoedi-Arabië. U vindt ze in de grote steden. De Mall of Arabia in Jeddah en het Kingdom Center in Riyadh zijn voorbeelden van grote winkelcentra. Met name in de hete zomermaanden zijn de malls met airconditioning populaire plekken om heen te gaan.

Kopen van duurdere kwaliteitsproducten is een teken van maatschappelijke status. Het zijn vooral producten van westerse merken. Dit biedt kansen voor exporteurs van luxe consumentenproducten.

Snelle groei van e-commerce

De coronapandemie heeft online winkelen nog meer aangemoedigd. Volgens de Wereldbank gebruikt 100% van de Saoedische bevolking het internet. Ook de groei van sociale media heeft de opkomst van e-commerce in het land verder gestimuleerd. De verwachting is dat e-commerce in Saoedi-Arabië de komende jaren flink verder groeit. De jaarlijkse groei wordt geschat op 13,5%.

55% van de Saoedische consumenten doet voor een grote aankoop online onderzoek. Reviews zijn in hun onderzoek erg belangrijk.

Promotie: digitale reclame groeit

In Saoedi-Arabië wordt veel geld uitgegeven aan advertenties. De drukste verkoopperiode van het jaar is de week na Ramadan. Promotie die hiermee te maken heeft, wordt positief ontvangen. Lees hoe Saoedische consumenten online winkelen voor de Ramadan in een artikel van Think with Google.

Digitale promotie: grootste in de MENA-regio

In de MENA-regio (Midden-Oosten en Noord-Afrika) geeft Saoedi-Arabië het meeste uit aan online reclame. Eerder werd al genoemd dat Saoedi-Arabië een relatief jonge bevolking heeft en dat internet veel wordt gebruikt. Het overgrote deel van de Saoediërs is actief op sociale media. Mobiele advertenties en met name socialmedia-advertenties worden daarom veel gebruikt. Uitgaven aan advertenties op sociale media verdubbelden bijna tussen 2019 en 2024.

Search advertising en banner advertising zijn goed ontwikkeld en worden veel ingezet.

De meest populaire websites zijn Google, YouTube, Facebook en Amazon. Populaire sociale media zijn YouTube, Instagram en TikTok. Populaire Arabische sites zijn Sabq, Argaam, Ajel (newsportals), Hawaaworld (digitaal magazine) en Souq (e-commerce).

Kranten en weekbladen

Adverteren in geprinte kranten en weekbladen neemt af, maar wordt nog veel gedaan. Een groot deel van de lezers leest nu de krant online en dit aantal stijgt.

Promotie gebeurt voornamelijk door het plaatsen van een advertentie in de Arabische en/of Engelstalige kranten, of in de vele Arabische tijdschriften. Hoewel er nog niet veel gespecialiseerde vakbladen zijn, is er wel een groot aantal bladen dat zich richt op de consumentenmarkt. Een overzicht van alle Saoedische dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Radio en televisie

De radio-industrie is flink geraakt door de coronapandemie. Er was toen veel minder woon-werkverkeer. Advertenties namen hierdoor ook af. Toch wordt deze vorm van adverteren nog veel ingezet.

Lokale bedrijven adverteren steeds meer op de regionale tv-zenders. Vaak zijn dit de exclusieve 'betaal-tv-netwerken', zoals OSN (Orbit Showtime Network) en ART (Arab Radio and Television Network). Ook is er een groot bereik onder de satellietzenders zoals Al-Jazeera, CNN en MBC (Middle East Broadcasting Corporation uit Londen).

Officieel zijn satellietschotels verboden, maar de decoders zijn wel legaal. In de praktijk blijkt een groot deel van de huishoudens naar satellietzenders te kijken.

Cultuurverschillen

Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar Saoedi-Arabië. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Kijk hiervoor op onze pagina Do's-and-don'ts in Saoedi-Arabië.

Islamitisch land met strenge eisen aan reclame

Houd in uw reclame- en promotie-uitingen rekening met het feit dat Saoedi-Arabië een islamitisch land is. Het ministerie van Media houdt toezicht op alle radio- en televisie-uitzendingen, en toetst of deze voldoen aan de morele en religieuze standaarden.

Meer weten?

  • Think with Google heeft een handige lijst gemaakt met zaken waarmee u rekening moet houden bij adverteren in Saoedi-Arabië.
  • McKinsey heeft een consumentenonderzoek in de Golfstaten op zijn site gepubliceerd. Dit onderzoek is gericht op onder andere consumentengedrag in Saoedi-Arabië.
  • Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Saoedi-Arabië. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Heeft u nog vragen? Onze adviseurs denken graag met u mee.

De data in bovenstaande teksten komt – tenzij anders aangegeven – van Statista.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?