Marketing in Israël

Gepubliceerd op:
8 augustus 2019
Laatst gecontroleerd op:
23 juli 2020

Israël is met ruim 9,2 miljoen in 2020 een interessante markt voor Nederlandse ondernemers. Het land is technologisch sterk ontwikkeld en telt het grootste aantal start-ups ter wereld. Vooral e-commerce via buitenlandse websites doet het goed in Israël. Dat biedt kansen voor Nederlandse ondernemers die hierin sterk zijn. Toch is het niet zo eenvoudig om een grote speler te worden op de Israëlische markt.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Hoe bereikt u de Israëlische consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips. Wilt u meer weten over producten verkopen en marketing in Israël, neem dan contact op met onze adviseurs. Zij kunnen gratis onderzoek doen naar het land waarin u wilt ondernemen. Ook kunnen zij u helpen met het vinden van zakenpartners.

Producten verkopen in Israël: wat zijn de trends?

Luxeartikelen zijn een kleine maar toenemende markt.

Toename import luxegoederen

Door de gunstige economische ontwikkelingen in Israël is de invoer van (luxe) consumptiegoederen de laatste jaren flink gestegen. De Israëlische consument staat open voor nieuwe producten en ideeën. De middenklasse wil hoge kwaliteit, maar wil ook minder dure producten kopen.

Israëliërs zoeken vaak prijzen op

Israëliërs gebruiken internet vaak om producten te vergelijken. Dat doen ze met name voor de prijzen, meningen over producten en mogelijke aanbiedingen. In vergelijking met andere landen, zoeken Israëliërs langer door en nemen vaak geen genoegen met het merk waar ze aanvankelijk hun zinnen op hadden gezet (bron: Consumer Barometer).

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

In Israël is e-commerce aan een opmars bezig. Bijna geen enkel ander land in de regio koopt zoveel bij buitenlandse websites. Sinds 2013 is de verkoop verdubbeld.

E-commerce neemt een grote vlucht

Regionaal gezien ligt de online verkoop hoger dan het gemiddelde in het Midden-Oosten. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld Europa of Azië ligt de verkoop weer lager.

Opvallend verschil met andere landen in de regio is dat buitenlandse websites populairder zijn dan binnenlandse websites. Bijna twee derde van de e-commerce bestaat uit consumenten die zowel binnenlands als buitenlands kopen. Een stuk meer dan de gemiddelde klant in Nederland, die meer vertrouwt op binnenlandse websites. Het zorgt er in ieder geval voor dat de Israëlische e-commercewinkels gepusht worden om soortgelijke kwaliteit te bieden. De online consumenten van Israël kopen vooral elektronica, kleding en voeding.

Sinds 2017 moeten buitenlandse bedrijven btw rekenen voor digitale diensten in Israël. Dat geldt niet voor alle producten. Op de Amerikaanse overheidswebsite export.gov vindt u hierover meer informatie.

Traditionele retail staat onder druk

Retail staat onder druk door de groei van e-commerce. Die zorgt voor meer concurrentie in de retailmarkt en lagere prijzen. Toch is de retailmarkt nog niet verzadigd. Er wordt bijvoorbeeld nog groei verwacht tijdens internationale koopevenementen, zoals Black Friday.

Marketing: verover de Israëlische markt

De Israëlische advertentiemarkt is digitaal goed ontwikkeld maar televisie blijft het meest populaire medium voor reclame.

Vooral social media advertising groeit

In Israël is social media sterk ontwikkeld. De helft van de bevolking gebruikt Facebook. Dat biedt grote mogelijkheden voor reclame via social media. Search advertising is nu nog de meest populaire manier van online reclame.

Televisie meest populaire medium voor reclame

Verreweg het meest populaire medium blijft nog steeds reclame via televisie. Die is goed voor iets minder van de helft van de advertentiemarkt. De advertentiemarkt van de dagbladen is daarentegen al een decennium aan het krimpen. Een overzicht van alle Israëlische dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Hoe kan RVO.nl u helpen?

U kunt een marketingstrategie die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Israël. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in Israël? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen en zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

Meer informatie

Kijk ook naar de volgende bronnen voor meer informatie:

  • De Amerikaanse overheidswebsite export.gov heeft meer informatie over e-commerce in Israël.
  • Het juristenplatform Lexocology.com heeft meer informatie over de btw op digitale diensten voor buitenlandse bedrijven. Let op: dit is geen officiële overheidswebsite.
  • Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Israël. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

De data in bovenstaande teksten komt – tenzij anders aangegeven – van Statista.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?