Marktonderzoek doen voor Chili

Laatst gecontroleerd op:
7 augustus 2025
Gepubliceerd op:
6 augustus 2025

U bent van plan zaken te gaan doen in Chili. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Chileense markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Chileense consument.

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Chili.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u hiervoor subsidie krijgen.

De Chileense consument

Taal: spreek Spaans 

De officiële taal in Chili is Spaans. Het Spaans dat in Chili wordt gesproken, klinkt wel anders dan in Spanje. Zo spreken Chilenen snel en gebruiken ze veel woorden die alleen in Chili voorkomen.

Consumentenvoorkeuren: duurzaam en gezond

De Chileense consument zoekt graag naar goedkope aanbiedingen. De bekende a-merken zijn populair, maar Chilenen staan ook open voor nieuwe merken. Duurzaamheid wordt voor de Chileense consument steeds belangrijker. Ook neemt de interesse voor gezonde producten met minder vet, zout en suiker toe. 

Marketing

De marketingsector in Chili beweegt zich razendsnel naar digitale kanalen. Terwijl de uitgaven voor traditionele advertenties verder dalen, nemen de investeringen in online advertenties toe. Adverteren via social media groeit het snelst. In 2025 is TikTok het socialmediaplatform met het grootste bereik in Chili.

Bron: Statista

Cultuurverschillen

In elk land heerst een eigen cultuur met specifieke gewoontes. U kunt een marketingstrategie die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Chili. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak.

Chilenen zijn hiërarchisch ingesteld en gereserveerd. Ze hechten grote waarde aan correctheid. Wees dan ook punctueel bij een formele bespreking en zorg voor correcte kleding. 

Lees meer over de zakencultuur in Chili.

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Chili. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Chileense eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees over exportregels en producteisen in Chili.

Betalen en factureren

De munteenheid van Chili is de Chileense peso (CLP). Denk bij betalingen onder andere aan de volgende zaken:

  • Wees bewust van eventuele vertragingen.
  • Werk samen met een lokale partner die goed op de hoogte is van de situatie in Chili.
  • Neem in de factuur informatie op over de wijze van betaling (contant, overschrijving) en de betalingstermijn.

Lees onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe Chileense consumenten betalen: digitaal in opkomst

Bij online aankopen is de creditcard veruit favoriet. Voor fysieke aankopen in winkels gebruiken Chilenen vooral debet- en prepaidkaarten. Digitale betaalmethoden zoals wallets worden steeds belangrijker. Bekende apps zijn Mercado Pago, Tenpo en MACHBANK6. Het gebruik van contant geld neemt snel af.

Netwerken opbouwen en zakenpartners vinden

Wilt u uw netwerk uitbreiden en zakenpartners vinden? Denk dan aan de volgende tips:

  • Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
  • Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Bovendien kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.
  • RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Deelnemen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd wat er binnenkort op de agenda staat voor Chili? Bekijk het overzicht met evenementen.
  • De Nederlandse ambassade in Santiago de Chile kan u voorstellen aan de juiste contacten. Ze organiseren regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Bekijk meer informatie en de contactgegevens van de Nederlands ambassade in Chili.

Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.

Meer bronnen

  • Op de website van het CBS vindt u statistieken over onze handel met Chili.
  • De website van de Chileense douane heeft nuttige informatie over documenten voor import en export.

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.

Neem contact op

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?