"Met hulp van het buitenlandnetwerk verover ik de wereld!"

Gepubliceerd op:
18 maart 2021

Rob Neeter (63 jaar) was 59 toen hij zijn bedrijf CAREanimations startte. Hij won de prijs van het Oranje Handelsmissiefonds en kreeg daarmee hulp om de stap naar het buitenland succesvol te zetten. Dit jaar gaat zijn bedrijf live in 5 landen. Aan stoppen denkt Rob niet; ondernemen is immers zijn hobby.

Leeftijd speelt geen rol

Centraal staat bij CAREanimations het videoplatform 'KIJKsluiter', dat 12.000 animatievideo's bevat. Deze video's leggen op een begrijpelijke manier het gebruik uit van medicijnen, medische hulpmiddelen en laboratoriumtesten. Ze zijn een alternatief voor de standaard bijsluiter en gebruiksinstructie, die sommige bevolkingsgroepen niet kunnen lezen of begrijpen. 

Rob zijn leeftijd speelt binnen CAREanimations geen rol, al wordt hij wél af en toe met zijn neus op de feiten gedrukt. "Als ik op een podium sta voor een presentatie, voel ik me weleens oud. Zeker als ik daar sta naast collega-ondernemers die bijna 40 jaar jonger zijn." Dit is voor Rob heel anders dan toen hij in Zuid-Korea werkte, waar het respect met de jaren groeit. "In Nederland word je op je prestaties beoordeeld. En gelukkig maar, want dat geeft me automatisch elke dag weer motivatie en energie."

Mismatch in het informatieaanbod 

Rob was ooit voorzitter van een zorginstelling. Het viel hem toen op dat lang niet al zijn patiënten de bijsluiter lazen of gebruikten. "Maar liefst 1 op de 3 volwassenen in Nederland is niet in staat om medische informatie te begrijpen of om te zetten in handelingen. Het gevolg ervan is een mismatch in het informatieaanbod, waardoor veel medicijnen in Nederland niet of niet op de juiste manier gebruikt worden. Patiënten krijgen hierdoor bijwerkingen of complicaties, of zijn simpelweg langer ziek." 

"Door onjuist gebruik van medicijnen gooien we in Nederland elk jaar minstens € 1,5 miljard weg."

Volgens de ondernemer verspillen we daardoor elk jaar zo'n 1,5 miljard euro aan medische zorg. "Wanneer je ook ziekteverzuim en ziekenhuiskosten meeneemt, loopt dat bedrag op tot 10 miljard", aldus Rob. Genoeg reden om iets te ontwikkelen waarmee de doelgroep wél uit de voeten kan. 

Schot in de roos

KIJKsluiter blijkt een schot in de roos. Rob: "Beeld en geluid is voor de hersenen veel makkelijker te verwerken dan tekst. Wél moeten we mensen motiveren om op een KIJKsluiter te kijken. Dit doet de apothekersassistent. Mensen begrijpen daarna beter waarom en hoe ze het medicijn moeten gebruiken."

Op dit moment gebruikt 93% van alle Nederlandse apothekers KIJKsluiter. Maar Nederland bleek al snel te klein als afzetgebied. Rob ontwikkelt hier zijn producten, maar houdt daar niets aan over. Winst maakt hij pas wanneer hij in nieuwe landen live gaat, zegt hij. Daarbij laat hij de lokale bijsluiter leidend zijn.

"We gebruiken in Duitsland dus niet zomaar de Engelse, Turkse en Arabische versie van de Nederlandse bijsluiters. Wél is het maken van een video van hetzelfde medicijn of medische hulpmiddel in het tweede land makkelijker en dus goedkoper dan in het eerste." 

Wereldwijd probleem

Het probleem dat Rob met zijn video's probeert op te lossen, is wijdverspreid en er zijn eigenlijk nog nergens concurrenten. Daarom trok hij direct 2 partners aan om de buitenlandse markt te ontwikkelen. Met resultaat, zegt de ondernemer: "Op dit moment doen we een testtraject in België en Duitsland. We gaan daar in september live. Na de zomer starten we eenzelfde soort proef in Spanje, Frankrijk en de VS."

"Elke dag ben ik verbaasd hoe goed en snel de Nederlandse overheid in het buitenland dingen voor mij oppakt."

Live gaan in een land betekent meestal wel een kantoor openen in dat land. Rob: "Dit is nodig om de markt goed te leren kennen en om met belangrijke stakeholders te overleggen. En natuurlijk om service en hulp te bieden aan onze klanten." 

Nauw overleg met het buitenlandnetwerk

Bij het marktonderzoek en vinden van goede zakenpartners werkt Rob nauw samen met het buitenlandnetwerk van de Nederlandse overheid. Zo heeft hij al contact met de NBSO's in Stuttgart, Barcelona, Lyon, Manchester en Hyderabad. Ook heeft hij relaties met het consulaat in Mumbai en Bangalore, net als met de ambassades in Duitsland, Denemarken, VS en India. Rob: "Elke dag ben ik verbaasd hoe goed, snel en vooral enthousiast de Nederlandse overheid in het buitenland voor mij als ondernemer dingen oppakt."

In de tussentijd is de interesse voor CAREanimations uit het buitenland gelukkig groot. Rob: "Bij een webinar dat kort geleden plaatsvond, woonden bijna 1.000 Duitse apothekers mijn online presentatie live bij. Dat geeft echt een kick. Ik weet het zeker: 2021 wordt ons jaar!"

Het buitenlandnetwerk is er voor jou!

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?