“Elektrisch rijden vraagt om een andere manier van denken”
De logistieke sector staat voor een grote omslag: de overstap naar elektrisch vrachtvervoer. Het TOTAL E-GRID-project laat met subsidie zien hoe logistieke mkb-bedrijven met slimme oplossingen en samenwerking grote stappen kunnen zetten. “Wacht niet tot overstappen verplicht is, begin nu”, adviseert algemeen directeur Ad de Rooij van De Rooy Transport.

Batterijen voor zonne-energieopslag
Zijn bedrijf speelt een belangrijke rol in het ontwikkelen van een laad- en energie-infrastructuur voor elektrische vrachtwagens. Dankzij subsidie voor het innovatieproject TOTAL E-GRID kon De Rooij op 2 locaties in Houten en ‘t Goy batterijen, zonnepanelen, snelladers en een slim energiesysteem plaatsen. Stroom van de zonnepanelen gaat rechtstreeks de batterijopslag in.
Slim omgaan met energie
De vrachtwagens worden ’s avonds en ’s nachts opgeladen. Zo gebruikt het bedrijf de stroom van de zonnepanelen goed en is er geen grotere aansluiting op het volle stroomnet nodig. De Rooij werkt nu verder aan extra batterijopslag en meer zonnepanelen.
*Rustige muziek speelt* Beeldtekst : Total E-grid. Laad- en E-infrastructuur voor e-trucks met (tweedehands) batterijen. Peter de Rooy – CEO De Rooy Transport: Zo'n batterijsysteem wat wij nu hebben staan haalt veel meer rendement uit de batterijen. Die kunnen eerst misschien wel zes, zeven, acht jaar in de truck mee en dan kunnen ze daarna nog misschien nog wel 10, 15 jaar mee als stationaire toepassing. *Rustige muziek speelt* Maarten Klein Geltink – Hedgehog Applications: Wat ik fascinerend vind aan het werken met techniek is dat eigenlijk de losse componenten, bijvoorbeeld hier alleen de batterijen of een BMS of alleen de omvormers op zichzelf doen niet veel, maar op het moment dat je er een softwarelaag overheen doet dan komt dat tot leven eigenlijk, en kan het echt gaan meedraaien in een energiesysteem van, in dit geval, een klant. Peter de Rooy: Het project dat wij hier hebben met recyclebare batterijen is tot stand gekomen doordat wij een eerste elektrische vrachtauto hadden die eigenlijk vervangen moest worden, en wij het wel heel erg zonde vonden van de batterijen die erin zaten, want dat was toch het duurste component van de truck op dat moment. Maarten Klein Geltink: Een van de innovaties is ons eigen ontwikkelde energiemanagement-systeem. Dus op het moment dat er heel veel zon is, dan zorgen we ervoor dat die zonne-energie allemaal de batterij in gaat. En op het moment dat er meerdere trucks gaan laden zorgen we ervoor dat de pieken allemaal uit de batterijen komen. Dat wordt volledig automatisch ingeregeld met onze eigen software die hier op locatie draait. Wat dit systeem zo slim en bruikbaar maakt is onder andere ook dat we alles hier op gelijkstroom doen. Dus zowel de zonnepanelen zijn op gelijkstroom gekoppeld met de batterij, dat betekent dat er vrijwel geen verliezen zijn, en ook de speciaal ontwikkelde DC/DC-lader. Die is ook uniek, want die kan ook eigenlijk direct de zonne-energie opnemen en in de truck stoppen. Dus er zijn gewoon geen verliezen en dat is wel heel uniek en wordt bijna nog niet toegepast. *Rustige muziek* Peter de Rooy: Dit systeem brengt ons in ieder geval dat wij op kunnen schalen met elektrische trucks. Het zijn er inmiddels twaalf geworden. Daar hebben we heel veel stroom voor nodig. Vanuit het net kunnen we die niet krijgen in verband netcongestie. Dus doordat we best wel veel zonnepanelen op het dak hebben liggen, en nu met deze batterij-opslagsystemen erbij, hebben we in ieder geval genoeg stroom om onze eigen trucks op te kunnen laden. Maarten Klein Geltink: De manier waarop nu geladen wordt is dat wij een systeem hebben ontwikkeld, als het ware een soort van gordijnrailsysteem is dat, waarbij we aan het dock kunnen laden. Die laadoplossing is ook helemaal botsvrij, dus trucks kunnen daar onderdoor rijden. *Up-tempo muziek* Een tip die ik andere ondernemers zou willen meegeven is in ieder geval: begin in ieder geval met elektrisch rijden, want het is toch de toekomst. Dan kan je denken: ok, we beginnen er met één of twee, maar denk ook vast na dat je zometeen moet gaan opschalen. Waar zet ik de apparatuur neer, wat voor kabels heb ik nodig? Maarten Klein Geltink: De DEI+ subsidie heeft eigenlijk mogelijk gemaakt dat wij op twee locaties twee batterijsystemen konden demonstreren en daar allerlei testen in konden doen. Dus dit heeft zeker geholpen om ons te versnellen richting het hergebruik van de cellen. Maar ook het bekijken van is zo'n gelijkstroom-topologie nou iets voor de toekomst? Dat heeft absoluut geholpen. Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland verschijnt in beeld. Beeldtekst: Meer weten? www.rvo.nl. In samenwerking met Topsector Energie. *Muziek eindigt*

Bekijk de video en hoor meer over hoe de subsidie DEI+ bijdroeg aan het demonstreren en testen van recyclebare batterijen voor elektrisch rijdende vrachtwagens.
Samenwerken en subsidie helpen
Innovatie is hard nodig om de klimaatdoelen te halen en de overgang naar duurzame energie (energietransitie) te versnellen. Door samen te werken met Hedgehog, Venema en Maxem kon het innovatieproject van De Rooij sneller groeien. Hedgehog wees De Rooij op de subsidieregeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) van RVO. Deze regeling biedt subsidie voor het demonstreren van innovaties die energie besparen of CO2-uitstoot verminderen binnen bedrijven.
Minder risico met subsidie
“We hebben nu 12 elektrische vrachtwagens rijden. Met de kennis van nu over het overvolle stroomnet, zijn we heel blij dat we deze stap al in 2023 dankzij de subsidie hebben gezet. Anders hadden we het risico niet durven lopen en was de ontwikkeling ook veel trager gegaan”, aldus De Rooij.
Tip voor ondernemers
Volgens De Rooij is elektrisch rijden echt anders dan rijden op diesel. “Elektrisch rijden vraagt ook een andere manier van denken. Er komt heel veel bij kijken, wil je elektrisch gaan rijden. Ondernemers, wacht dus niet af tot je verplicht moet overstappen. Bereid je nu al voor, anders loop je achter de feiten aan.”
Ook subsidie aanvragen?
Wilt u ook innovatieve technieken testen binnen uw bedrijf? En zo bijdragen aan de energietransitie? Maak dan gebruik van de DEI+-regeling.
- Ministerie van Klimaat en Groene Groei
