Marketing in Marokko

Gepubliceerd op:
3 juli 2013
Laatst gecontroleerd op:
5 juli 2021

Marokko heeft een bevolking van 35,2 miljoen inwoners. De snel groeiende middenklasse in de grote steden, verandering van levensstijl en de groeiende toerisme-industrie bieden kansen voor internationale ondernemers. In Marokko zijn de belangrijkste talen Arabisch en Frans. Dat is iets om in uw marketing rekening mee te houden.

Hoe bereikt u de Marokkaanse consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips.

Producten verkopen in Marokko: wat zijn de trends?

Marokko heeft bijna 2 keer zoveel inwoners als Nederland: 59,8 miljoen (2019).

De Marokkaanse bevolking is ook vrij jong. De gemiddelde leeftijd is 29 jaar. De vraag naar producten voor een jongere bevolkingsgroep is dan ook groot in Marokko. Marokko verstedelijkt in hoog tempo en in de grote steden is bovendien sprake van een opkomende middenklasse. De Marokkaanse samenleving kiest vaker voor een westerse levensstijl, maar is niet heel trouw aan merken.

Welke verkoopkanalen kunt u het beste inzetten?

Het aantal winkels dat aan consumenten levert groeit en internationale merken zijn in opkomst. De koopkracht is verbeterd, waardoor het consumptiegedrag veranderd. Dat stimuleert de verkoop van geïmporteerde goederen. Het distributiesysteem is de afgelopen decennia sterk gemoderniseerd. Daarnaast wordt elektronisch betalen steeds gewoner.

Grote supermarktketens openen vestigingen in grote steden. Door de komst van deze hyper- en supermarkten zijn er ook veel nieuwe consumentenproducten op de markt gekomen. Het eet- en consumptiepatroon wordt ook steeds meer westers. Opvallend is dat Marokkanen steeds meer gezonde, biologische producten kopen. Vooral jonge consumenten doen dit. Consumenten met lagere inkomens blijven vaak wel op een traditionele manier winkelen.

Webwinkels: vooral in grote steden

De meeste online consumenten komen uit de grote steden Casablanca, Rabat en Marrakesh. Vooral jongeren tussen de 25 en 34 jaar doen online aankopen. De producten die het meest online gekocht worden zijn computers, smartphones, kleding, schoenen en keukenartikelen.

In heel Noord-Afrika zijn bedrijven iets later dan elders in de wereld met het aansluiten op de digitale markt. De laatste jaren halen ze hun achterstanden echter in. Marokko heeft veel online marktplaatsen.

Aandeel e-commerce neemt toe

Toch is de retailverkoop via e-commerce nog vrij klein in vergelijking met de totale retail in Marokko. In de B2C E-commerce value index van UNCTAD en de Wereldbank van 2020 (waar Nederland 2e staat) staat Marokko 95e. Wel neemt het aantal internetgebruikers de laatste jaren snel toe, zie de website van de Wereldbank.

De Marokkaanse consument geeft het meeste geld uit aan eten en drinken. Daarna aan huisvesting, water en elektriciteit. Vervolgens aan gezondheidszorg. Een groot verschil met andere landen in Noord-Afrika is dat Marokkaanse consumenten verhoudingsgewijs minder geld uitgeven aan transport.

De meeste interesse van Marokkaanse consumenten ligt bij de categorieën kleding, schoenen, elektronica, reizen en eten en drinken.

Het aandeel van mobiele e-commerce is in Marokko veel groter dan in veel andere landen (62%). Marokko heeft bijvoorbeeld meer mobiele e-commerce dan in Nigeria, Kenia en Egypte.In Afrika heeft van de grote handelslanden alleen Zuid-Afrika meer mobiele e-commerce.

Promotie:  veel beeldgerichte marketing

Reclame speelt een belangrijke rol in het dagelijkse leven in Marokko. De uitgaven aan reclame liggen hoger dan bijvoorbeeld in buurland Algerije en de markt groeit met ongeveer 3% per jaar. De meeste advertenties zijn voor de sector telecommunicatie, banken, entertainment en voeding.

Houd rekening met het feit dat in Marokko veel mensen niet kunnen lezen: volgens officiële bronnen ligt de analfabetismegraad rond de 30%. Veel marketing is dan ook beeldgericht en in mindere mate tekstgericht.

Televisie: verreweg het grootste medium voor reclame

Tv-reclames hebben de hoogste reclameopbrengsten. De meeste reclames verschijnen op de nationale televisiezender RTM en het commerciële 2M. Marokkaanse tv-zenders hebben wel veel concurrentie van buitenlandse zenders.

Billboards en radio: ook belangrijk

Buitenreclame is een grote reclamemarkt in Marokko - bijna het dubbele van de geprinte media. Radio heeft ongeveer een marktaandeel van de helft van tv-reclame. Tijdschriften en kranten vormen niet zo'n grote reclamemarkt in Marokko. Houd er rekening mee dat ongeveer 30% van de tijdschriften in Marokko in het Frans is. Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

In Marokko heeft digitale reclame de tv-reclame nog niet overvleugeld. In 2019 vormde de digitale reclamemarkt ongeveer een vierde van de advertentiemarkt voor televisie. De markt is wel wel een stuk groter dan de reclamemarkt voor geprinte media.

Cultuurverschillen

Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar Marokko. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in Marokko? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag verder.

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u meer weten over producten verkopen en marketing in Marokko? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.

 

De data van bovenstaande teksten komt - tenzij anders aangegeven - van Statista.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?