Marktonderzoek doen voor Taiwan
U bent van plan om zaken te gaan doen in Taiwan. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Taiwanese markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Taiwanese consument.
Marktonderzoek: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Taiwan.
Er bestaan ook verschillende openbare databanken waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
De Taiwanese consument
Als u uw product of dienst in Taiwan wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Taiwanese consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen. Taiwan heeft een bevolking van ruim 23 miljoen inwoners. Het overgrote deel daarvan woont in de steden. Taiwanezen hebben over het algemeen een hoog besteedbaar inkomen en Nederland is een van de grootste buitenlandse investeerders in Taiwan.
Taal: Engels wordt veel gesproken
De voertaal van Taiwan is Mandarijn Chinees, ook wel bekend als Standaard Chinees. Daarnaast wordt er in het zakenleven veel Engels gesproken.
Consumentenvoorkeuren: e-commerce steeds groter, prijs is doorslaggevend
Taiwanezen doen graag aan prijs-kwaliteitvergelijking. Daarbij is de prijs meestal doorslaggevend. Men is gevoelig voor aanbiedingen, maar hecht ook waarde aan kwaliteit en goede service.
Oudere consumenten met veel spaargeld, hoge pensioenen en winstgevende investeringen, hebben in Taiwan het meest te besteden. Zij maken veel gebruik van internet en zijn voornamelijk op zoek naar mooie, nieuwe levenservaringen.
E-commerce is erg groot in Taiwan. 4 op de 5 internetgebruikers koopt regelmatig iets online. De verwachting is dat het aantal online aankopen de komende jaren veel verder stijgt. Uiteindelijk zal er waarschijnlijk meer online gekocht worden dan in fysieke winkels.
Taiwanezen doen hun online aankopen verreweg het meest op e-commerce-platformen, waaronder Shopee, Lazada, Amazon en AliExpress. Daarnaast shopt men ook op websites van winkels en merken, in winkelapps, en op online marktplaatsen zoals E-bay, Etsy en Carousell.
Een belangrijke trend op het gebied van e-commerce is de uitbreiding van de service en betaalopties - daar is veel vraag naar. Daarnaast worden 'big data' en kunstmatige intelligentie steeds vaker ingezet om e-commerce-platformen te koppelen aan traditionele verkooppunten.
Marketing
Wilt u als ondernemer adverteren in Taiwan? Dan is het belangrijk om te weten welke advertentiemiddelen goed werken.
Online adverteren en sociale media zijn de meest effectieve marketingkanalen in Taiwan. Instant messengers zoals Line (veelgebruikt in Azië) en Facebook Messenger zijn de meest populaire vorm van sociale media, gevolgd door sociale netwerken zoals Facebook, YouTube en Instagram.
Live uitzendingen via social media worden steeds vaker ingezet als marketingmiddel. Daarnaast zijn Taiwanezen gevoelig voor influencers op verschillende sociale media.
Als u uw producten of diensten gaat adverteren in Taiwan, moet u rekening houden met de wetten en regels. Zo gelden er bepaalde regels ter bescherming van vrouwen en kinderen in reclame-uitingen. De autoriteiten stellen ook veel andere eisen aan reclame-uitingen. Die eisen lopen uiteen van de lengte van reclamespotjes tot specifieke regels voor alcohol en rookwaren. Laat u hierover dus goed adviseren door lokale bureaus of door onze landenadviseurs.
Cultuurverschillen
In Taiwan is het belangrijk om eerst een goede persoonlijke band op te bouwen voordat u zaken doet. Mensen vinden het fijn om elkaar beter te leren kennen. Ook is het belangrijk dat u respect toont voor de baas en de hiërarchie binnen een bedrijf. Pas bijvoorbeeld op met tegengas geven. Meer weten? Lees meer op onze pagina over de zakencultuur van Taiwan.
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Taiwan. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Taiwanese eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Taiwan.
Betalen en factureren
De officiële munteenheid in Taiwan is de Taiwanese Dollar (TWD).
Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.
Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt.
Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe voorkom ik betalingsrisico's?
Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico's. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in.
Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:
Populaire betalingsmethoden in Taiwan: steeds meer mobiele betalingen
In Taiwan zijn populaire betaalmethoden voor bedrijven en consumenten onder andere creditcards, bankoverschrijvingen en mobiele betaalapps zoals Line Pay en Apple Pay. Ook cash blijft veelgebruikt, vooral bij kleinere aankopen. Voor bedrijven zijn elektronische betalingen via online bankieren en automatische incasso's veelvoorkomend. Daarnaast wordt het gebruik van QR-codes steeds populairder voor snelle en contactloze betalingen.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waarop u kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
Het handelskantoor Netherlands Office Taipei kan u voorstellen aan de juiste contacten. Ze organiseren regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Lees over de mogelijkheden en vind contactgegevens van de Netherlands Office Taipei.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Taiwan op de agenda staan.
Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
Wilt u meer weten over de economie van Taiwan? Deze websites helpen u op weg:
- Kijk voor de nieuwste cijfers over de handel tussen Nederland en Taiwan in de databank Statline van het CBS. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Op de website van de National Development Council van Taiwan vindt u economische publicaties.
- De Europese commissie geeft informatie over de handel met Taiwan.
- In TradeMap van het International Trade Centre (ITC) kunt u de handelsstromen naar en uit Taiwan bekijken. Het voordeel is dat u hier ook niet-Nederlandse handelsstromen ziet. Selecteer bovenaan bij 'partner' een ander land dan Nederland. Zo vergelijkt u de Nederlandse cijfers met die van andere landen.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken